Náš autotest: Dokáže Evoque v terénu to samé jako pravý Range Rover?
Evoque je v rodině Range Rover takový benjamínek. Nejmenší, určený hlavně do města, na popojíždění. Nebo je to jinak? Zvládne i rozbahněte silnice a prudké srázy?
Když se v roce 2011 představil první Range Rover Evoque, pravověrní příznivci značky pozvedli obočí. Malý Range Rover? Který chytá zákazníky mezi lidmi, kteří s ním budou jezdit převážně po městě? Jenže Evoque měl enormní úspěch po celé světěm. I v České republice – ročně se jich prodá více než stovka a je to pevný pilíř značky Land Rover.
Druhá generace
Od roku 2011 už uběhlo hodně času, takže letos přichází Evoque s novou generací. Vnější design vozu už byl tehdy hodně nadčasový a velmi osobitý. Takže došlo jen k malým změnám. Ostatně mrkněte se na fotografie dvou generací.
Uvnitř Velar
Když se posadíte do interiéru, připadáte si jako v modelu Velar, který je o třídu větší. Stejné rozdělení displejů, stejná tlačítka na volantu, stejné funkce. Oproti minulé generaci si Evoque hodně polepšil. Interiér je kvalitnější a plně odpovídá luxusnímu postavení vozů Range Rover.
Jedeme!
Testovaný Evoque byl vybaven dvoulitrovým naftovým motorem o výkonu 180 koní. S tímto motorem dokáže vůz zrychlit na 100 km/h za 9,3 sekundy. Může za to především devítistupňová automatická převodovka, která vždy najde optimální převod. Devět stupňů, to je hodně velký rozptyl, díky tomu umí Evoque jízdu vysokou rychlostí po dálnici i se loudat v terénu.
Malou kapičku výkonu dodává i sériově dodávaný hybridní pohon. Elektromotor shromažďuje energii při brzdění, ta se pak znovu využije při akceleraci. A také vypíná spalovací motor, když není potřeba. Typicky situace, když brzdíte před semaforem. Jakmile rychlost klesne pod 20 km/h, naftový motor se úplně vypíná.
Motor je navíc parádně odhlučněn, dovnitř jeho zvuk téměř neproniká. Jízda v Evoque je obecně velmi tichá, tohle se vývojářům povedlo.
Na druhou stranu je potřeba počítat s trochu vyšší spotřebou. Udávaná kombinovaná spotřeba nepřesahuje 6 litrů, v praxi počítejte spíše s 8 litry. Není se čemu divit, prázdné auto váží 1,9 tuny a poháněna jsou všechna čtyři kola.
Komfort a zase komfort
Jaká je jízda v Evoqu? Parádní. Kdo by čekal, že nejmenší vůz nabídky nabídne kompromisní podvozek, ten se opravdu plete. Evoque sice nemá vzduchové odpružení, jeho sofistikovaná stavba ale funguje výtečně. Auto si poradí s vymlácenými českými okreskami, ale zároveň má naprostou jistotu i při velmi rychlých dálničních přesunech. Je komfortní a zároveň jistý i na zakroucených cestách. Svůj podíl na tom jistě mají i 18″ kola, na větších by komfortu jistě ubylo.
Do terénu!
Mnoho automobilů, které byly primárně určené do terénu, postupně na tuto vlastnost rezignovalo. V těžkém terénu už jezdí málokdo. Evoque do terénu vlastně nikdy určený nebyl, měl za úkol oslovit úplně jinou cílovou skupinu. Přesto bude umět v konkurenci středně velkých SUV nejvíc. Čím to je? Kombinací hardwaru i softwaru.
Na strašně hardwaru je vícelamelová spojka. To zase tak krutopřísně nezní, ale Range Rover ji opravdu umí. Dokáže přenést až 100 % točivého momentu na přední nebo zadní nápravu, takže kola s přilnavostí vždy dost síly pro vytažení ze šlamastiky.
Na straně softwaru je pak Terrain Response 2. Tento systém si vyvíjí přímo Land Rover, je určený pro jízdu po trávě, štěrku, sněhu, v blátě a ve vyjetých kolejích a písku. Pohon, ale také stabilizace, brzdy a další části vozu se přizpůsobují tomu, po jakém terénu právě jedete.
Hlavní je, že to v praxi funguje skvěle. Vyzkoušeli jsme bahnitou cestu, mokré pole, prudké svahy a Evoque vše zvládl s naprostou samozřejmostí. Jako by se kola ani neuměla protočit, jak se pevně drží podkladu.
Navíc vše volíte komfortně na dotykovém displeji. Nemusíte řešit žádné nastavování převodovky, pohonu, jen si vyberete povrch. Parádně funguje i tempomat v terénu. Kdy si zvolíte, že chcete jet např. 2 km/h a auto takto jede, ať se děje, co se děje. Z kopce, do kopce, přes výmoly, v kolejích. Vy se můžete soustředit jen na točení volantem.
Jízdu v terénu pak usnadňuje i systém kamer, který dává vědět o dění kolem celého vozu.
Baby Range Rover
I když je Evoque nejmenším z rodiny Range Rover, rozhodně to není kompromisní auto. Nabídne dostatečný prostor, skvělé výkony na silnici i v terénu, zkrátka to co každý Range Rover. Design sklízí obdivy kolemjdoucích a také cenově dává smysl – vyjde na cca 1,5 milionu Kč, lze jej ovšem pořídit i na slušný a snadno dosažitelný operák.
Co bych na autě změnil? Určitě bych sáhl po výkonnější motorizaci. Ne že bych 180 koní nebylo dostačujících, ale podvozek je naladěn na mnohem vyšší výkon. Buď si můžete pořídit naftový dvoulitr s výkonem 240 koní, nebo benzín s výkonem až 300 koní. To potom musí být jízda!
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,3 s |
Maximální rychlost | 205 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1891 kg |
Průměrná spotřeba | 5,5 l/100 km |
Rozměry | 4 371 × 1 996 × 1 649 mm |
Cena | 1 013 012 Kč / 1 483 097 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: