Autotest Volkswagen ID.3: cesta z pekla nebo do pekla?

Že byl loňský rok pro všechny náročný, o tom není pochyb. Pro výrobce automobilů ale ještě více než pro kohokoliv jiného. Vlády na automobilky tlačí, aby jejich produkty měly nízké emise. Aby nám nesmrděly pod nosy a nevypouštěly jedovaté splodiny. A takový tlak je po celém světě. Nejen v Evropě, ale i v USA, Číně, Japonsku. Snad jen Afrika a Rusko zůstávají přátelské k vozům, ze kterých letí černý nebo modrý kouř.

Kdo se bojí, nesmí do elektřiny. Ani v hustém dešti není nabíjení žádný problém.
Kdo se bojí, nesmí do elektřiny. Ani v hustém dešti není nabíjení žádný problém.

Automobilky tak musely hledat alternativní palivo. To se vlastně děje desítky let. Zkoušely propan-butan, zemní plyn, bioplyn, dokonce i vodík. Nakonec se všechny automobilky světa vydaly cestou elektrifikace. Což není překvapením. Elektřiny je dostatek, umíme ji vyrábět čistě (nojo, polovina elektřiny se v Česku vyrobí v uhelných elektrárnách, ale i ty dnes mají účinné filtry a postupně se budou vypínat), ale především je snadno dostupná. To se o jiných palivech říct nedá. Kdo má doma elektřinu, ten má palivo pro elektromobil.

Značka EL je určena pro ekologické automobily a přináší řadu výhod. Nemusíte platit dálniční známku a v Praze můžete parkovat na modrých zónách bez omezení. A to je velká výhoda.

Hrátky s emisemi

Právě rok 2020 je zlomový v tom, že automobilkám v EU se začínají počítat flotilové emise. Resp. že budou platit pokuty za emise CO2. Limit je drsný: 95 g CO2 na km. Co automobilky překročí, za to zaplatí pokutu. 95 € za každý gram a každé auto navíc. Co to znamená? Pokud si koupíte Volkswagen Golf s motorem 1.5 TSI, jsou jeho emise CO2 116 g/km. Nad limit je tedy 21 g. Na pokutě tak Volkswagen zaplatí 1995 €, tedy asi 52 000 Kč. Ale on to samozřejmě nezaplatí Volkswagen, ale zákazník.

S těžkou nohou a hodně dynamicky. Tak jsem jezdil s ID.3. I proto je spotřeba 20 kWh/100 km. Provoz je tak čistý, jak čistě umíme vyrábět elektřinu. Kdo nabíjí přes noc, ten jede primárně na jádro, tedy nízkoemisní zdroj elektřiny.

Jenže do toho vstupují ty „flotilové“ emise. Pokud Volkswagen prodá 9 takových Golfů, měl by zaplatit 524 000 Kč na pokutě. Ale bude-li desátým autem elektrický Volkswagen ID.3 (který má emise 0 g), bude průměr 104 g. A pokuta tak bude „jen“ 855 € na jedno auto, tedy 23 260 Kč. Na 9 autech je to tedy 202 253 Kč. Úspora přes 300 000 Kč. A teď si tyto částky násobte miliony vyrobených aut. Tady se točí miliardy.

O Volkswagen ID.3 je zájem a edice 1st je beznadějně vyprodaná.
O Volkswagen ID.3 je zájem a edice 1st je beznadějně vyprodaná.

Za minutu dvanáct

Recept na úsporu byl právě nový Volkswagen ID.3. Značka samozřejmě koketovala s elektromobily již před mnoha lety, ale vždy šlo o předělání tradičního vozu na elektrický. Což s sebou nese řadu nevýhod. Elektromobil je totiž možné od základu stavět jinak. Tradiční koncepce vozu se spalovacím motorem se může úplně rozbourat.

Head-up displej je praktický. Díky němu nemusíte spouštět oči z vozovky.

Volkswagen měl vše perfektně načasované, ale tak jako mnoha jiným odvětvím i jemu hodila vidle do plánů koronová krize. Nějaké zpoždění kvůli softwarovým nedostatkům se plánovalo tak jako tak, nakonec Volkswagen ID.3 přišel na trh až v závěru roku.

385 litry na chalupáře dojem neudělá. Kufr je velký asi jako v Golfu.
385 litry na chalupáře dojem neudělá. Kufr je velký asi jako v Golfu.

