Nascar poprvé v Čechách: Legendární speciály uvidíme v létě. Co mají auta pod kapotou a další detaily o akci
Americké závodní vozy Nascar se sjedou v Čechách poprvé. Představí se návštěvníkům poslední červnový víkend na Autodromu Most. Připravujeme pro vás soutěž o lístky a další žhavé novinky. Těšte se. Co bude k vidění a co všechno nevíte o legendárních závodech?
National Association for Stock Car Auto Racing. Název NASCAR je populární především ve Spojených státech, kde jsou legendární závody druhou nejsledovanější sportovní událostí. Na prvním místě je už jen americký fotbal. Diváci budou moci shlédnout vozy NASCAR Whelen Euroseries. To je jediná závodní série asociace Nascar, která funguje mimo Spojené státy Americké. Jsou to ale přesně ty samé speciály, jaké jezdí tam. Vždyť právě o to v závodech Nascar jde – všechny vozy na trati jsou totiž totožné.
Původně sériové vozy jsou dnes čisté speciály
Stock Cars byly původně sériově vyráběné vozy s minimem úprav. Tato závodní kategorie se ale postupně měnila, až původní vozy začala připomínat jen silueta kastle. Ta je totiž jen z laminátu, se samolepkami místo světlometů. Vozy jsou jinak konstrukčně všechny nachlup stejné.
Všechny automobily mají pod kapotou ten samý vidlicový osmiválec o objemu 5,85 litru od Chevroletu s atmosférickým plněním. Výkon 541 kW (725 koní) je disruptorem nastaven na 332 kW, tedy 445 koní. Kroutící moment 720nM a náhon pouze na zadní nápravu dělá z auta skutečně pekelný stroj, který se na trati roztočí do hodin velice snadno. K tomu všemu klasická čtyřstupňová manuální převodovka do H.
Nejvíc konzervativní závodní disciplína
Pokud by se tedy dal nějaký závod označit jako tradiční, pak je to série NASCAR. Vozy jsou pouze mechanické. Nemají žádnou elektroniku, nemají protiskluz, dokonce ani ABS. Skutečný sen opravdového řidiče, protože jste to jen vy, auto a silnice, nic víc. Zkrátka veliká motokára. Brutální výkon, který se přenáší na zadní nápravu, prověří vaše schopnosti za volantem. Jezdí se navíc na úplně hladkých pneumatikách Goodyear.
Vozy už dávno nemají se sériovými auty nic společného, a jejich konstrukci tvoří trubkový rám. Dále jsou to boční pěnové výztuže, závodní sedačka se šestibodovým pásem, aerodynamické klapky a také hasící přístroj. V oknech jsou jen plexiskla. Karoserie je pouze takovým krytem, a často se při karambolu během závodu roztrhá jako papír. Její vzhled je nicméně to jediné, z čeho mohou účastníci vybírat. Vozy na okruhu tak mají tradičně vzhled modelů Chevrolet SS, Ford Mustang nebo Toyota Camry. Chevy SS je pak od roku 2018 nahrazen karosérií Chevy Camaro ZL1.
Auto jsou před závody zaplombovaná, jejich stav podléhá pouze kontrole promotérů závodu. Jednotlivé stáje do vozu nesmí zasahovat, aby se zajistilo, že budou všechny stejné. Na trati pak vše záleží především na startovní pozici a na schopnostech jezdce.
Jako gladiátoři v aréně
Závody NASCAR založil v letech 1947-1948 Bill France senior, a ředitelem organizace je od roku 2009 jeho vnuk, taktéž Bill France. Američané někdy sklízí posměšnou kritiku na akce jako NASCAR nebo Monster Jam, s tím, že je to poněkud primitivní zábava. Pravda ale je, že jsou tyhle závody fascinující, a na rozdíl od těch našich mají jeden podstatný rozdíl. Probíhají v arénách, takže jednotlivé řidiče i dění na trati můžete sledovat po celou dobu trvání akce. Nečekáte věčnost u zatáčky, aby se kolem vás auta prohnala, a dramatické chvíle pak vidíte jen na obrazovkách nebo ze záznamu. Skutečné soupeření máte zkrátka stále na očích, a to je skvělé.
Kdo bude mít zájem, nenechá si ujít příležitost vidět slavné hromotlucké stroje právě v severočeském Mostu, kde se předvedou v plné parádě na závodním okruhu 28 – 30. června 2019. Dráha zde samozřejmě v aréně není klopená, takže zde vozy NASCAR nebudou moci svištět tak rychle, jako na domácích okruzích. I tak to ale bude stát za to. Součástí této akce budou i závody veteránů, jako historické vozy Formule Junior nebo anglické vozy značky Triupmh, Morgan a MG z let 1945 – 1981. Ukážou se i veterání HAIGO, mezi které patří i kultovní Škoda 130 R. Máme se tak na co těšit.
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: