Autotest: 10 důvodů, proč byste si neměli koupit Volkswagen ID.4
Když přijedete elektromobilem za kámošema, kteří maj devadesátkový bávo nebo čipnutou ofci v tédéíčku, hned se dozvíte, proč je elektromobil, jako třeba Volkswagen ID.4, úplný nesmysl, slepá vývojová větev, výmysl byrokratů a kdo ví co ještě.
Tady je 10 důvodů, které jsem slyšel já.
1. Nikam to nedojede
Kamarádům vysvětlíte, že na jedno nabití ujede až 522 km, když tomu budete víc šlapat na dálnici, tak to bude nějakých 380 – 400 km. Bez potíží tak dáte i delší víkendový výlet, bez nabíjení z Prahy otočíte Krkonoše a zpět a ještě vám zůstane. A co třeba výlet, který má celkem 600 km? Budete se muset trochu dobít při cestě zpět. Třeba na 15 minut, abyste dojeli až do garáže, kde se zase připojíte.
2. Není to kde nabíjet
No a kde to budu nabíjet? Vždyť těch nabíječek je málo a až bude všude plno elektromobilů, tak je nebude možné nikde nabít. No ano, jste zvyklí na benzin jezdit k benzince. Jenže s elektromobilem nic takového neděláte. Nabíjíte se doma v garáži a k veřejným stanicím jezdíte jen na dlouhých cestách. Mezi Prahou a Brnem dnes najdete 23 rychlých nabíječek. A u těch čas netrávíte. Postojíte 10 minut a jedete dál, protože na dojetí to stačí.
3. Stojí to raketu
Mají pravdu. Stojí. Volkswagen ID.4 vyjde v základní výbavě na 1 014 900 Kč. Za hezký ID.4 pak dáte 1,4 milionu a to je fakt hodně. Podobně velký Tiguan bude o 200 000 Kč levnější. Jenže o co dražší je pořízení, o to levněji vyjde provoz. Náklady na elektřinu vychází asi na 0,4 Kč na km, na naftu pak na 2,45 Kč na km. Rozdíl v ceně by se tak smazal po nějakých 100 000 km, ve skutečnosti to ale bude ještě dřív, protože servisní náklady jsou prakticky nulové. Žádné oleje, svíčky, startéry, filtry, výfuky, spojky, automaty, prostě nic.
4. Baterie brzy odejdou
Po 4 letech jsem si musel u iPhonu nechat vyměnit baterii. To samé tě čeká u ID.4, ale tam to bude stát raketu. Záruka na baterie u ID.4 je 8 let, což je z hlediska technologického pokroku strašně dlouhá doba. A zatímco běžná Lithiová baterie v mobilu skutečně vydrží jen nějakých 1000 cyklů, u elektromobilů je to ještě o něco více, protože má lepší termoregulaci a vůbec je baterie stavěná jinak. Ale i kdyby to bylo třeba jen 1500 nabíjecích cyklů po 400 km, jsme na hodnotě 600 000 ujetých km.
5. Výfuk se jen přesunul do elektrárny
Elektromobily stejně čoudí, jen v elektrárnách. No a to je za mě v pořádku. Vždyť elektrárny se staví obvykle mimo zastavěné oblasti, mají filtry a nečoudí nikomu pod nos, jako auta ve městech. Takže cajk. Kromě toho jdeme v EU směrem k čistým energiím. V loňském roce se v EU vyrobilo více elektrické energie z obnovitelných zdrojů než z fosilních paliv nebo jádra.
6. Jo a ta Unie nám to nutí
Chce nám zakázat spalovací motory, nějaký ten úředník v Bruselu. Už v roce 2035. No, já nechci EU podceňovat, ale opět není v čele světa. Elektromobily hrají prim v úplně jiných částech světa. V Číně se prodá více elektromobilů než v celém zbytku světa. Nejvíce elektromobilů na procenta pak jezdí v Norsku, které není součástí EU. Ve skutečnosti automobilky oznámily konec vývoje spalovacích motorů a většina z nich je přestane vyrábět mnohem dříve než v roce 2035. EU jen nastolila nějaké datum, aby to lidem i firmám došlo. Aby se mohli začít připravovat na elektromobilitu a nepřišla neočekávaně a na nepřipravené zákazníky.
7. S elektromobily není zábava
Se svým bávem můžu jet driftem do zatáčky, to je teprve zábava. Nojo, jenže s tím nemá palivo co dočinění. Dnešní auta se už nestaví jako driftovací a je jedno, jestli jezdí na benzin, naftu či elektro. Jízdní preference se během posledních 20 let zásadně změnily. Pokud chci nefalšovanou řidičskou zábavu, je lepší jít na motokáry. Ale s ID.4 rozhodně je zábava. Elektromotor nabízí 150 kW. To stačí pro zrychlení na 100 km/h za 8,5 sekundy. Pohání se zadní náprava a hlavně se neřadí. Takže výkon je předáván nepřetržitě. A naprosto bezprostředně. Nečeká se na žádné nafukování turba nebo podřazení. Jak na to šlápnete, tak letíte. Elektromobil se řídí jinak, ale i v tom lze najít zábavu.
8. Protože shoří
Automobil je věc vznětlivá. Ročně jich v České republice shoří 2000. A to není málo. Ale elektromobilů 0. Ještě tu žádný nehořel, přesto to často slyším jako argument. Pravdou je, že v zahraničí několik požárů elektromobilů vzniklo, ale jde o velmi ojedinělé případy. Když už hoří baterie elektromobilu, hoří několik dnů. To znamená, že hoří velmi pomalu. Není to jako v případě spalovacího auta, které je schopno shořet do 5 minut. Hasiči tak mají čas elektromobil ponořit do vody a nechat jej bezpečně vyhořet.
9. Je to slepá ulička
Prosadí se vodík, elektromobilita se neuchytí. Nojo, jenže i vodíková auta jsou elektromobily. Mají elektromotor, baterie, navíc ale i palivový článek pro výrobu elektřiny. V dalších desetiletích se neobjeví technologie, která by byla účinnější a efektivnější než je elektromotor. Co se určitě bude vyvíjet, to jsou baterie. Každý rok se technologie posouvají vpřed. Baterie jsou lehčí, výkonnější, s vyšší kapacitou a levnější. Do 4 let budeme mít skutečně levné baterie, aby i elektromobily byly dostupné.
10. Prostě ho nechceš
A já ho prostě nechci. Chci svoje benzinové auto. Tohle jsem už jednou zažil. Je to asi tak 13 let. Když tady byly tlačítkové telefony. Dotykové telefony se podle tehdejších majitelů starých Nokií neměly šanci prosadit. Psaní na dotykovém displeji bylo nepříjemné, pomalé, s tlačítky to šlo i poslepu, dotykáče nic nevydržely, denně se musely nabíjet, aplikace byly složité a nepřehledné a navíc ty dotykáče byly šíleně drahé. Pamatujete si na tuto dobu?
Autor: Analytik