Pomalý přechod na autonomní řízení byl zahájen. Jaké jízdní asistenty zavádí Evropská unie v nových vozech od roku 2022?
Bruselští europoslanci chtějí mít za volantem roboty. Evropská komise schválila balík jízdních asistentů, které musejí být součástí všech nových vozů od roku 2022. Každý z nich ale prodraží nejen cenu nových automobilů, ale také všechny opravy a výměny. Máme se na co těšit!
V polovině minulého roku představila Evropská komise balík změn v automobilové dopravě. Zavádění dalších bezpečnostních asistentů je nyní schváleno a všichni výrobci automobilů musí změny zavést od roku 2022, kdy jsou vyžadovány u každého nově homologovaného vozu. Jedná se často o prvky, které najdeme v automobilech už nyní, ale většinou jako součástí příplatku vyšších tříd vozů. Zanedlouho bychom se jich měli dočkat i u menších modelů.
Nové vozy podraží
Asistent pro kontrolu jízdy v pruzích nebo parkovací kamery pro nás nejsou ničím novým. Pokud je ale najdeme skutečně ve všech modelech aut včetně těch s nejnižší pořizovací cenou, je jasné, že se cenovka bude zvyšovat. Hodně to pocítíme také při případných opravách. Příkladem budiž systém detekování tlaků v pneumatikách nebo odolnější čelní sklo. Výměna nebo oprava prostě bude stát víc. Když pořizovací ceny porostou, následkem bude to, že spousta majitelů aut sáhne raději po ojetém voze a modelovou obměnu za nový si rozmyslí.
Všichni povinně zpomalit!
Nejrazantnější novinkou je systém, který varuje při překročení rychlosti. Inteligentní rychlostní asistent, zkratkou ISA (Inteligent Speed Asistent), vyvolává nejvíce diskuzí a stal se předmětem protichůdných názorů, nicméně je schválen také. Systém funguje na principu čtení značek a informací z GPS. Některá auta ho mají už dnes. Asistent vás upozorní na vjezd do úseku s omezenou rychlostí podle značek. Od roku 2022 se tak tento systém aktivuje hned s nastartováním vozu. Tuto funkci bude možné vypnout, ale do budoucna s tím Evropská komise nepočítá. Na stole už leží postupné úpravy, takže se časem dočkáme i toho, že začne vůz brzdit bez vašeho přičinění, přičemž jako řidič můžete zasáhnout. Posledním krokem pak bude to samé, ale vy za volantem už situaci neovlivníte. Vůz prostě brzdí zabrzdí sám.
Černé skříňky a nepřetržitý monitoring
Dalším kontroverzním prvkem je zavedení černých skříněk do aut. Každý nový vůz tak bude mít datovou schránku, která má sloužit k zaznamenávání momentu, kdy dojde k nehodě. Pak bude podle Evropské komise snazší posoudit celou situaci a bezpečně určit viníka nehody a další faktory. Tento záznam nebude možné vypnout a bude sledovat rychlost vozidla, míru aktivace jeho bezpečnostních prvků, dobu případného brzdění apod. Tento prvek má tedy za cíl pomoci při vyšetřování nehod, ale v podstatě dostanete do auta štěnici, které se nemůžete zbavit.
Systém rozhoduje za vás, jestli jste schopni řídit
Známe to už dnes. Systém, který sleduje vaše reakce, vám doporučí pauzu nebo varování, pokud se podle jeho vyhodnocení nedostatečně věnujete řízení. Chystaný povinný asistent nebude sledovat ruce na volantu nebo způsob jízdy, ale pomocí kamer ve voze přímo váš obličej a jeho reakce. V současné chvíli tyto prvky ale nefungují úplně tak, jak by měly. Po delší monotónní jízdě na dálnici beze změny systém varuje před únavou, a dokonce jsou i varianty, kdy auto samo zlehka přibrzdí. A to i přesto, že máte naspáno a soustředíte se jako ostříž.
Postupně bude přituhovat
Dalšími povinnými prvky pro nové automobily jsou povětšinou systémy, které dobře známe už nyní. Jen nejsou součástí všech vozů, a to se právě změní rokem 2022. Auta tak dostanou parkovací čidla vpředu i vzadu, a součástí couvání bude kamera. Dalším prvkem je odolnější čelní sklo, které chce Brusel kvůli případným srážkám s chodci, silnější ochranu proti bočnímu nárazu, asistent jízdy v pruzích, pokročilé nouzové brzdění a čidla v pneumatikách, která hlídají tlak. Všechny tyhle faktory samozřejmě ovlivní cenu nových automobilů, a například zmíněná výměna čelního skla se dále prodraží.
O možnost rozhodovat přijdeme
Do budoucna se navíc počítá s alkoholovým zámkem, jen musí europoslanci našlapovat trochu opatrněji, než je nařídí automobilkám povinně. Záměr přejít na autonomní řízení pomalinku započal, a evropská komise se netají tím, že odejmutím některých úkonů řidičům vzniká mezikrok, který má donutit zvyknout si na výhledové cestování v samořízených autech. Vítejte v novém světě.
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: