Náš autotest: Lexus UX je dokonalé auto pro Pražáky. V městských kolonách jízda nic nestojí
Lexus nepředstavuje nové modely příliš často. Když už se tak ale stane, stojí to za to. Výjimkou není ani Lexus UX, který potěší hlavně obyvatele města. Vůz přináší samá pozitiva. Co všechno nás na něm bavilo a našli jsme nějakou slabinu?
Preference evropských zákazníků se za poslední dekádu výrazně změnily. Začali toužit po větších vozech. Tedy přesněji řečeno po vyšších. Trochu tedy pochytili trend jako v USA, ale zároveň auta musela zůstat kompaktní kvůli stavbě evropských měst. Takže auto vyšší, komfortní, se kterým dobře zaparkují ve městě. A přesně na tuto notu hraje úplně nový Lexus UX.
Pro dva akorát
Lexus UX si nehraje na velké auto. Pokud v autě nejčastěji budete jezdit sám, případně ve dvou, bude vám velikost naprosto vyhovovat. Velkou výhodou UX je, že uvnitř se cítíte jako v každém velkém Lexusu. Nemáte pocit, že jde o „základní“ model automobilky. Materiály a zpracování mohou směle konkurovat s vozy, které jsou o třídu i o dvě výše. Všude najdete jemnou kůži, příjemné materiály a precizní zpracování. Tady Lexus opravdu nešetřil. Kožená sedadla jsou nejen vyhřívaná, což jsme v parných dnech neocenili, ale jsou i klimatizovaná. Kůže je tak příjemně vychlazená a jemný proud vzduchu zajistí, že se k sedadle nepřilepíte. Paráda!
Asistent, kam se podíváš
Asi nepřekvapí, že Lexus UX je prošpikován asistenty pro maximálně bezpečnou a komfortní jízdu. Adaptivní tempomat, vedení v pruzích, zkrátka vše, na co si vzpomenete. Nechybí ani základy semiautonomní jízdy, kdy v některých případech, jako je popojíždění v koloně, umí jezdit auto úplně samo. Kamera za čelním sklem umí nejen číst dopravní značky, ale auto rozpozná i další účastníky provozu a v případě hrozící havárie umí zabrzdit. Drobné ťukance ve městě by tak mohly zcela zmizet.
Ach ten infotainment
Největší slabinou vozu je jednoznačně infotainment. Nemáme na mysli zvukový přednes vozu, díky 13 reproduktorům značky Mark Levinson se budete cítit jako v koncertní síni. Ale jde o ovládání. To probíhá pomocí touchpadu, jaký znáte třeba z notebooků. Ze všech možných systémů ovládání je tento jednoznačně nejhorší. Nezachrání to ani 10,3″ displej s perfektní grafikou. Ergonomie zkrátka bolí. Navíc systém ještě stále nepodporuje ani Apple CarPlay, ani Android Auto, takže se na velkém displeji neumí zobrazit navigace, jako je třeba Waze.
Hybrid pro město
Jak už to tak u Lexusů bývá, i UX je hybrid. Sází na již 4. generaci hybridního systému. Kombinuje 2litrový čtyřválcový benzínový motor a k tomu elektromotor. O baterii Leuxusu se starat nemusíte, dobíjí se sama. Buď při každém brzdění, nebo když má spalovací motor přebytek výkonu. Kombinace elektromotoru a benzínového motoru se projeví hlavně ve městě.
Pokud to umíte, lze s UX jezdit za 4 litry benzínu, navíc spalovací motor běží jen tehdy, když je to skutečně potřeba. Jinak si Lexus vystačí s elektromotorem, což je příznivé z hlediska emisí. Typické popojíždění v nekonečných pražských kolonách přináší úlevu jak pro řidiče, tak pro jeho okolí. Ty stovky metrů, které obvykle kolony mají, zvládne UX jen na elektřinu, takže benzínový motor neklape naprázdno. Navíc je spotřeba při takto pomalé jízdě velmi malá. Elektromotor pracuje s plným točivým momentem a plnou efektivitou už od nulových otáček, při jízdě pomalou rychlostí navíc nemusí překonávat odpor vzduchu. I když spalovací motor neběží, řidič má k dispozici plný komfort, včetně klimatizace. V Praze si tohle auto zkrátka zamilujete.
Jízdní jistota
Jízdní vlastnosti Lexusů nejsou stavěné tak, aby chytili za srdce petrolheada, a UX není výjimkou. Přesto musíme uznat, že na podvozku si dali vývojáři hodně záležet a je udělaný kvalitně. Nejenže se velkou grácií polyká rozbité silnice, drnčící kostky i přehršel retardérů, na okresce si můžete říznout zatáčky v ostřejším tempu, než byste od Leuxusu čekali. Kombinovaný výkon spalovacího motoru a elektromotoru je solidních 178 koní, což stačí ke zrychlení na 100 km/h za 8,5 sekundy.
Revírem je město
Je vidět, že byl Lexus UX stavěný na zelené louce – úplně od začátku, pro jasnou cílovou skupinu. A to se povedlo. Mezi crossovery do města patří k tomu nejlepšímu, co na trhu najdete. Základní verze vyjde pod 800 000 Kč, s vyšší výbavou bohužel roste rychle nahoru. Naše verze Luxury překonává dokonce 1,4 milionu Kč, čímž loví ve vodách nejen většího Lexusu NX, ale dokonce i luxusního Lexusu RX. Tím pádem se v této výbavě stává prakticky neprodejným. Ale Lexus jde na to od lesa a v ceníku hned za standardní ceny přidává nabídku operativního leasingu, který startuje pod částkou 10 000 Kč (bez DPH), a tím se nákup UX opět vrací do hry.
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,5 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 2110 kg |
Průměrná spotřeba | 4,1-4,3 l/100 km |
Rozměry | 4 495 × 1 840 × 1 540 mm |
Cena | 799 900 Kč / 1 430 000 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Náš autotest: BMW X2 je těžko zařaditelné! Předčil X1. V čem? Podle nás je to téměř dokonalé auto