Kola do rohů

Ačkoliv je ID.3 kompaktním vozem, uvnitř nabízí velkorysý prostor. Je to dáno právě konstrukcí. Kola jsou natlačena až do rohů karoserie, což známe spíše z malých vozů. Díky tomu je interiér ID.3 velmi vzdušný a prostorný. S pravítkem v ruce jsem neběhal, možná že Volkswagen Passat by v přeměřování vyhrál, ale pocitem otevřenosti a prostoru jej ID.3 válcuje. Asi je to dáno i palubní deskou a absencí řadicí páky. Tohle se zkrátka povedlo.

Především díky absenci řadicí páky a tunelu uprostřed je interiér velmi vzdušný.
Především díky absenci řadicí páky a tunelu uprostřed je interiér velmi vzdušný.

Naprosto futuristicky působí kola. Jsou obrovská. 20“ mývají obvykle ta největší SUV. ID.3 pak skutečně vypadá, jako kdyby mělo hrát v nějakém sci-fi. U konzervativní značky je to nečekané, ale je to zkrátka ukázka toho, že je tady něco nového.

Jedeme

U auta mě vždycky zajímá především jízda. Testované ID.3 je vybaveno elektromotorem s výkonem 150 kW a to je po čertech hodně. Pokud tohle na vás dojem neudělalo, tak by měl udělat točivý moment 310 Nm. Výhoda: u elektromotoru je maximální točivý moment dostupný ihned. Okamžitě. Stačí zatlačit na plynový pedál a 310 Nm se v ten okamžik přenáší na zadní kola. Nečekáte, až se nafoukne turbo nebo až se motor vytočí do 4000 otáček. Díky tomu je akcelerace především z nízkých rychlostí dechberoucí a i vozy s dvojnásobným počtem koní by měly co dělat. Navíc díky pohonu zadních kol se nemusíte bát protáčení kol, ale celý výkon se přenese na vozovku.

Minimalistická přístrojovka. Ale nic zde nechybí.

Pokud by k protočení kol mělo přeci jen dojít, tak samozřejmě zasáhne elektronika. Zapomeňte na driftování ala BMW 90. let. Ale to neznamená, že by byl elektromobil nudný. Naopak. Má překvapivě dobré jízdní vlastnosti. Takové, jaké byste od elektromobilu asi ani nečekali. Volkswagen ukazuje, že auta opravdu stavět umí. V porovnání s gumovými elektromobily, u kterých vůbec nemáte pocit z řízení z auta, jako je Nissan Leaf, Hyundai Kona nebo Kia e-Niro. Dokonce ani zpětná vazba od volantu nechybí. Samozřejmě to není GTI, ale jízdní vlastnosti vozu určitě neurazí a pokud vás řízení baví, budete spokojeni.

Komfort nebo sport? ID.3 si můžete přizpůsobit podle svých představ.

Kam až dojede?

To je samozřejmě to, oč tu běží. Jaký je dojezd. To u elektromobilu zajímá každého. ID.3 si můžete pořídit s akumulátory o kapacitě až 77 kWh. Dojezd takového vozu je pak přes 500 km. Náš testovaný vůz byl vybaven bateriemi o kapacitě 58 kWh. Dojezd na jedno nabití podle WLTP by měl být 420 km. Jelikož panovalo chladné počasí a já si rád užíval nekonečné dynamiky motoru, dojezd se pohyboval spíše lehce za hranicí 300 km.

Kdybych se snažil, tak bych se asi mohl přiblížit hranici 400 km, ale popravdě se mi vůbec nechtělo. Během běžného dne ujedu do 100 km. To znamená, že za den spotřebuji kolem 20 kWh elektrické energie. To je takové množství, které za noc vždy dobiju. I z pomalé 230 V zásuvky, kterou má doma úplně každý. Při dobíjení proudem 12 A se nabíjí výkonem 2,7 kW. Čistě teoreticky se tak 20 kWh dobije za 7,5 hodiny.

Při jízdě si rád užívám dynamiky motoru. Spotřeba 20 kWh/100 km mě tak vůbec netrápí. Při ceně kolem 4 Kč za kWh je provoz směšně levný.

Dlouhé nabíjení?

Kdo vlastní elektromobil, obvykle si pořídí domů rychlejší nabíječku na tři fáze. Ty běžně dostupné nabízí dobíjecí výkon 11 kW. Nabíjecí doba se pak úměrně tomu zkrátí. Ale to se pořád bavíme o domácím nabíjením. Co když se vydáte třeba na cestu do Chorvatska? To by i 11 kW bylo málo. Pak nastupuje rychlonabíjení stejnosměrným proudem. ID.3 se dělá ve více verzích, zvládají dobíjecí výkon až do 125 kW. Běžnější je ale 100 kW verze. To znamená, že z 5 % na 80 % kapacity se nabije za 35 minut.

