Škoda Kodiaq RS je konečně tady. Testovali jsme, jestli se vyplatilo čekání a zda si zaslouží označení RS
Kodiaq patří k vůbec nejprodávanějším SUV na našem trhu. Jaká opravdu je jeho nejvýkonnější verze, označovaná jako Škoda Kodiaq RS? Projeli jsme ho a zjistili všechny jeho klady i zápory!
Motorističtí nadšenci na Kodiaq RS čekali dlouho. Škodovka totiž dokázala vzbudit o nejnovější „ereso“ zájem. Nejen z technického hlediska, protože jde o vůbec nejsilnější naftovou Škodovku všech dob, která jako první Škodovka využívá motor se dvěma turby, ale i marketingového. Dlouho před uvedením na trh totiž Kodiaq RS zajel nejrychlejší čas na legendárním okruhu Nürburgring. Tedy aby bylo jasno – v kategorii sedmimístných aut. Ale i tak to vzbudilo velký zájem, takže na RS všichni čekali.
Decentní doplňky
Kdo čekal nějaký designový odvaz, ten možná bude trochu zklamaný, RS vypadá podobně, jako standardní Kodiaq. To je dobře pro toho, kdo se nechce příliš odlišovat. Pokud ale chcete světu dát jasně najevo, že máte nejrychlejší SUV od Škodovky, je to jednoduché. Sáhněte po modré barvě Race, jako je ta naše. Ta je totiž určena výhradně pro model RS. A auto s ní vypadá vážně skvěle. Obzvláště s černými doplňky a 20″ koly, která jsou u této verze bez příplatku.
Interiér se odlišuje především sedadly. Mají výrazné boční vedení, vyrobené jsou z kombinace alcantary a kůže a jen těžko jim budete něco vytýkat. Na druhou stranu, posez ve voze není ani trochu sportovní. I v nejnižší poloze sedíte hodně vysoko. Lze od SUV čekat něco jiného?
Volant obšitý červenou nití je výrazně tvarovaný, parádně padne do ruky. Zpracování i materiály v interiéru odpovídají standardům Škodovky. Jsou na omak příjemné, kvalitní, ale po rychlém přesednutí z Volkswagenu jasně poznáte, jaké je zařazení Škodovky v rámci koncernu. Tiguan má interiér zkrátka o nemalý kousek lepší.
Jedeme! Nebo ne?
Jak tedy Kodiaq jede? První stovky metrů pro mě byly spíše zklamáním. Automatická převodovka DSG drží nízké otáčky. Ani ve sportovním režimu se jí nechce do bleskového podřazení, které dříve u sportovních modelů Škodovky uměla. Jinými slovy, musíte až nečekaně hodně šlapat na plyn, aby převodovka podřadila a auto vystřelilo vpřed. Na rychlé rozjezdy z křižovatky také zapomeňte. Auto musíte chvíli přemlouvat, než ukáže zač je toho loket. Ale když se rozjede, tak je to paráda.
A když chcete vymetat okresky v rychlejším tempu, neobejdete se bez pádel pod volantem. I když máte zvolený sportovní režim, tak při dobržďování do zatáčky předovodovka nebude podřazovat, ale nechá otáčky padat až k 1000. Když pak trefíte apex a chcete ze zatáčky vystřelit ven, točí motor třeba jen 1100 otáček. A to je málo na to, aby se čtyři kola zakousla do asfaltu a táhla auto ven. Pokud si ovšem ještě před zatáčkou podřadíte tak, že motor bude ve vrcholu zatáčky točit aspoň 2500 otáček, můžete pak zatlačit na plyn a užívat si ohromnou sílu motoru, která auto vytáhne ze zatáčky ven až neuvěřitelnou rychlostí.
Chvála podvozku
Zatímco z nastavení motoru a převodovky jsem byl spíše rozpačitý, podvozek Kodiaqu RS mě nadchnul. To, jak dokázali tohle velké SUV naladit, je neuvěřitelné. I na 20″ kolech je auto velmi komfortní, přitom dostat jej do úzkých i na rychlé okresce dá opravdu hodně práce. To jak se i v ostrých zatáčkách dokážou zimní (!) pneumatiky držet asfaltu je famózní. I když jsou poháněna všechna kola, při jízdě se RS chová spíše jako předokolka. O to větší respekt máme k nastavení podvozku. Bravo!
Motor, který do Kodiaqu patří
Dvoulitrový naftový čtyřválec je nejvýkonnějším motorem této kategorie, který koncern Volkswagen nabízí. A do Kodiaqu se opravdu hodí. Obrovský točivý moment 500 N.m si s autem hravě poradí, nemáte pocit, že autu nestačí, jako je tomu v případě slabších motorů. I když zrovna nejste závodník, je příjemné, když můžete bezestrachu předjíždět. Při svižné jízdě nemusíte plynový pedál tlačit až na podlahu. A vůbec je s autem příjemné jezdit.
Trochu překvapivá byla spotřeba. Kdo je zvyklý, že koncernové nafťáky jezdí za pět, ten bude asi zklamaný. I pře defenzivní jízdě počítejte spíše s 8 litry nafty na 100 km. Pokud pojedete svižně, ale ne pilu, budete jezdit tak za 10. A to je spotřeba, za kterou umí stejně svižně, možná i rychleji, jezdit i naftové šestiválce.
Rozbijte prasátko
Kodiaq si zaslouží označení RS. Má parádní podvozek, vynikající motor, který překypuje silou a umí být opravdu rychlý. Ale rychlost, hlavně v zatáčkách, nedostanete zadarmo, minimálně budete muset využít manuální režim řazení. Každopádně pro nákup RS budete muset sáhnout skutečně hluboko do kapsy. Základní verze RS začíná na částce 1 189 900 Kč. Zaškrtněte ve výbavě pár položek navíc a jste na částce 1,4 milionu Kč. Ano, za auto v plné výbavě, ale 1,4 milionu. To už je částka, kdy máte na dostřel Audi Q7 nebo Volkswagen Touareg s naftovými šestiválci. To je pak těžké rozhodování.
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,9 s |
Maximální rychlost | 221 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1805 kg |
Průměrná spotřeba | 6,4 l/100 km |
Rozměry | 4 699 × 1 882 × 1 685 mm |
Cena | 1 189 900 Kč |
Fajn způsobem, jak ušetřit při nákupu, může být výběr z nabídky ojetých vozů ŠKODA Kodiaq, které se postupně objevují na českém trhu.
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Náš autotest: Volkswagen Tiguan Allspace nabízí techniku Kodiaqu RS a neztratí se ani v terénu!