AutoHaul: největší robotický systém na světě je v Austrálii. Vytlačí lidi z přepravy i těžby hornin!
Jak asi vypadá největší robotický systém světa? Není žádná montážní linka v automobilce nebo automatizovaný výrobní kolos. Svými parametry je totiž hravě strčí do kapsy. Budete překvapeni. Tohle autonomní zařízení z Austrálie má totiž na délku 1700 kilometrů!
Že budoucnost techniky spočívá v miniaturizaci? To sice platí stejně jako před lety, ale stěží to můžeme vztahovat na segment průmyslové těžby surovin. Tam potřebují opravdu velké a výkonné stroje. V západo-australské Pilbaře o tom vědí své. Kromě uhlí a železné rudy se tu v 16 kolosálních dolech těží také zemní plyn, zlato, měď, azbest, mangan, molybden, lithium a tantal. A jen co je vykutají ze země a upraví je, zamíří po stovkách tun vlakem do jednoho ze čtyř nákladních přístavišť v Perthu. Má to ale háček.
Čím větší systém, tím větší šance na lidskou chybu
Jedinou spojnicí s civilizací je, která je schopná zajistit patřičně velkokapacitní přepravu, je železnice. A tak se na trase v každý jeden moment pohybuje 200 lokomotiv s nákladními vlaky. Dost na to, aby se projevila chyba lidského faktoru. V tomhle byznysu přitom není čas na zpoždění, minerální suroviny jsou prodány v ten okamžik, kdy je vykutají. Dál musí jít všechno jako na drátkách, což prostě s omylnými lidmi dobře nejde. Proto se zdejší důlní železnice musela stát největším autonomním robotem na světě.
1700 kilometrů za 40 hodin
Majitel důlní korporace, společnost Rio Tinto připouští, že tvorba „největšího robota světa“ byla jediným efektivním řešením. Manipulace se surovinami, automatické násypníky, nakládka na vagóny, tady všude lidé už jen dozírají. Zbytek si frčí po vlastní autonomní ose. Senzory hlásí, kdy je vagón naložený a celý vlak se posune pro nakládku dalšího vozu. Když je vlak zaplněný, vyrazí lokomotiva bez lidské osádky ke svému cíli. Systém průběžně monitoruje její pohyb a rychlost, a upravuje ji podle pohybu dalších nákladních vlaků.
GPS sledovací zařízení předává autonomní síti ve velínu všechny potřebné informace takříkajíc v nulovém čase. Na trase je i několik překladišť a odbočných kolejnic, to když je zapotřebí popostrčit nějaký vlak ve frontě kupředu. Veškerá rozhodnutí o dopravě ale vychází z počítače, který provozovatelé jen krmí daty. Potřebujete pár desítek tun mědi? Z dolů do přístavu, včetně vykládky, tu bude za 40 hodin. Prakticky bez přestávek. Automatická přeprava je příkladem vrcholné efektivity.
Žádné chyby ani zpoždění
Stroje řízené počítačem nepotřebují dovolenou a nikdy neonemocní. Na jejich bezchybný provoz dozírá jen četa techniků, hrstka pár lidí v terénu a ve velínu Rio Tinto. Namísto stovek stálých zaměstnanců jsou jich jen desítky. Sestava automatické dopravy surovin, která připomíná předimenzovanou modelovou železnici, jich víc nepotřebuje. „Byla to výzva a chtělo to nějaký čas k vyladění nedostatků,“ říká šéfmanažer Ivan Vella. „Potenciál tohoto největšího robota na světě je ale ohromný.“
Investice za miliardu
Když začali v Pilbaře nápad s autonomní železnicí testovat, byli opatrní. Nákladní vlak bez lidské posádky nejprve jezdil jen na 280 kilometrech trasy z dolů Tom Price do přístavu na Camp Lambert. Nejprve prázdný, posléze naplněný 28 000 tunami vytěžené horniny. Ukázalo se, že tento prototyp dokáže řídit přepravu s vyšší efektivou, než zvládnou lidé. Prakticky zmizela zpoždění a snížila se nehodovost. Pak už to bylo jasné. Za 940 milionů australských dolarů se plné automatizace dočkala celá železnice.
Po automatických vlacích přijdou automatická auta
Futuristický systém „obřího přepravního robota“, kterému říkají AutoHaul, má teď naježděno první milion kilometrů bez nehody. Společnost Rio Tinto v automatizaci provozu pokračuje. Kromě nezávislého systému železniční přepravy zkouší i čtyřicetitunová nákladní monstra náklaďáků, rovněž bez posádky. Výzva? Největší neplechu nedělají stroje, ale omylní lidé, kteří se automatické technice motají pod kola. Do budoucna by tak Rio Tinto lidský faktor z těžby ráda zcela vyřadilo.
Autor: Radomír Dohnal
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: