Náš autotest: BMW X3 M nezná kompromis. Zrychlení ze 100 na 200 vám vezme dech

Dnešní sportovní auta jsou obvykle stavěna kompromisně. Aby fungovala na okruhu, ale zároveň, aby mohla sloužit pro každodenní ježdění. Sportovní divize M ovšem kompromisy nedělá. Jak dopadlo BMW X3 M v našem testu?

Kromě malého znáčku na ledvinkách byste si nemuseli všimnout, o jakou bestii se jedná.

Už jste toho hodně najeli. Auta máte v ruce, baví vás jezdit na hranicích možnosti vozů. Tu a tak si rádi hodíte zadkem, kruhový objezd občas projedete dveřmi napřed. Auta s výkonem pod 300 koní vás nudí a adrenalin potřebujete v žilách stejně často, jako hipster nefiltrovanou kávu. A máte zavedenou firmu, případně pracujete v korporaci, takže každý měsíc vám na účtu přistane šestimístná částka. Pak budete své auto nejspíš vybírat v autosalonu BMW, ale jednoznačně z divize M.

X+M

Protože právě divize M dělá ty nejbrutálnější vozy. Které jsou určené pro opravdové řidiče a která nedělají kompromisní auta. Jsou určena pro skutečné puritány, pro něž je jízda to hlavní. Ale jak k tomu pasuje SUV, která u BMW mají tradiční označení X? No, pokud potřebujete auto s pořádným kufrem, které pohodlně odveze 5 lidí, můžete s ním na hory, tak proč ne. Stejně budete na okresce nejrychlejší široko daleko. Na to si vsaďte.

550 litrů zavazadelníku, 510 koní. Zkrátka rodinné SUV.

550 litrů zavazadelníku, 510 koní. Zkrátka rodinné SUV.

X3 M

Na první pohled vám ani nemusí dojít, s kým máte tu čest. V barvě Donington Grey je X3 vlastně docela běžným bavorákem, kterých jezdí po silnici spousta. O jakou se jedná bestii, to napoví jen pár detailů, jako čtveřice velkých výfuků, vrtané kotouče, nenápadné žábry nebo úplně jiná zpětná zrcátka. Pozná to ale jen zkušený.

510 koní

Základem vozu je samozřejmě motor. Možná vás překvapí, že se jedná jen o šestiválec. Díky pokročilým technologiím časování ventilů, vysokotlakovému vstřikování paliva a dvěma turbodmychadlům dosahuje motor výkonu 510 koní v 6250 otáčkách. To je skutečně ohromující číslo. Zrychlení z 0 na 100 km/h udává výrobce 4,1 sekundy, ale je to zkrátka okamžitě. Ze 100 na 200 km/h pak potřebuje asi 10 sekund.

Tohle je zlatý poklad celého vozu. Karbonová vzpěra zajistí, že karoserie je pevná jako kdyby byla vytesaná z jednoho kusu mramoru.

Tohle je zlatý poklad celého vozu. Karbonová vzpěra zajistí, že karoserie je pevná jako kdyby byla vytesaná z jednoho kusu mramoru.

Motor je naprosto skvostný. Neví, co je to prodleva. Táhne kdykoliv, táhne jako lokomotiva. V každé situaci máte pod pravou noho obrovskou výkonovou rezervu.

Obzvláště u tohoto motoru ovšem platí staré přísloví, že kdo chce opici, musí mít i na banány. Jezdit pod 14 litrů benzínu na 100 km je utopie.

LED světlomety udělají z noci den. A mlhou se proříznou jako nůž máslem.

LED světlomety udělají z noci den. A mlhou se proříznou jako nůž máslem.

8 rychlých stupňů

Samostatnou kapitolou je převodovka M Steptronic. Ta nabízí 8 stupňů a opět je to úplně něco jiného, než co znáte z konvenčních vozů. Nenabízí jen režim „D“ a „S“, jak to znáte z běžných automatů. Ale v několika krocích si měníte charakteristiku řazení. Od komfortního řazení, kdy téměř ani necítíte změnu rychlostí, až po ten nejostřejší. Kdy převodovka řadí skutečně bleskově a s pořádným kopancem do zad, abyste cítili, že opravdu došlo k přeřazení. Samozřejmě nemůže chybět ani řazení pomocí pádel pod volantem.

