Audi SQ7 TDI: überaudi
Konečně přišlo Audi Q7 s osmiválcem. Na takové auto majitelé předchozích Audi Q7 čekali. Jenže tohle není jen tak obyčejný osmiválec… Tohle je Audi SQ7.
Všichni to víme, drsné emisní limity dávají automobilkám co proto. Hemží se to minimotůrky, tříválci a šestiválec se stává raritou. Tedy kromě segmentu obřích SUV. Pokud máte auto s pohotovostní hmotností 2405 kg, tak zkrátka potřebujeme výkon, který auto rozhýbe. Šestiválce jsou dobrý základ, ale teprve V8 vám dá to, co čekáte.
S+Q7 = SQ7
Audi své ostré (nikoliv nejostřejší) modely označuje písmenem S. Můžete si tak pořídit S1, S3, S4, S5 … a také SQ7, což logicky dává tušit, že jde o ostrý model od Q7. Osmiválec v tomto autě je naladěný na 320 kW. Jasně, to je hodně, ale zase to není naprosto nedosažitelné číslo. Není to tedy přeci jen málo? Vtip je v tom, že nejde jen tak o obyčejný osmiválec. Je vybaven dvojicí turbodmychadel – to už je dnes docela běžná věc u prémiových značek. Co je však naprosto světový unikát, to je kombinace těchto dmychadel s elektrickým kompresorem. Speciálně kvůli němu je v autě 48V elektrická síť. Abyste tomu rozuměli – běžná turbodmychadla jsou roztáčena výfukovými plyny. Takže vy dáte plný plyn, několikrát se vznítí směs ve válci a teprve potom se začne roztáčet turbo, které dokáže přivést více vzduchu do válců a teprve potom motor zabere. To trvá dlouho. Dvě turbodmychadla tohle značně eliminují, protože to menší se točí už od nízkých otáček. Sice nemá takový tlak, ale pomůže vyplnit čas, než zabere to silnější. Když Audi přidalo kompresor, zpoždění je naprosto eliminované. Kompresor je napájen elektrikou, nemusí tedy na nic čekat. Dosáhne otáček až 70 000 za minutu a Audi tvrdí, že na tyto plné otáčky se roztočí za 250 milisekund, nebo chcete-li čtvrt sekundy.
V praxi to vypadá tak, že za jakékoliv situace, v jakékoliv rychlosti, na jakémkoliv povrchu vystřelí auto vpřed jako raketa. Čísla mluví za vše: z 0 na 100 km/h auto v sedmimístném provedení zrychlí za 4,9 sekundy. Kolik takto obřích aut znáte, které to stihnou také?
Silnice x dálnice x terén
Potenciál motoru budete využívat více, než byste předem odhadovali. Je to totiž velmi návykové. Auto podává výkon naprosto samozřejmě a maskuje vás od okolního světa. Předjíždíte na okresce auto, dokončíte manévr a najednou jedete 160 km/h. Uvnitř vám přijde, jako byste jeli tak 80. Na palubě je naprosté ticho. Pneumatický podvozek si i s 21″ koly skvěle rozumí. V žádnou chvíli vám SQ7 nedá pocit nejistoty. Kombinace trvalého pohonu všech kol quattro, vymakaného podvozku a neutrhnutelných pneumatik (mají šířku 285 mm) dává řidiči nebývalé množství jistoty. A to nemluvíme o natáčecí zadní nápravě, která hodně pomáhá stáčet auto do zatáčky.
Vyšperkované do detailu
Jízdě není co vytknout, ale také v interiéru budete vrnět blahem. Tohle zkrátka Audi umí. Tady se budete cítit jako v nejlepší společnosti. Co vypadá jako hliník, tak hliník také je. Displeje jsou velké, přehledné, dobře čitelné, ale zároveň řidiče neodtahují od řízení.
Audi SQ7 má samozřejmě svou cenu. Základní verze vyjde na 2,5 milionu Kč, naše vyšperkovaná verze měla výbavu za celkem 800 000 Kč. Co si budeme povídat, není to málo. Je to váš šálek kávy? Jděte do něj! Kombinace takto skvělého auta a fantastického motoru se jen tak nevidí!
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 4,9 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 2 405 kg |
Průměrná spotřeba | 7,6 l / 100 km |
Rozměry | 5 069 × 1 968 × 1 741 mm |
Cena od / testovaného vozu | 2 546 900 Kč / 3 348 900 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: