Náš autotest: Citroën C4 Cactus Origins. Je skutečně tak pohodlný, jak výrobce slibuje
Citroën C4 Cactus se objevil v roce 2014 jako odvážné auto, a to hlavně svým designem. Vůz se dočkal minulý rok modernizace, a z malého SUV je teď v kategorii hatchback. Nový design, progresivní odpružení a konec plastům zvenku. Cactus se změnil k lepšímu, ale stačí to?
V dnešní době jsou stále populárnější menší SUV a všemožné crossovery, a automobilky tak své modely upravují směrem do těchto kategorií. Francouzský výrobce zvolil pro model Citroën C4 Cactus opačný postup, a definuje ho jako hatchback. Je to dáno především tím, že Citroën představil model C3 Aircross, který by byl pro Cactus přímá konkurence. Zároveň ukončil výrobu hatchbacku C4, takže byl tento krok logický.
Konec plastů zvenku
Dobře je to určitě i z hlediska vzhledu vozu. C4 Cactus přišel před lety s netradičním designem, který přitahoval pozornost zejména díky umělohmotným kapslím, kterým výrobce říká AirBumps. Tyhle plasty z boku auta na dveřích měly zabránit drobným oděrkám a poškozením laku, ale zároveň byly i designérský kouskem, který se stal nejvýraznějším znakem Cactusu. Tento prvek byl ale stejně tak poněkud sporný, pokud jde o vzhled. Některým se zamlouval svojí originalitou, jiným připadal divný a Cactus dostal přezdívku „auto naruby“.
My změnu rozhodně vítáme, a nejsme zdaleka jediní. Výrobce přiznal, že zákazníci nechápali praktické využití oplastovaných dveří, a tak od tohoto nápadu Citroën upustil. Pravdou je ale také fakt, o kterém se nemluví. C4 Cactus se totiž neprodával zdaleka tak dobře, jak se čekalo. Autu to v kategorii hatchback sluší víc, přestože jeho světlá výška stále poukazuje na malá SUV. C4 Cactus tak přesto zůstává takovým křížencem. Celkově se ale bude líbit mnohem víc.
Hydraulické dorazy pomáhají klasickým tlumičům
Citroën klade velký důraz na komfort, nebo se to alespoň říká. Hydropneumatické odpružení, kterým se kdysi Citroën pyšnil, je už dávno minulostí. Vzpomenout na něj dávají hydraulické dorazy, které dostal i nový Cactus. Ke klasickým tlumičům s pružinou se přidávají vždy dva na každé kolo, jeden pro stlačení a druhý pro rozpínání, které se zapojují až v pozdější fázi tlumícího pohybu. Zatímco klasický tlumič energii absorbuje a zbylo odrazí, ten hydraulický jí má část vstřebat a rozptýlit. Výrobce tak jízdu přirovnává k pocitu, jako když jedete na létajícím koberci.
Jako bárka na vlnách
Citroën C4 Cactus se tak skutečně pohybuje s určitou ladností a loupavostí, a zpomalovací prahy nebo malé nerovnosti překonáte bez bouchání nápravy. Při manévrování ve vyšších rychlostech je ale houpání vozu nepříjemné, na nerovném povrchu nebo rozbité silnici je vůz nejistý a v zatáčkách je jeho chování vyloženě špatné. Tohle po čerstvém nasednutí do auta doslova zarazí a chvíli trvá si na to zvyknout. Přístup Citroënu je tak poněkud dvojsečná zbraň, a zapálené řidiče Cactus určitě nepotěší.
Pochvalu si rozhodně zaslouží sedačky, které skutečně pohodlné jsou a navíc i dobře vypadají. Interiér je tradičně jiný, než na co je člověk neznalý Citroënu zvyklý. Některé nápady potěší, jako například airbag spolujezdce ve stropě, díky kterému je na palubce místo pro úložný prostor, který se otevírá směrem vzhůru jako truhla. Tohle se ukázalo velice praktické. Stejně tak důležitá je dnes odkládací plocha pro telefon, protože to je často to první, co uděláte, když si sednete za volantem.
