Náš autotest: Subaru BRZ STI umí rozdávat radost ve velkém stylu. Vyzkoušejte si, jaké to je zase skutečně řídit
Často se mě lidé ptají, jakým nejlepším autem jsem jel. A čekají odpověď typu Ferrari. Jenže samá voda. To nejzábavnější auto, které jsem v posledních letech řídil, je vlastně docela obyčejné. Malé Subaru BRZ. Chcete vědět proč?
Ano, není to úplně auto, kterým byste chtěli jet na dovolenou. Vlastně i na každodenní dojíždění do práce je nepohodlné, hlučné, těžké na řízení, ale to je úplně jedno. Protože je s ním opravdová nefalšovaná zábava. Máte pocit, že zase řídíte. Je to jako když si kupujete v supermarketu jahody. Tak jo, vypadají jako jahody, jsou navoněné jako jahody a trochu chutnají jako jahody. Ale pak si utrhnete čerstvou jahodu ze záhonu a zjistíte, že je to úplně něco jiného. Tak přesně to zažíváte při jízdě v BRZ.
STI
Naše BRZ bylo navíc vybaveno příplatkovými prvky STI, které už z tak dost sportovně založeného auta udělají ještě větší divadlo. Hned po nastartování poznáte, že si někdo pohrál s výfukem. BRZ zní zlobivě. Ani byste neřekli, že pod kapotou je obyčejný dvoulitrový boxer. No, taky za tenhle parádní zvuk zaplatíte navíc téměř 60 000 Kč, tak aby pořádně nezněl!
Co ostatní nevidí, to jsou změny na podvozku, které dělají vůz o něco tvrdší a také ultimátnější. Ovšem tvrdší silentbloky uložení diferenciálu a další vychytávky pozná jen hodně zkušený řidič, když pojede s autem blízko jeho limitů. Ochota vrhat se do zatáček a bavit řidiče je v základu každého BRZ.
Další doplňky STI jsou spíše kosmetické. Rudé startovací tlačítko je vážně efektní, dobře působí i červené lemy kolem celého auta a velmi decentní křídlo. To co by na jiných vozech vypadalo směšně, tak na BRZ vypadá, jako by to zde mělo být od začátku. Vážně skvělá práce.
Motor bez turba
Emisní normy přitahují šrouby, ale Subaru stále dokáže prodávat výkonný motor (200 koní) bez turba, bez filtru pevných částic a jiných „vychytávek“.
Možná si teď říkáte, že 200 koní není moc, ale je třeba brát v potaz, že auto bez řidiče váží neuvěřitelných 1235 kg. A že na výšku měří jen 132 cm, takže neklade tak vysoký odpor vzduchu. V přímce zrychlí vůz na 100 km/h za 7,6 sekundy, ale to není disciplína, která vás bude bavit.
Bavit vás budou zatáčky, neuvěřitelné boční přetížení, které vůz vydrží, brutálně ostré výjezdy ze zatáček a především vytáčení motoru. Tam kde ostatní auta končí, Subaru chytá druhý dech. Jestliže v 6000 otáčkách zatahuje nějakých 180 koní, o 1000 otáček výše už je o 20 koní víc a BRZ se pořád žene vpřed. Na okreskách tak budete pořád řadit mezi dvojkou a trojkou, plyn neustále na podlaze a pusu od ucha k uchu. Počítejte s tím, že váš tep bude kopírovat hodnoty točivého momentu, protože opravdu zažijete jízdu.
Zaměřeno na řidiče
Vše v autě je koncentrováno na řidiče. Kraťoučký chod řadicí páky, tuhé pedály, kožený volant. Vlastně si budete trochu připadat jako v motokáře. Vše je naladěno naprosto skvěle k tomu, abyste si užili jízdu. Abyste si vychutnali zatáčky. Nejspíš nebudete tak rychlí, jako řidiči moderních hot-hatchů, ale jízdu si užijete a hlavně zažijete mnohem více.
A v jakém nejlepším autě jste jeli vy? Napište nám do diskuze!
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,6 s |
Maximální rychlost | 226 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1235 kg |
Průměrná spotřeba | 8,6 l/100 km |
Rozměry | 4 240 × 1 775 × 1 320 mm |
Cena | 800 000 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Náš autotest: Ford Focus je ještě lepší auto! Vyplatí se u něj tradiční diesel nebo spíš benzín?