Čtyřikrát 4×4 na českém trhu. Koukněte na ně!

Zima klepe na dveře, o klouzavé silnice nebude nouze. Jaký je lék pro motoristy? Sáhnout po 4kolce. Jaké novinky na českém trhu nás čekají?

Marná sláva, náhon na všechna 4 kola se na zimní období hodí nejlépe. Když to klouže, prokluzuje, nezabírá a protáčí se, přijde náhon na všechna 4 kola vhod. Jako mávnutím kouzelného proutku totiž auto zrychluje i zatáčí jako na suché silnici. Se všemi vybranými auty budete na kluzké silnici jako ryba ve vodě. Jen pozor na brždění, tady 4kolky nepomůžou! Ale to nevadí, auta jsou na ježdění a ne na brždění.

Subaru Levorg

Neexistuje automobilka více propojená s pohonem všech kol, než je Subaru. V těchto dnech přichází na trh nový model Levorg. Patří do nižší střední třídy a někteří se o voze vyjadřují jako o WRX kombi.
Levorg však plní spíše účel rodinného vozu. Nejvýkonnější motor, který si můžete do vozu pořídit, je o objemu 1,6 litru. Ale nebuďte zklamaní, nabídne 125 kW a jsme u Subaru, takže jde o motor typu boxer! 170 koní by tak mohlo být zatraceně divokých.
Jak je na tom pohon všech kol? Subaru tradičně sází na Symmetrical AWD. Točivý moment je tak rozdělován víceméně rovnoměrně mezi všechna 4 kola. Subaru tak více než na elektroniku spoléhá na poctivou strojařinu, kterou má za ta léta poctivě odladěnou.
Cena verze 4×4: 759 000 Kč

Audi A4 quattro

Novinkou na českých autosalonech je také Audi A4, zástupce střední třídy, ale tentokrát z prémiového segmentu. Jak je u německých vozů zvykem, na výběr máte přehršel motorů, různých typů převodovek i pohonů, provedení limuzína i kombi. V dnešní době je zázrak, že vozu zůstal výkonný šestiválec s výkonem 200 kW, tedy 272 koní.

Audi a quattro patří k sobě také už několik desetiletí. A4 sází, jako všechny velké vozy Audi, na asymetrický centrální diferenciál Torsen. Co to znamená? Při jízdě jsou preferovaná zadní kola, ale jen mírně (v poměru 40:60). Podle potřeby ale umí auto poslat na přední kola až 70 % točivého momentu, na zadní kola pak až dokonce 85 %.
Cena verze 4×4: 1 125 900 Kč

Volkswagen Passat Alltrack

Znáte Passat? Jistě, Passata zná každý. V těchto dnech ale přichází  hodně upravená verze nazvaná Alltrack. Karoserie tohoto modelu je zvýšená o 27,5 mm, celé auto je více připravené pro jízdu po hnusných cestách.
O pohon všech kol se stará mezinápravová spojka Haldex 5. generace. Kdo znal 1. nebo 2. generaci, asi bude ohrnovat nos, ale od 4. generace jde o promakaný a funkční systém. Standardně jsou poháněna přední kola, na ta zadní jde jen velmi málo točivého momentu. Jenže elektronika je proaktivní (ne jako ten jogurt), to znamená, že dokáže předvídat. Podle akcelerometrů, natočení volantu nebo poloze plynového pedálu ví, kdy se bude blížit krizová situace a plynule přenese výkon i na zadní nápravu. A funguje to fantasticky, lehce a s velkou samozřejmostí.
Cena verze 4×4: 910 900 Kč

Mitsubishi Outlander

Poslední novinkou na českém trhu, která nabízí pohon všech kol, je SUV Mitsubishi Outlander. Příjemné japonské SUV, které si ale spíše než s kluzkou vozovkou poradí s rozmáčenou polňačkou.

Outlander nabídne řidiči tři režimy jízdy. Režim 4WD Eco nechá pohánět jen přední nápravu, zadní se připojí, až když přední kola prokluzují. V tomto počasí Eco rozhodně nepoužívejte! Režim 4WD se chová také jako předokolka, ale zadní náprava se připojuje téměř okamžitě, což pro jízdu na horších cestách stačí. Třetí režim se jmenuje 4WD Lock a je to klasický symetrický režim, kdy jde polovina točivého momentu na přední a polovina na zadní nápravu. Tento režim zapněte tehdy, když víte, že to bude klouzat.
Cena verze 4×4: 733 850 Kč

I předchozí generace Outlanderu byla v terénu a na sněhu dost dobrá.

A jaký náhon nápravy preferujete vy? Pochlubte se nám v diskuzi.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nejlepší auta podle měst ČR

Smělý nápad Applu. Chce vyrábět auta.