Autotest: Toyota Supra GR je pro řidiče puritány
Pokud bych měl za sebe vybrat 10 nejikoničtějších aut 20. století, rozhodně by mezi nimi nemohla chybět Celica Supra. V roce 1978 byl v tehdejším Československu hitem vůz ŠKODA 105, Celica Supra si dobývala srdce petrolheadů a na plakátech zdobila nejeden klučičí pokoj. Její současné pokračování, už s názvem Toyota Supra, rozhodně tehdejší ikoně nedělá ostudu.
Správná koncepce
Vytvořit zábavné auto vlastně není vůbec složité. Tedy samozřejmě teoreticky. Vytvoříte placaté auto s nízkým těžištěm a silným motorem, který pohání zadní kola. A úspěch je zaručen. Tedy pokud to umíte. A v Toyotě to umí. Protože stavbu vozu si vzala na starost divize GR. Co je GR? Je to zkratka GAZOO Racing, což je jeden z nejúspěšnějších týmů v Rally. Takže rychlá auta fakt umí.
To nejlepší z Japonska a Německa
Toyota Supra nevznikala na zelené louce. Vývoj probíhal společně s automobilkou BMW. Koncepčně tak hodně připomíná BMW Z4. A spousta detailů z BMW zůstala. Poznáte klíček, ovládání nebo infotainment, který Toyota přebrala prakticky 1:1. Proč také ne, když to má BMW odladěné a parádně funkční.
Sedáme dovnitř
Chce to samozřejmě trochu cviku, usednout si do auta a nevypadat u toho jako trouba (s vysedáním je to ještě těžší 🙄). Ale jakmile zasednete to závodních sedadel, budete křičet radostí: „ano, tohle je ono, takhle to má vypadat“. Z auta prakticky nevidíte ven. Ani dopředu, ani dozadu. Ale ten posez je fantastický.
Startujeme
Toyota Supra může jezdit se dvěma motor – třílitrový šestiválec s výkonem 340 koní nebo dvoulitrový čtyřválec s výkonem 258 koní. Právě ten máme pod kapotou. Placák s ním zrychlí na 100 km/h za 5,2 sekundy.
Ale zrychlení na 100 km/h je vlastně to poslední, co vás u tohoto auta bude zajímat. Protože ten zážitek je úplně někde jinde. Ten je v tom, jak auto sedí na silnici, jak projíždí zatáčky, jak dokáže zrychlit v apexu, jak se s ním perete při brždění.
Toyota Supra: ta pravá zábava
V BMW Z4 jsem toho také hodně najezdil, ale Supra jde ve své surovosti mnohem dál. Z4 je uhlazené auto, které vám vše odpustí, ve kterém je jízda taková samozřejmá. V Supře si musíte rychlost zasloužit a musíte být zatraceně opatrní. Šlápnete na plyn v okamžiku, kdy jste ještě těsně před apexem a kola nemáte úplně rovně? Supra vám to hned vědět a zadkem se tlačí ven, takže v tu ránu už musíte za malou chybu dávat kontra.
A vůbec celé auto krásně cítíte. Přesně víte, co se děje s předními koly i s těmi zadními. Tohle auto stavěl někdo, koho baví jezdit, řídit a má zkrátka rád, když si auto hraje s řidičem na kočku a myš. To je ta pravá zábava.
Vymírající druh
Stále více se mluví o tom, že auta přestávají být zábavná a slouží jen pro přesuny z bodu A do bodu B. S gumovým řízením, utlumeným motorem a důrazem na bezpečnost. Do velké míra je to pravda. Na druhou stranu tu máte takovéto klenoty, které jsou dostupnější než kdy dříve. Vždyť Supra s tímto motorem vyjde na 1 250 000 Kč. A to je dost dobrá cena.
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 5,2 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1 710 kg |
Průměrná spotřeba | 7,3 l/100 km |
Rozměry | 4 379 × 1 854 × 1 292 mm |
Cena testovaného modelu | 1 250 000 Kč |
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Redakční autotest Toyoty Yaris GRMN: geny rally se nezapřou!
Náš autotest: BMW Z4 nabízí to, co řidiči na BMW vždy milovali. Schválně, jestli uhodnete co