6 kroků, jak vybrat letní pneumatiky na vaše osobní auto
Přezouvání pneumatik. Jedna z kratochvílí, která je spojena s koncem studených dní a příchodem tepla (anebo naopak). Pokud na vás už letní pneumatiky čekají v garáži, stačí si užít trochu legrace s nářadím – nebo navštívit servis. Ale co když zjistíte, že staré letní gumy už dosloužily, mají sjetý vzorek nebo přišel z jiného důvodu čas je vyměnit? Výběr nových letních pneumatik nemusí být nic složitého. V dnešním článku vám poradíme, jak si obstarat pneu na míru v šesti krocích.
Jsou letní pneumatiky opravdu potřeba?
Zákon nezakazuje odjezdit léto na zimních gumách. Dokonce existují i celoroční pneumatiky, jejichž obliba taky vzrůstá. Tak proč vůbec uvažovat o pořizování letních pneumatik? Důvod je docela jasný a pádný. Jde o nejlepší řešení. Všechno ostatní je buď kompromis (celoroční pneu), nebo rovnou z nouze ctnost (zimní pneu).
Střídání letních a zimních pneumatik a jejich používání v odpovídajících obdobích a podmínkách je to nejlepší, co můžete udělat pro optimální jízdní vlastnosti svého vozu a bezpečnost svou nebo dalších cestujících ve vašem voze. Letní gumy jsou na rozdíl od zimních přesně uzpůsobeny teplotám a podmínkám, které v letním období panují. Například počítají i s obávaným aquaplaningem, který se pojí s letními bouřkami a přívalovými dešti.
Pneumatiky mají datum spotřeby
Pneumatiky sice vydrží déle než párky, ale jednou jejich čas vyprší. Nepřijde to ze dne na den (pokud je neproříznete), ale postupnou degradací potřebných vlastností. Pneumatiky sice nemají exaktní datum spotřeby, lze ho však odvodit z data výroby – DOT kódu. Najdete ho na bočnici. Vypadá třeba takto: DOT 1826.
Důležité je první dvojčíslí, které značí rok výroby (to druhé týden v roce). Při pořízení pneumatik se o DOT kód zajímejte. Pneu totiž ztrácí vlastnosti i při skladování. Gumy staré do tří let jsou dobré. Pět a více let už je investice na pováženou. Stejně tak zkontrolujte DOT kód na svých stávajících pneumatikách. Celková životnost (skladování plus provoz) by neměla přesáhnout 10 let.
Co odhalí označení pneumatiky?
Většinu důležitých parametrů pro nákup se dozvíte přímo z kódového označení pneumatiky. Údaje pak stačí porovnat s hodnotami v technickém průkaze nebo na předchozích pneumatikách. Značení může vypadat třeba takto: 195/65 R15 91H.
První trojčíslí a dvojčíslí za lomítkem značí šířku a boční profil pneumatiky. Písmeno R označuje radiální konstrukci, která je nejpoužívanější. Následuje dvojčíslí udávající průměr ráfku v palcích, pak index nosnosti (v příkladu dvojčíslí 91) a index rychlosti (v příkladu písmeno H). Někdy se mohou objevit ještě další značky. Například označení „tl“ by znamenalo bezdušovou konstrukci, „XL“ zesílenou konstrukci.
Přilnavost za mokra
Důležitá vlastnost, která ovlivní jízdní vlastnosti vozu na mokré vozovce a délku brzdné dráhy v těchto podmínkách. Třídy jsou A až G, kdy A je nejlepší a G nejhorší (prakticky se nevyskytuje). Pak už záleží jen na vás, jak důležité pro vás je bezpečí na mokré vozovce. Třídu horší než C už bychom ale nedoporučili.
Úspora paliva
Podobně jako přilnavost za mokra se i úspora paliva daná valivým odporem hodnotí zařazením do tříd A až G. A opět platí, že A značí nejlepší úsporu paliva (v laboratorních podmínkách). Obecně jsou na tom letní pneumatiky v tomto směru lépe než zimní – z logiky věci. To může být další důvod pro přezouvání. Spotřebu paliva ale samozřejmě ovlivní řada faktorů, jako jízdní styl, zatížení, tlak v pneumatikách, terén a tak dále.
Hlučnost
I tento zdánlivě nepříliš významný parametr může být pro řadu řidičů důležitý. Hlučnost ovlivní jízdní komfort. Vyšší hlučnost může některým lidem zhoršovat soustředění, taky omezuje schopnost slyšet okolní ruchy. Za tiché pneumatiky lze považovat ty, které se vejdou pod 70 dB (nejméně bývá cca 65 dB). Nejběžněji se hodnoty pohybují mezi 71 až 75 dB. Pamatujte, že tato hodnota roste násobně, takže každý decibel navíc je znát.