Na vrcholu řadící páky najdete 2 tlačítka, kterými měníte charakteristiku řazení. Od komfortního až po "kopancové".

Na vrcholu řadící páky najdete 2 tlačítka, kterými měníte charakteristiku řazení. Od komfortního až po „kopancové“.

Volant je vůbec naprostou špičkou, jeden by až neřekl, jaký rozdíl může udělat takto dobře udělaný volant. Kromě pádel zde najdete dvě programovatelná tlačítka – M1 a M2. Na ně si uložíte charakteristiku chování auta. Od tlumičů, přes řazení, chování čtyřkolky, stabilizaci až po řízení. Při výjezdu z klidného města na divokou okresku pak stačí stisknout jedno tlačítko a zábava může začít.

Programovatelná tlačítka M1 a M2 umožní bleskovou změnu charakteristiky vozu.

Programovatelná tlačítka M1 a M2 umožní bleskovou změnu charakteristiky vozu.

Podvozek

Proč auto funguje tak dokonale, to je zásluhou především podvozku. To je nejsilnější a zároveň nejslabší část vozu. Jak to myslíme? Nejsilnější díky jistotě, kterou autu dává. Přestáváte mít pocit, že je to plechové auto – jako kdyby celé BMW X3 M bylo vytesáno z jednoho kusu mramoru. Je tuhé, pevné, ani se nehne. Řídí se jako motokára. Zkrátka žádný jízdní kompromis. Tou slabinou je pak samozřejmě komfort. I v komfortním režimu je velmi tvrdé. Na silnici cítíte každý kamínek, každou spáru. Pohyby karoserie přesně kopírují silnici a vy si říkáte, jestli tohle od SUV chcete. Mohli jste si přeci koupit M3 a auto by bylo ještě komfortnější.

Takto vypadá dokonalý volant. Pochopíte, až když ho držíte.

Takto vypadá dokonalý volant. Pochopíte, až když ho držíte.

Ani pohon všech kol xDrive není úplně obyčejný. Mezi zadními koly je aktivní diferenciál, který pomůže právě v situacích, kdy chcete jet s vozem dveřmi napřed a potřebujete, aby obě zadní kola najednou zabírala. I tohle BMW X3 M umí.

Uvnitř

Zatímco stavba a technika opravdu odpovídají puritánskému řidiči, uvnitř se budete cítit velmi luxusně. Kožená sedadla, moderní infotainment, tady BMW zkrátka rozmazluje. Především ten infotainment patří k nejlepším na trhu. Je vždy on-line, je plně propojitelný s telefonem, včetně technologií Apple CarPlay a Android Auto. A obě technologie umí i bez kabelu, takže stačí usednout a na dotykovém displeji spustit Waze. Tohle má BMW zmáknuté.

Vybalancováno pro rychlost

Pokud hledáte auto pro rychlé přesuny, které bude zkracovat vzdálenosti, se kterým bude radost předjíždět, nemusíte nutně hned sahat po BMW X3 M Competition. Pro tyto případy by mohlo stačit i X3 M40i nebo úsporné X3 M40d. Po rychlém X3 M (nebo nejrychlejším X3 M Competition) sahejte jen v případě, že chcete to nejostřejší zboží a jste ochotni vyměnit komfort za rychlost. A pak budete králem silnic.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,1 s
Maximální rychlost 285 km/h
Pohotovostní hmotnost 2045 kg
Průměrná spotřeba 10,5 l/100 km
Rozměry 4 726 × 1 897 × 1 667 mm
Cena 2 449 200 Kč / 3 019 722 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Audi SQ7 TDI: überaudi

BMW X3: V redakčním autotestu jsme odhalili jeho nepříjemnou vlastnost. Uhodnete kterou?