Dobíjení na cestách řeší rychlonabíjecí stanice s výkony od 50 kW.

Tak či tak si elektromobil pořizujte jen v případě, že máte kde dobíjet. Buď doma nebo v práci. 230 V úplně stačí, nemusíte mít superpřípojku, ale bez vyřešeného nabíjení je elektromobil nepoužitelný.

Bude dost elektřiny?

Mimochodem: bude dostatek elektrické energie, když se hromadně rozšíří elektromobily? Zjišťoval jsem, kolik elektřiny máme v České republice k dispozici. V roce 2019 Česká republika exportovala do zahraničí 13 TWh elektrické energie. To je tedy energie navíc, kterou v Česku nespotřebujeme. Také netušíte, jak moc to je?

Aplikací v mobilu si zkontrolujete aktuální dojezd, ale třeba také aktivujete nezávislé topení či klimatizaci. Časem funkcí přibude.

Jednoduchý výpočet: Když ID.3 spotřebuje 20 kWh elektrické energie na 100 km, znamená to, že při ročním nájezdu 20 000 km spotřebuje 4 000 kWh, nebo-li 4 MWh (mega watt hodin) elektřiny za rok. Pokud vyvezeme 13 TWh, to je 13 000 GWh (giga watt hodin) a to je 13 000 000 MWh elektřiny. To by stačilo pro pohon 3 250 000 vozů Volkswagen ID.3 s ročním nájezdem 20 000 km. Takže v pořádku.

Sedíme uvnitř

I uvnitř si připadáte futuristicky. Auto se nestartuje. Jen zmáčknete brzdu, automatickou převodovku přepnete do režimu D, šlápnete na plyn a jedete. V naprostém tichu. Tohle si musíte zamilovat.

Brzda a plyn? Symboly jsou jasné.

Infotainment do velké míry vychází z Volkswagenu Golf. ID.3 je vždy on-line, má integrovanou SIM kartu. Díky tomu se k autu můžete vzdáleně připojovat pomocí aplikace a kontrolovat stav vozu.

I ovládání klimatizace vychází z Volkswagenu Golf. Nechybí rychlé zkratky.

Volkswagen říká, že finální verze softwaru přijde až během roku 2021. A je znát, že tahle verze je ještě hodně raná. Funkce startují poměrně dlouho, občas se infotainment zasekne. Ale především: chybí některé základní funkce, které od auta v letošním roce opravdu čekáte. ID.3 nenabízí Apple CarPlay nebo Android Auto.

Přerůzných nastavení je už dnes velké množství. S novým softwarem bude možné auto ještě více individualizovat.

Řídí samo

Co má naopak Volkswagen velmi dobře dotažené, to je autonomní jízda. Stiskněte tlačítko na volantu a ID.3 jede samo. Jak samo? Umí se zdržet v jízdním pruhu a to i ve velmi ostrých zatáčkách. Umí dodržovat odstup od vozu vepředu a také respektuje dopravní značky. Tam kde je 50, tam jede 50, sám zrychlí za městem, sám se pořádně rozjede na dálnici. Ujel jsem stovky kilometrů mimo města i mimo dálnice, aniž bych musel něco dělat. Stačilo mít položené ruce na volantu, ale o řízení se starat nemusíte. Tohle je vážně dobré.

Tlačítkem pod „RES“ se aktivuje Travel Assist. ID.3 s ním pak jede téměř samo.

Nový Golf

Volkswagen ID.3 se povedl. Má své mouchy. Software bude chtít ještě doladit. Díky ceně přes 1 000 000 Kč určitě nebude autem pro široké masy, ale své zákazníky si jistě najde. Milionových Passatů a Superbů jezdí po českých silnicích opravdu hodně. A kdo si zvykne na komfortní tichou jízdu a famózní dynamiku elektromotoru, tomu se nebude chtít vracet ke spalovacímu motoru. Samozřejmě za předpokladu, že bude mít kde dobíjet. Bez toho nemá o elektromobilu smysl uvažovat.

I ovládání světel a vyhřívání oken jako by z oka vypadlo modelu Golf.
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,3 s
Maximální rychlost 160 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 650 kg
Průměrná spotřeba 16,1 kWh/100 km
Rozměry 4 261 × 1 809 × 1 552 mm
Cena 1 097 900 Kč

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

10 důvodů, proč se nerozšiřují elektromobily

Elektromobilita jen pro bohaté. Vlády zemí v Evropě se vydaly do slepé uličky a na obyčejné lidi kašlou