South Park – kultovní seriál, který si zaslouží vaši pozornost
Když si v roce 1997 Trey Parker a Matt Stone řekli, že zkusí natočit animovaný sitcom, zasvítily manažerům kanálu Comedy Central v očích dolarové symboly a přišlo jim to jako fajn nápad.
„To bude něco jako Simpsonovi, že?“ odtušili s nadšením. Popravdě tak do poslední chvíle neměli zdání, že v jejich studiích vzniká klenot, který Homera&spol překoná naprosto ve všem. Do startu třeba v počtu žalob a množství výhrůžek, podaných na producenty. Proč je nezařízli hned? Ne, že by párkrát na FOXu nehrozilo. Ale byly tu i pozitivní ratingy a obří popularita.
Receptem na dokonalost byla zjevná nedokonalost
Tedy prachmizerná animace, neumělý dabing, brutálně-nepochopitelné zápletky, totální vulgarita a šílené vtípky na hranici infantilní debility. A absolutní bezelstná upřímnost, vycházející z myšlení „obyčejných třeťáků“ (posléze čtvrťáků) školy a městečka ztracené kdesi v Coloradu. Kenny mezitím umřel 126x, a Cartman spáchal snad všechny myslitelné zločiny, včetně genocidy a kanibalismu.
I díky takovým lapsům se South Park stal naprosto bezkonkurenčním seriálem, který za 24 let své existence nepolevil a nesešel z cesty. V současnosti platí za jedničku, dokumentující proměny myšlení reálných Američanů. A je to síla.
Zatímco na každém scénáři dílu Simpsonových maká početný tým měsíce, epizody South Parku vznikaly v průběhu jediného týdne. I kvůli tomu ale neztrácí švih a šetrnost popravší sekery. Je to pořád relativně dost nízko-rozpočtová záležitost: dvojice tvůrců namluvila 36 různých postav, ať už hlavních nebo vedlejších.
Náklady začínali na 300 000 dolarech za celou epizodu, dnes je to okolo milionu. Pokročila animace (Maya, VFX): tvorba jedné minuty epizody teď stojí cca 45 000 dolarů. Což je sice 2x dražší, než Prasátko Pepina, ale pořád o polovinu levnější, než minuta Family Guy.
Evoluce nemilosrdné kritiky
Pro prvních třech vývojových a silně nedokonalých řadách (které mimochodem Parker bytostně nesnášel) nastoupily tři řady experimentální, a od 6. série zažívá tahle nářezová podívaná nový rozměr. Není celospolečenské téma, do kterého by se nezakousli a nerozcupovali jej nesmiřitelnou logikou svých dětských protagonistů.
Mezinárodní aféra Wikileaks, zneužívání dětí, Disney, rasismus a obrácený rasismus, kritici restaurací z Yelpu (ti se soudili o 10 milionů), protesty na Wall Street, legalizace marihuany, Islámský stát, prorok Mohammed (tady jim hrozili atentátem), mormoni, scientologové, eko-environmentální šílenství…
Není celebrita, náboženství, trend nebo politik, do které si s chutí nekopli. A nenechali se vyplašit ani politickou korektností, která definitivně vykastrovala Simspony. South Park má opravdu úctyhodnou reputaci: dokázali za 20 minut 162x (ne)vypípat slůvko „shit“ v hlavním vysílacím čase, stejně jako 43x říct slovo negr.
V průměrné epizodě přitom padne 399 vulgarismů. K tomu pět vyhraných soudních bitev, a zhruba 5500 naštvaných dopisů od diváků po každé odvysílané epizodě. Je tu samozřejmě i chvála: třeba nadace pro terapii Tourettova syndromu udělila tvůrcům zvláštní cenu, protože podstatu téhle „poruchy“ vysvětlili konečně srozumitelně celé Americe.
Jednička ve sledovanosti
Každý premiérový díl přitom sleduje až 6 milionů diváků (za minutu reklamy během vysílání South Parku platíte tolik, co za reklamu v hlavních zápasech fotbalové ligy), a dodatečná sledovanost epizod se blíží 55 milionům diváků.
Zatímco Simpsonovi – nejdéle vysílaný animák americké (i světové) historie – měkne s každým dalším dílem až k nekoukatelnosti – South Park, druhý nejdéle vysílaný, se zdá má pořád ještě co nabídnout. V zemi Svobody, kde vás mohou žalovat a vyhodit z práce prakticky za cokoliv, tak zůstává South Park unikátní osvěžující dvacetiminutovkou. Kontroverzní, břitkou, dokonalou.
FOTO: 123RF
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Ty nejpopulárnější zahraniční komediální seriály. Najdete i ten váš?
Přátelé přátel: Jak se daří hercům vedlejších rolí oblíbeného seriálu?