Náš autotest: Ford Focus ST není jen prodlužovač penisu
Ford Focus ST jsme protáhli po okreskách, až se kouřilo z pneumatik.
Jaké silné stránky má Ford Focus ST a co má do příště vylepšit? Podívali jsem se na to.
– Jůůů, ty sis chtěl koupit nějaký sportovní auto? Se kterým bude zábava na silnici. Co sis nakonec vybral.
– Focuse. Forda Focuse. Estéčko.
– Cože? Forda? Vždyť jsi říkal, že to bude nějaká raketa? Proč sis nekoupil něco jiného?
I s takovým názorem se můžete potkat, především u lidí, kteří do aut zase až tak moc nevidí a Focuse považují za menší Octavii. Jenže právě Focus patří mezi nejlepší hot-hatche všech dob. A takhle dobře jako ST jede jen málokteré auto na silnici.
Řve do světa
Pokud chcete být šedou myškou provozu, tak vás ST určitě zklame. V křiklavé oranžové barvě Fury je vidět na stovky metrů, 19“ kola umocňují dojem z vozu. A za autem se nemusíte ani otáčet, abyste věděli, že se něco řítí. I výfuk totiž dává jasně znát, že se řítí bestie.
Objem dělá dojem
Bez poctivé techniky by to nešlo. Začíná to motorem. Nejde o žádné tintítko, benziňák s turbem má objem 2,3 litru a poskytuje 280 koní. Řeknete si, že dnes i dvoulitry umí přes 300 koní, ale vždy je to něco za něco. Ta bezprostřednost vysokého objemu je dechberoucí a Fordu patří obdiv za to, že i v této složité době si dovolí nasadit motor s takovým objemem.
Chytré řazení
Famózní je pak šestistupňová převodovka. Řadit každé 3 sekundy vám bude dělat ohromnou radost. Obzvláště v případě, kdy si aktivujete elektronické meziplyny. To je naprosto kouzelné! Jak to funguje? Jedete na čtyřku, 2500 otáček. Mačkáte spojku, ze čtyřky pravou rukou tlačíte řadicí páku dopředu – ze čtyřky na trojku.
Elektronika mezitím vytáčí motor na 4000 otáček, v řádu milisekund. Trojku máte dotlačenou, pouštíte spojku. A s nulovou prodlevou, opravdu s nulovou motor zatáhne a zarazí vás do sedačky. Není to tak, že při podřazení motor na zlomek sekundy auto zpomalí, právě naopak. Je to lepší než dvouspojkové převodovky. A za 3 sekundy na to, se motor vytočí ze 4000 na 6500 otáček, přičemž už na vás blikají diody, abyste přeřadili. A blikání je vážně intenzivní, takže i když máte oči přilepené na vozovku před vámi, tak víte, že musíte řadit nahoru, jinak ztratíte rychlost, sekundy, přijdete o pohár. Tedy, pokud zrovna nejdete do práce. Tohle vás bude hrozně moc bavit. To že si občas střelí do výfuku je jen taková třešnička na dortu.
A do zatáček!
Dělá se vám v autě špatně, když jede rychle v zatáčkách? Focusu ST se vyhněte na 100 honů! Protože ST to jinak neumí. Jakmile se dostane do zatáček, pořád nutí řidiče zrychlovat a zrychlovat. Ten podvozek je jednoduše dokonalý. Drží stopu a drží a drží a drží. Dokonce i na vymlácených českých okreskách funguje parádně. Stačí jet dostatečně svižně, aby kola nekopírovala díry v silnici, a poletíte jak na létajícím koberci.
Nejvíc překvapený jsem byl z toho, jak dokáže Focus fungovat v ostrých zatáčkách pod plynem. Když jste v předokolce v ostré zatáčce a dáte plný plyn, na dvojku, na trojku, přední část vozu se odlehčí a kolo na vnitřní straně vozu se protočí. Do toho buď zasáhne elektronika, která vás přibrzdí, nebo po tečně letíte ze zatáčky ven – nadlehčená kola zkrátka nemůžou zatáčet. Jenže u ST to funguje jinak. Kola se zakousnou do asfaltu a doslova vás vymrští ven. A to musíte zkoušet pořád dokola, jednu zatáčku za druhou, až najednou jedete naprosto šílenou rychlostí.
Pak teprve přijde horká chvilka, když zjistíte, že zimní pneumatiky moc nebrzdí, protože jste je předtím zahřáli asi tak na 50 stupňů. Bacha na to!
Ono to není ani náhoda, ani dobře udělaným podvozkem (no dobře, tím to taky trochu je), ale má to na svědomí především samosvorný lamelový diferenciál na přední nápravě. Ten dokáže přenést až 100 % (!) točivého momentu na to kolo, které má lepší trakci. Takže to, které je zakousnuté do asfaltu. To jsou kouzla!
Ta sedadla!
I po usednutí do sedadla si řeknete, že svět je tady v pořádku. Ford s ničím neexperimentoval, sedadla objednal u společnosti Recaro, což je výrobce nejlepších sportovních sedadel na světě. Bočnice, tvrdost, nastavení, vše zkrátka funguje přesně tak jak má. Prostě TOP.
Také volant si zaslouží chválu. Je příjemně tlusťoučký, perforovaný a hlavně v řízení cítíte na dnešní auta až neskutečně moc zpětné vazby.
Škoda, že přístrojovka a středový panel jsou také moc obyčejné. Tady si mohl Ford vyhrát a udělat lepší layout, třeba jako u Mustangu.
Infotainment je také zcela sériový. Ale aspoň nabídne Apple CarPlay, Android Auto a ovládání hlasem v češtině, to je zase docela příjemné. Ale celkově si myslím, že palubku mohl Ford dotáhnout trochu dál.
Penis zůstane tak, jak je
Focus ST opravdu není žádný pozér a prodlužovač penisu. Je to parádní daily auto. Díky 4 režimům jízdy a stavitelným tlumičům je komfortním hatchbacken na každodenní ježdění do práce a na nákupy, který se na jedno kliknutí tlačítka na volantu promění v 1,5 tuny ryzí zábavy.
Jasně, palubka mohla být zpracovaná trochu zajímavějším způsobem, jezdit pod 10 litrů benzínu na 100 km, to bude chtít kus sebeovládání, ale jinak je to super kára za dostupné peníze!
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 5,7 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1 433 kg |
Průměrná spotřeba | 9,5 l/100 km |
Rozměry | 4 378 × 1 825 × 1 471 mm |
Cena | 779 900 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Redakční test: Golf GTI pro každodenní radost. Dělá věci, které každé auto neumí!
Pět hříchů Octavie RS 230