Jak se vyrábí pneumatiky, které jsou součástí auta?

V motorsportu jsou pneumatiky považovány za černé zlato. Již od prvních automobilů vyráběných legendárním Henry Fordem patří pneumatiky k nedílným součástem jakéhokoliv vozu. Bez nich by nebylo možné využít výhod automobilismu, protože s moderními auty se po loukoťových dřevěných kolech opravdu jezdit nedá. Pneumatiky prošly za více než století rapidním vývojem, což se týká také výrobních technologií. Jak se tedy pneumatiky vyrábí?

jak se vyrábí pneumatiky

Vyrobení kvalitní pneumatiky není vůbec snadné

Jak se vyrábí pneumatiky? Pneumatika představuje vlastně velmi složitou a navzájem provázanou kombinaci složek vyrobených z různých přísad a materiálů. Na úplném počátku technologického postupu je kaučukovník a na jeho konci je prakticky dokonalá pneumatika, díky níž si motoristé užívají svobody pohybu a zážitku z jízdy.

Složitost výrobního procesu potvrzuje i malý počet výrobců pneumatik. K těm nejlepším patří společnosti Pirelli, Michelin nebo Continental či Hankook.

Jak se vyrábí pneumatiky? Naprostým základem je získání kvalitních surovin

Asi byste všichni odhadli, že hlavní surovinou potřebnou k výrobě kvalitní pneumatiky je guma. Gumárenský průmysl je navázaný na řadu zpracovatelských závodů, jejichž prostřednictvím se ze surového kaučuku stane směs umožňující vyrobení pneumatiky.

Přírodní kaučuk je získáván ze speciálně pěstovaných stromů na velkých plantážích. Jde o tekutinu podobnou mléku, kterou všichni znáte pod pojmem latex. Po přidání kyseliny se tato tekutina vysráží, následně je očištěna vodou a slisována do pevných balíků.

Bohužel kvalitní pneumatiky není možné vyrobit pouze z přírodního kaučuku. Prakticky všichni výrobci používají i kaučuk syntetický. Tato chemicky vyrobená látka snižuje opotřebení pneumatik, zlepšuje přilnavost a obecně prodlužuje životnost pneumatiky.

Další podstatnou součástí je ocel, kterou byste uvnitř kola asi nečekali. Nicméně právě ocel je velice důležitým materiálem, neboť slouží k výrobě ocelových kordů a patních lan, běžně nazývaných jako ocelové dráty.

Z jakých komponent se pneumatika skládá?

Hlavní součástí každé pneumatiky je ocelový kord. Ten tvoří pevnou kostru, na níž se později nabalují další komponenty. Ocel je do továrny dodána již předem upravená a je zavedena do speciální linky, kde dojde k pogumování ocelového kordu. Výsledkem je souvislý pás, který je následně pod určitým úhlem nařezán na správnou délku v návaznosti na rozměr vyráběné pneumatiky.

Další důležitou součástí je běhoun. Ten se vyrábí z předpřipravené kaučukové směsi. Šnekový vytlačovací stroj zabezpečí konzistentní proud gumy, u níž je kontrolována hmotnost a délka. Pokud jsou všechny parametry v pořádku, běhoun se ochladí ponořením do vody a následně je nařezán na správnou délku.

Na gumovací lince se zavádí také textilní kord, který je ještě vyztužen tenkou vrstvou gumy. I tato komponenta je produkována v nekonečném pásu, jenž se krátí podle rozměrů konkrétní pneumatiky. Mezi další části pneumatiky patří ocelové lano, bočnice a vnitřní guma.

Co je konfekce pneumatiky?

Pod pojmem konfekce pneumatiky si nemusíte představovat nic složitého. Jedná se vlastně o seskládání všech vyrobených komponent dohromady. Na speciálním konfekčním stroji vznikne surová pneumatika, s níž byste ovšem daleko nedojeli. Nejprve je sestavena kostra pláště a následně dochází k nasazování běhounu či nárazníkového pásu. Surová pneumatika je poté nastříkána speciálním postřikem, čímž je připravena k vulkanizaci.

Proč se provádí vulkanizace pneumatiky?

V rámci procesu vulkanizace získává surová pneumatika svůj charakteristický tvar a dané vlastnosti. Speciální vulkanizační lis umožňuje precizní nastavení teploty a působení tlaku, díky čemuž je zajištěn dokonalý kulatý tvar. Lisovací formy samozřejmě disponují hrubým povrchem, který po vylisování utvoří na povrchu gumy dezén a na běhounu se objeví důležité informace o pneumatice.

Výrobní proces pneumatiky končí podrobnou a komplexní kontrolou. Pokud je vše v pořádku, jsou pneumatiky odesílány do distribučního skladu a k expedici ke konkrétním zákazníkům. 

FOTO: 123RF

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Ojeté pneumatiky. Poznáte, kdy je čas na jejich výměnu?

Auto po zimě. Co se v zimě opotřebuje nejvíce? Kdy vyměnit pneumatiky a proč se neřídit pouze termínem v kalendáři!