Kapaliny v autě. K čemu jsou, jak často je kontrolovat a kdy je čas na úplnou výměnu
Ke svému chodu potřebují vozy i jiné kapaliny, než jen palivo na čerpacích stanicích. Víte, jak často je všechny kontrolovat a kdy je potřeba jejich úplná výměna? Poradíme, jak se dokonale postarat o kapaliny v autě.
Kapaliny v autě se dají rozdělit na ty, které dokáže vyměnit každý, a ty, do kterých se pustí jen zkušený mechanik nebo profesionál v servisu. Seřadili jsme je proto sestupně od těch „jednodušších“ na obsluhu a údržbu.
Směs do ostřikovačů
Tohle budete dělat asi nejčastěji. Doplnit ostřikovače je jednoduché a stačí vám k tomu koupit letní nebo zimní směs, zkrátka podle aktuální teploty a ročního období. Voda nic neumyje, ale připravená směs se v kombinaci se stěrači postará o všechny nečistoty na čelním skle. V zimě je pochopitelně nutná zimní směs, která nezamrzne ve vstřikovačích ani na skle. To kvůli obsahu lihu, který je ale dnes nahrazován metanolem. Ten poznáte tak, že kapalina nepříjemně páchne. Směs do -20 ºC by přitom měla obsahovat cca 30 % alkoholu. Tak jako tak si přečtěte složení, protože je dobré pořídit i směs, která obsahuje aktivní látky, co si poradí s hmyzem a hrubšími nečistotami.
Chladící kapalina
Chladící kapalina je velice zásadní pro běh motoru, který se bez chladiče zkrátka neobejde. Kvůli výměně nebo doplnění chladící kapaliny nemusíte do servisu – zvládnete to hravě sami. Oleje jsou určené pro celoroční provoz, takže nemusíte tápat, co máte koupit. Většina vydrží teploty až -20 nebo -30 ºC, protože obsahuje látky bránící zamrznutí. Není důvod nekoupit přímo připravené směsi. Obyčejná voda do chladiče nepatří. Při výměně chladící kapaliny musí být její teplota v normálu, takže víčko chladiče nikdy neotevírejte po jízdě, protože byste se mohli nepříjemně opařit. Kolik dolít vám ukáže ryska na vašem chladiči.
Obzvlášť u starších vozů je důležité stav chladící kapaliny kontrolovat, protože hrozí, že bude pomalinku ubývat. To vás pak může nepříjemně překvapit, protože když je jí v chladícím oběhovém systému málo, hrozí přehřátí motoru, případně jeho fatální poškození. Před přehříváním vás sice v autě varuje kontrolka, která ukazuje stav teploty chladící kapaliny, ale nebyli byste první ani poslední, kdo ji jednoduše přehlédne. Názor na její kompletní výměnu se různí. Odborníci tvrdí, že by to mělo být každé dva roky, jiní zase, že stačí dvojnásobný čas. Hlavní ale je s tím počítat.
Motorový olej
Zanedbáním výměny motorového oleje si můžete hodně uškodit. Jeho stav hlídá kontrolka, ale zatímco u novějších vozů senzory upozorní dopředu na nízkou hladinu, u starších vozů se vám rozsvítí, až když je doslova za vteřiny dvanáct. Znamená to okamžitě zastavit. Olej v motoru je naprosto nezbytný pro mazání všech mechanických částí a pokud se něco zadře, možná budete prodávat celé auto. Kontrolujte olej pokud možno častěji, než si myslíte, že je nutné. Tedy alespoň jednou za měsíc.
Olej v motoru totiž pomalu ubývá. Bývá to kolem jednoho litru oleje na 10 tisíc kilometrů, takže je potřeba ho doplňovat. Pokud ho není tolik, kolik ukazuje předepsaná míra, hrozí jeho poškození. Vytáhnout měrku, utřít do hadříku, zasunout a znovu vytáhnout. Pokud je olej mezi ryskami, je to v pořádku. Opět nesmí být olej zahřátý.
Motorový olej je ale potřeba jednou za čas vyměnit úplně. Obecná rada je v intervalu 15 až 20 tisíc kilometrů, které auto najede. Na to má ale vliv mnoho faktorů, například jestli je motor vznětový nebo zážehový apod. Doporučenou normu pro váš vůz si najděte na internetu, stejně jako typ oleje, který koupit a použít. Většinou se ale vyplatí používat ten samý, co tam byl doposud. Při jeho výměně se kupuje i nový olejový filtr.
Brzdová kapalina
Brzdovka je nezbytná pro to, co říká její název. Bez ní to prostě nejde a stejně jako všechny ostatní kapaliny, i ta brzdová je potřeba jednou za čas vyměnit. Nejde o to, že by se ztrácela, i když i to se může stát. Po nějaké době používání ztrácí svoje schopnosti, takže už se na ni nelze tak spolehnout. Doporučuje se tak její výměna po 40 až 80 tisíc ujetých kilometrů, respektive 2 až 3 roky. Na vině je hlavně fakt, že se do oběhového systému brzd dostává voda. I nepatrné množství se pak uvnitř mění na páru, protože zatímco voda se vaří při 100 ºC, brzdová kapalina musí vydržet 230 ºC. Jakmile máte v brzdové kapalině bublinky, může to skončit špatně, protože se dá pára na rozdíl od kapaliny stlačit. Pokud si ale čtete tento text jako návod, do její výměny se raději nepouštějte a nechte to na servis. Celý okruh je potřeba dokonale odvzdušnit.
Hydraulické oleje
Ani otáčení volantem se neobejde bez použití kapaliny. Hydraulický olej se nachází v servu pro posilovač řízení. Většina lidí se tak k výměně této kapaliny ani nedostala. Pod kapotou bývá na víčku nápis Power steering fluid. Další hydraulický olej najdete v automatické převodovce, a přestože výrobci automobilů často garantují doživotní záruku, všichni vědí, že je to nesmysl. Platí to pouze za předpokladu, že do pěti let kupujete nové auto. Olej v automatu sami nevyměníte, pokud se nevyznáte a nevíte, co dělat. Je ale třeba být opatrní i při výměně v servisu, protože se občas stává, že ani tam neví, jaký typ oleje nalít zrovna do vašeho auta. Je třeba se informovat a zapátrat, nejlépe na stránkách fanoušků značky, kterou jezdíte.
Na které kapaliny v autě si troufnete vy? Poradíte si se všemi nebo to raději necháte na servisu?
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: