Ekologická daň: kdo ji při přepisu automobilu musí platit?

Stále více lidí v současné době touží po vlastnictví staršího automobilu. To dokládá nejenom vzrůstající počet pořizovaných ojetých vozů, ale také relativně velký počet autobazarů. Motoristé mají k tomuto kroku jednoduchý důvod.

ekologická daň

Zbrusu nová moderní auta jsou předražená a od podlahy pod střechu jsou napěchována elektronikou. Stačí jeden maličký drátek za pár korun a auto za více než půl milionu se nehne z místa. U starého auta se vám nic podobného nestane.

Co je ekologická daň?

Pojem ekologická daň nebo ekopoplatek se v našem právním řádu objevil společně s novelou zákona o odpadech, platné od 1. ledna 2009. Ministerstvo životního prostředí do tohoto právního předpisu prosadilo paragraf.

Podle něj musí osoba registrující ojeté vozidlo splňující emisní normu Euro 0 až Euro 2 zaplatit poplatek na podporu sběru, zpracování a využití vybraných autovraků. Definice podle zákona zní sice trochu krkolomně, ale v praxi se jednoduše zažil pojem ekologická daň.

Od roku 2009 zákon prošel celou řadou novelizací, z nichž ta nejvýznamnější byla schválena v roce 2013. Hlavním cílem změny tohoto právního předpisu bylo snížit počet starých automobilů na tuzemských silnicích, což se moc nepodařilo.

Většina lidí dnes vlastní auto staré průměrně 20 let, bez ohledu na to, zda za něj musí či nemusí odvádět ekologickou daň. I přes všechny novely se v příslušeném zákoně uchoval důležitý paragraf, a sice že se ekologická daň platí za dané vozidlo pouze jednou. Informaci o této skutečnosti naleznete ve velkém technickém průkazu.

Kdo ekologickou daň platit nemusí?

Již od prvního prosazení novelizovaného zákona o odpadech v roce 2009 se objevila řada výjimek z placení ekologického poplatku. Prvním případem je zánik společného jmění manželů. Pokud jste vlastníkem vozidla a manželka v rámci rozvodového řízení požaduje přepis vozu na její jméno, bez ohledu na emisní normu ekologickou daň platit nebude.

Druhou výjimkou je dědictví, kdy jste od poplatku osvobozeni v případě, získáte-li auto v rámci dědického řízení. Poslední výjimkou jsou historická a sportovní auta, která jsou registrována v samostatném rejstříku. Od novely z roku 2013 již výjimka z neplacení ekologické daně neplatí pro držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P.

Kdo tedy musí eko daň zaplatit?

Nepatříte-li do některé ze zákonem stanovených výjimek, zaplacení ekologické daně se pravděpodobně nevyhnete, ať se vám to líbí nebo ne. Konkrétní sazba se liší podle emisní třídy, do níž je vaše auto zařazeno.

Členění se od přijetí zákona v roce 2009 nezměnilo. Například pokud osobní automobil nesplňuje žádnou emisní normu, je zařazen do kategorie Euro 0, a vy musíte při první registraci nebo při přepisu zaplatit ekologický poplatek ve výši 10 tisíc korun. U skupiny Euro 1 je to 5 tisíc, u třídy Euro 2 pak 3 tisíce korun. Splňuje-li vozidlo emisní normu Euro 3 a vyšší, ekologická daň se vás netýká.

Jakou emisní třídu auto splňuje?

Bohužel v praxi to s placením ekologické daně není zdaleka tak jednoduché. Obrovským problémem je, že emisní třída není uvedena v technickém průkazu. Zde naleznete pouze alfanumerický kód, z něhož lze emisní kategorii odvodit.

Existuje ovšem jednoduchá pomůcka, která funguje téměř dokonale. Do třídy Euro 1 jsou většinou zařazována vozidla vyrobená po roce 1992. Norma Euro 2 vstoupila v platnost roku 1996 a Euro 3 roku 2000. Samozřejmě najdeme i výjimky, neboť hlavně luxusnější německé vozy splňovaly v době svého vzniku normy, které ještě v platnosti nebyly.

Při pořízení ojetého vozidla se ekologické dani jen tak nevyhnete. Dobře si tedy rozmyslete, zda se vám nákup vyplatí, protože poplatek ve výši několika tisíc vás může nemile překvapit.

FOTO: 123RF.com

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Slavná auta automobilky Tatra, co dobyly svět. Znáte je všechny?

Vybitá autobaterie. Jaké jsou nejčastější příčiny, jakou má akumulátor životnost a co dělat, aby vás auto v zimě nezradilo