Autotest: Jaguar E-PACE je kočička, která se nebojí terénu
Jaguar E-PACE jsme vzali na dálnici, okresky i strniště. Jak obstál?
Jestli něco Jaguar vždycky uměl, tak to byly vozy s duší. Které se odlišily, zaujaly designem, řízením i celkovou filozofií. A také si občas uměly postavit hlavu. Land Rover zase uměl auta, která se neleknou každého terénu. A jelikož obě značky mají k sobě velmi blízko, je nový Jaguar E-PACE velkou částí Jaguarem, ale trochu také Land Roverem.
Šelma loví v prémiovkách
Kam Jaguar E-PACE zařadit? Jeho konkurencí jsou menší prémiová SUV. Třeba jako Audi Q3, BMW X2, Lexus UX, Porsche Macan nebo Mercedes GLA. V modré barvě mu to skutečně sluší a i když auto stojí, vypadá dynamicky. Od druhého sloupku střecha začíná padat, takže auto vypadá nakrčeně – jako šelma, která se chystá vyskočit. Skvělý design je zásluhou i obřích 20″ kol, tohle se vážně povedlo.
Interiér deluxe
I v interiéru okamžitě poznáte, za co jste své peníze utratili. Bílá kožená křesla jsou dokonalá. Jakmile do nich usednete, nebudete chtít pryč. Mají výrazné boční vedení, takže i když pojedete v zatáčkách rychleji, budete sedět jako přikovaní.
Středový panel je tvořený kombinací kůže a plastu s vysokým leskem. Vypadá to nádherně, ale samozřejmě jsou na plastu vidět otisky prstů, takže hadříček na leštění byste měli mít neustále připravený.
Také volant je naprosto úchvatný. Má malý průměr a výrazné prolisy a kůže je perforovaná. Zkrátka parádně padne do ruky.
Ovládání v době digitální
Máme rok 2021, takže zapomeňte na mechanická hejblátka. Ovládání se řeší dotykově. Je to moderní, cool a funguje to. Ano, je třeba si na to chvíli zvykat, ale pak už se nechcete vracet k oldschoolovému ovládání. Do moderní a hi-tech kabiny by se to stejně nehodilo.
I na volantu najdete dotykové plošky. Třeba pro vyhřívání volantu nebo asistenta vedení v pruhu.
Nafťák pod kapotou
Už dlouho se mi nestalo, že by novinářské auto bylo naftové. Dnes je to samý hybrid v benzínu. On teda i tento motor, s označením D200, má maličkou elektrifikaci, bez ní by to už dnes asi nešlo.
I po nastartování, když je motor studený, je jeho běh sotva slyšet. Odhlučnění je famózní. A zátah motoru dechberoucí. 204 koní nevypadá jako nějaký trhač asfaltu, ale rázný a mohutný příval točivého momentu je kouzelný. Než se nadechnete, letíte přes 100 km/h. Na stovce je za 8,4 sekundy a maximálka je 211 km/h.
Výkon se přenáší na všechna čtyři kola poctivou technikou. E-PACE skutečně můžete vytáhnout i do terénu a nemusíte se bát, že někde zapadnete. Elektronické systémy pocházející od Land Roveru zajistí, že terénem projede i amatér. Hodně pomáhá i systém kamer, díky kterým je možné se na auto dívat z jakéhokoliv úhlu, jako by kolem něj lítal dron.
Jaguar k tomu přidává parádní jízdní vlastnosti i při vysokých rychlostech. Tohle byste od SUV asi nečekali. V zatáčkách si je jistý, při vysokých rychlostech dokonale tichý.
Infotainment
Kde Jaguar vždy zaostával, to byl infotainment. Ovládání bylo složité, ale především pomalé. UX bylo naprosto šílené. Nový infotainment, to je něco jiného. Je rychlý, logický, nepadá. Funguje i Apple CarPlay a Android Auto. Takto by to mělo vypadat.
Pro koho
Kdy bych sáhnul po Jaguar E-PACE? Především, kdybych se chtěl odlišit. Řekněme si to na rovinu, BMW a Audin jezdí po českých silnicích mraky, na Jaguara jen tak nenarazíte. A dále, pokud bych opravdu tu a tam jezdil do terénu a potřeboval trochu víc než jen projet nezpevněnou cestu k chalupě. Pohon 4×4, který Jaguar nabízí, patří k těm nejlepším.
Maximální rychlost | 211 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1 877 kg |
Průměrná spotřeba | 6,5 l/100 km |
Rozměry | 4 395 × 2 088 × 1 648 mm |
Cena testovaného modelu | 1 321 000 Kč |
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Autotest: Jaguar F-Pace: v zatáčkách jsme netušili, co se bude dít!