Jak vydělat na film během natáčení? Stačí vybrat dobrou lokalitu, vydražit rekvizity a umístit dostatek reklamy
Natáčení filmů je drahá legrace. Práce štábu, herců a digitální triky nejsou levná záležitost. Manažeři z produkce ale vědí, jak zlepšit ekonomickou bilanci ještě před premiérou. Protože o peníze jde až první řadě. Jak na to a kde všude se dá ušetřit?
Proč by měli vlastně filmaři platit za natáčení a pronájem lokalit, když je mnohem výhodnější nechat si za totéž zaplatit, ne? Jednoduchá úvaha, jak vydělat peníze. Přesně takhle přemýšleli manažeři ve Walt Disney Studios a dospěli k jednoznačnému závěru. Ano, ti šílení Piráti z Karibiku se dají natáčet v Karibiku. Ale k čertu, pokud je natočíme na pobřeží Austrálie, dostaneme od tamní vlády do kasičky 21,6 milionů dolarů! A tak se natáčení přesunulo k protinožcům. Protože, co si budeme povídat, všechny ty exotické pláže vypadají stejně, ne?
Natáčíte sci-fi? Musíte se vyznat v kukuřici
Ekologická katastrofa, červí díry, tajná základna NASA… film Interstellar od Christophera Nolana si dal skutečně záležet na přepestré směsi příběhu, který v konečném výsledku přišel na milion dolarů za minutu. Že se tu utrácelo ve velkém? Aby ne, vždyť jen scéna s bouračkou v kukuřičném poli pěkně prohnula účet, protože se celá tahle plantáž jako kulisa musela kompletně vysít a vyrůst jen pro účely natáčení! Naštěstí v produkci věděli, jak ušetřit.
Filmaři použité pole totiž odprodali farmáři, který s Hollywoodem spolupracuje, a pravidelně od nich natáčením zválcovaná pole s hospodářskými plodinami odkupuje. „Na konci jsme na tom vydělali vlastně všichni,“ prohlásil režisér. Nebyla to sice taková pecka, jako při natáčení supermanovského Muže z Oceli, protože tam se prodaly desítky hektarů kukuřice, ale i tak dobrý. V každém správném produkčním nebo režisérovi je tak trochu obchodník, ne?
Hercova malůvka za miliony
Seriál Rodina Sopránů s námi byl dlouho, cirka 8 let. A za tu dobu nasbírali filmaři tuny nejrůznějších rekvizit, kterými doplňovali scénu k větší autentičnosti. Většina takových exponátů pocházela z blešáků na Sicílii a v Itálii, znáte to, stylové misky na olivy, nádobí, krucifix na stěnu. Jenže když se natáčení chýlilo ke konci? Formou charitativní dražby se rozhodli vyprázdnit sklady a fandům tyhle sesbírané krámy rozprodali.
Příběh „historického“ nástěnného děleného obrazu, který zachycuje Tonyho a Carmelu a v ději ho jistě zaznamenáte, je ale trochu jiný. Podle předlohy originálu z 15. století jej namaloval osobně jeden z herců, Federico Castelluccio, který má vedlejší postavu nájemného zabijáka, Furia Giuntu. Tenhle kousek ohromil dražitele natolik, že vytáhli z peněženek 175 000 dolarů! Skoro 4,5 milionu korun! Z obrazu se stala nejdražší prodaná rekvizita!
Pekař ze Hry o trůny peče dodnes
Není malých rolí, jen malých herců. A v tom případě musí být Ben Hawkey herec přímo dokonalý. Kdo? Možná jste ho ve Hře o trůny přehlédli, ale má tu postavu Horkého Koláče a peče, no, horké koláče. A protože ho nikdo nezabil (tedy, jeho roli), žije v Západozemí dodnes. V reálném světě pověsil zdá se Hawkey herectví na hřebík, a otevřel si pekárnu v Londýně. Kde peče koláče.
Koně pro kapitána!
Koně ve vesmíru? Proč ne, Star Trek: Generace je zvládl do děje zapracovat. Ale tady je to spíš než ukázka úsporné produkce příklad toho, jak si William Shatner zahrál malou domů. Tedy do své peněženky. Scéna s kapitánem Picardem ve stájích se odehrává na Shatnerově soukromém ranči a koně, které vidíte, jsou jeho. A samozřejmě si za tuhle ochotu nechal kapitán Kirk dobře zaplatit.
Uděláme vám reklamu… skoro zadarmo
A Oscar za nejlepší film si odnáší: Wings! Němý válečný snímek z roku 1927 byl první, který se mohl zlatým panáčkem pochlubit. Zajímavostí je, že tenhle oceněný snímek si „ušetřil“ v rozpočtu tím, že jako první také nabídl product-placement. Ukázku komerčního produktu, tedy reklamu. Za 10 000 dolarů, což tehdy nebyly zrovna malé peníze, tady prezentovali čokoládu značky Hershey’s. A docela dobře se tahle praxe ujala. Poplatky filmařů za vpravení reklamních produktů do děje nebo pozadí filmu jim dnes ročně vynesou 2,1 miliardy dolarů. Natáčení je velmi laciné, když víte, komu pomáhat s reklamou.
Autor: Radomír Dohnal
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: