Automobily v roce 2036. Co šíleného nás čeká a nemine
Je 28. listopadu 2036 a je to také poslední den, co jedu ve svém Allroadu. Je 8 let starý, v perfektní kondici, ale půjde sešrotovat. Jak to všechno začalo a jak to skončí?
Vítejte v budoucnosti
Už je tomu více než 6 let, co není možné v Evropské unii přihlásit nové auto se spalovacím motorem. Ze všech aut spalujících benzín nebo naftu se tak staly vzácné unikáty. Jenže vzácné znamená také vlastně velmi luxusní. Už od roku 2025 každoročně dramaticky stoupá spotřební daň na naftu a benzín. S úsměvem na tváři si vzpomínám, když ještě v roce 2016 si bylo možné koupit za průměrný plat více než 900 litrů nafty či benzínu. Dnes si za průměrný plat dovolíte chabých 50 litrů. I když se svým vozem jezdím v průměru za 1,4 litru nafty, je jeho provoz zkrátka příliš drahý.
Přitom můj motor patří ještě k těm nejúspornějším. Bylo krásné sledovat, jak dokázaly automobilky po roce 2020 optimalizovat spotřebu. Svázané ruce jim tehdy rozstřihla úprava, která přestala u vozů sledovat emise CO2, ale naopak se zaměřila na spotřebu. Zjistilo se, že automobily tvoří jen 0,2 % CO2 na Zemi a tlaky na snižování jsou tak zbytečné. Zato důsledky nižší spotřeby byly znát okamžitě. Provoz neekologických tankerů klesl ve dvacátých letech na osminu, stejně jak pohyb cisteren po silnicích.
Závislost Evropské unie, ale také České republiky, na zahraniční ropě byla ke konci 20. let naprosto minimální. Benzín a nafta se z 20 % vyrábí z ropy a z 80 % z geneticky modifikované řepky přezdívané naftořepka. Jen společnosti českého prezidenta Babiše vyprodukují 3x více benzínu a nafty, než se v České republice spotřebuje. Není tedy divu, že vtipálci mu přezdívají český šejk.
Nicméně se začalo ukazovat, že pěstovat zeleninu, z ní dělat olej, z oleje naftu a benzín, tu míchat s deriváty ropy, ty nalévat do nádrží a spalovat, to je opravdu na hlavu postavený postup. Efektivnější je vyrábět elektřinu a auta mít poháněná jen pomocí elektronů. Celková ekologická stopa je asi 10x nižší. Auta se spalovacími motory jsou tak dnes prakticky bezcenná.
Teď už ale musím vyrazit na cestu. Od 8:00 jsou hlavní tahy určené pouze pro autonomní vozidla a pro nové auto bych se neměl jak dostat.
500 koní pro radost
Zůstávám u Allroadu. Je to auto, které mi vyhovuje po všech stránkách. Kupuji si verzi s výkonem 500 koní. Na 100 km/h zrychlí za 3 sekundy a v autonomním režimu smí po dálnicích jezdit až 200 km/h – za ideálních podmínek. Takové přesuny mě pak opravdu baví.
O pohon se starají 2 elektromotory. Oba se stejným výkonem 250 koní, jeden pohání přední a druhý zadní nápravu. Ten pocit, když oba zaberou a auto vystřelí vpřed, mě snad nikdy nepřestane bavit.
Energie motory berou z grafenových baterií. V autě jsou celkem 4, každá o velikosti krabice od mléka a hmotnosti 30 kg. Pokud mají všechny plnou kapacitu, dokáže auto ujet 1600 km bez potřeby dobíjení. Grafen vůbec zahýbal světem baterií či spíše akumulátorů. Elektrody tvoří grafenové plátky, které mají tloušťku pouze jeden atom. Přesto jsou pevné a mají všechny potřebné vlastnosti. Jedna baterie se dobije na 80 % kapacity přibližně za 5 minut. Pokud jsou k dispozici výkonné dobíjecí stanice, které stále vyrůstají, můžu dobíjet všechny 4 baterie najednou. Za 5 minut dobíjení mám tak dostatečné množství energie na ujetí cca 1300 km.
Kam se s autem vydám jako první? Pojedu si jej projet na okruh. Ostatně to je jediné místo, kde si budu moci vyzkoušet pořádnou jízdu v manuálním režimu řízení. Pokud bych překročil rychlost mimo závodní okruh, v autě integrované EET (elektronická evidence tachometru) by tuto skutečnost ihned nahlásila na policii a pokutu bych měl v datové schránce dříve, než bych dorazil domů.
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
5 příznaků toho, že se blíží konec vašeho auta