Vidíte jen aktuální rychlost
Stav nádrže, dojezd automobilu nebo průměrná spotřeba se ukazují na středovém displeji s úhlopříčkou 7 placů, a pro jejich zobrazení můžete použít páčku pod volantem. Nemusíte se tedy panelu dotýkat, což je během jízdy špatně. To se nedá říci o klimatizaci, protože větrák musíte přidávat nebo ubírat právě na tabletu. To je skutečně otravné řešení, protože manuální ovládání je mnohem intuitivnější a také bezpečnější varianta. Na hlavním panelu pak vidíte jen rychlost auta. Žádná indikace stavu oleje nebo chlazení, a zarážející je potom hlavně absence otáčkoměru. V Citroënu si zřejmě myslí, že tohle současný řidič nepotřebuje.Podle výrobce stačí ukazatel, který vám radí, jaký stupeň máte zařadit. Podle nás ale rozhodně nestačí a nápověda k řazení je spíše otravná.
Přeplňovaný tříválec
Motor je známý benzín s obsahem 1.2 Pure Tech 110 S&S, který má výkon 81 kW. Ten není třeba představovat, a pro Cactus jako auto do města je to ideální volba. Motor je dostatečně pružný a výkon si s autem poradí. Manuální převodovka je šestistupňová a řadí lehce. Jen při razantnějším zrychlení opět pocítíme nezvyklé houpání. Tohle auto není pro závodníky, a motorizace ho předurčuje pro život mezi zástavbou, než na dlouhé dálniční cesty. O tom také svědčí malý kufr s objemem 348 litr. Cokoli nestandartně většího bude vyžadovat sklopit zadní sedačky.
Alespoň pružnost motoru poskytuje autu určitý faktor zábavy. V nabídce pro model C4 Cactus Origins je i naftová verze 1,5 BlueHDi, která se pyšní opravdu nízkou spotřebou, podle tabulky jsou to čtyři litry. Benzín má udávanou kombinovanou spotřebu pět litrů, v praxi to znamená jezdit za šest a půl.
Cactus si polepšil, výtek je ale příliš
Celkově je modernizace modelu C4 Cactus pozitivní. Zmizel oplastovaný čumák, zadek i boky, vzhled vozu působí trochu dravěji a přitažlivěji. Pochvalu zaslouží přední maska, která je teď o sto procent lepší. Skvěle vypadají i 17“ černé disky kol. Lidé na ulici se za autem občas podívají, protože se mu originalita upřít nedá. Zklamáním je tak hlavně houpání vozu a jeho chování v zatáčkách. Výtky se ale najdou i jinde, viz nešťastné ovládání klimatizace nebo nulové informace před očima řidiče. Proč nejdou stahovat zadní okénka, ale dají se jen vyklenout do strany? Ušetřilo se tím 11 kg váhy, ale je to nepraktické. Proč chybí loketní opěrka, když by se dala sklopit? Tady si ruku nepoložíte. Chyb je tady zkrátka příliš. Citroën C4 Cactus si svého kupce najde mezi mladšími zákazníky, které bude přitahovat designově, a tradiční prvky automobilů spíše oželí. A líbit se bude určitě i řidičkám.
Citroën C4 Cactus Origins | ||
Motor | řadový tříválec | |
Objem | 1798 ccm | |
Plnění | přeplňováním | |
Palivo | benzin | |
Náhon | přední kola | |
Výkon | 81 kW / 110 koní při 5500 ot./min | |
Točivý moment | 205 nM při 1750 ot./min | |
Zrychlení 0-100 km/h | 10,3 s | |
Maximální rychlost | 196 km/h | |
Spotřeba paliva | 6 / 4,3 / 5 | |
Objem nádrže | 42 litrů | |
Rozměry | 4170 x 1480 x 1714 | |
Pohotovostní hmotnost | 1575 kg | |
Objem zavazadlového prostoru | 358 litrů | |
Cena od / testovaného vozu | 446 800 Kč / 525 800 Kč |
Autor: red
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Náš autotest: Ford Focus je ještě lepší auto! Vyplatí se u něj tradiční diesel nebo spíš benzín?
Autotest: Toyota C-HR. Elektromobil, určený výhradně do městské džungle!