Jak správně jezdit v zimě na sněhu a ledu. Jen dobré pneumatiky nestačí. Co dalšího dodržovat

Když se teploty blíží nule, počasí mění podmínky pro chování na silnici. Jezdit v zimě a na sněhu vyžaduje dodržování určitých pravidel a přizpůsobení cestování autem tak, aby nedošlo ke zbytečné nehodě. Na co si dát pozor a jak tedy jezdit v zimním období?

Jak správně jezdit v zimě na sněhu a ledu? Jen dobré pneumatiky nestačí

Rozestupy a plynulá jízda

Jezdit v zimě na sněhu nebo ledu znamená pohybovat se plynule. To je základ pro bezpečí vás i všech kolem. Zbytečné pohyby, jako prudší zrychlení nebo následné dobržďování se může vymstít, protože auto se chová v zimních podmínkách jinak. Tohle často někdo podcení, ale bacha, nové zimní gumy to většinou nespasí. Není třeba upozorňovat, že pomalejší jízda poskytne více času na reakci v rizikové situaci. I během zatáčení umožní vyrovnat případný smyk. Samozřejmě je na sněhové pokrývce nebo břečce nejlepší variantou pohon všech kol, který významně zvyšuje schopnost auta udržet stopu.

Snažte se předvídat

Sníh, náledí nebo námraza, tím vším umí počasí řidičům pěkně znepříjemnit cestování. V zimních podmínkách je přirozené přizpůsobit rychlost jízdy tak, abychom dokázali vždy včas zabrzdit. Důležité je proto být trochu obezřetnější a snažit se předvídat. Obzvlášť velké nebezpečí skrývají silnice, vedoucí skrz les po obou stranách, kam během celého dne nedopadají paprsky slunce. Pokud je námraza, tady je pravděpodobnost smyku mnohonásobně vyšší. To samé platí i pro mosty, které nejsou nijak tepelně izolované spodní půdou. Tady může být nebezpečí vysoké. Sledujte samozřejmě i ostatní řidiče na silnici.

Nespoléhejte se na elektroniku

Auta jsou dnes prošpikována systémy, které umožňují jezdit v zimě na sněhu mnohem bezpečněji a ovládat vůz tak trochu za nás. Ale technologie mohou být dvojsečná zbraň, protože máme tendenci se na ně spoléhat. Když potom v rizikové situaci zradí, už bude pozdě na to situaci zachránit a může dojít k nehodě. Nepodléhejte mylné představě, že ABS a EPS pomůže vždy auto srovnat. Pokud jedete příliš rychle, stabilizační systém při zatáčení nemusí zafungovat a vy situaci zvládnout. Tyto systémy zachránily spousty životů, ale kluzký povrch je může obelstít.

Dobré gumy jako nutnost

Zimní pneumatiky si mnozí vybaví jako to první, co by mělo patřit do návodu, jak správně jezdit v zimě na sněhu nebo ledovce. Záměrně je ale dáváme až nakonec. Přezout kola z letních pneumatik na zimní je to první, co uděláte s nástupem zimy. Pokud ale nedodržujete vše výše uvedené, samotná guma vás nezachrání. Přirozeně je ale jízda na nových zimákách úplně jiná, než na ojetých s nedostatečným vzorkem. Auto na sněhu, břečce nebo krustě lépe reaguje i dříve zastaví. Led a námraza je nebezpečná vždycky, takže nebudeme psát, že jste s novými zimáky v bezpečí.

Jsou zimní pneumatiky povinné?

Jejich nutnost je na místě hlavně kvůli pojišťovnám, které nebudou ochotné vyplácet škodu v případě, že se stanete účastníkem nehody v zimním období ve voze na letních gumách. Zimní pneumatiky nejsou dané zákonem. Jeho aktuální znění je, že máte povinnost je mít na vozidle v období od 1. listopadu do 31. března, ale jen za podmínek, kdy se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, námraza nebo led – anebo když lze předpokládat, že něco z výše uvedeného nastane. I tak ale letní pneumatiky na jízdu nedoporučujeme a praxí zůstává přezouvat. Minimální dezén pneumatik je potom stanoven na 4 mm.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Kapaliny v autě. K čemu jsou, jak často je kontrolovat a kdy je čas na úplnou výměnu

Značení pneumatik. Jak se vyznat ve zkratkách, určit jejich stáří, rychlostní limit a další podrobnosti