Desetiletá výzva je důmyslnou pastí! Je to je konspirační teorie nebo drsný fakt? Citlivá data obrovské hodnoty poskytujeme úplně zadarmo!

Také jste se na svém facebookovém profilu zúčastnili desetileté výzvy a postovali své archivní fotky s odstupem jedné dekády? Podle docela aktuální teorie jste tím možná pomohli jedné nemilé věci. Zní to trochu konspiračně, ale pokud se zamyslíte nad skutečnými fakty, úplné sci-fi to není. Jak to?

Když celebrity skočí na špek. Kteří známí herci a zpěváci přisli o miliony

Pryč jsou ty časy, kdy se každý jouda pěchoval před kamerou lžící se skořicí nebo se lidé polévali kbelíky ledové vody. Letošním virálním hitem se stala „Desetiletá výzva“. Skutečně není náročná: chce to jen hodit na sítě vedle sebe dvě vaše fotky, jednu z roku 2009 a jednu současnou. Místo skořice nebo ledu tak na své internetové kamarády vrháte jen trochu narcismu. Že to celé vypadá neškodně? Příznivci konspiračních teorií tomu moc nevěří.

Hvězdy nestárnou, ale o nich to není

Zatímco se celebrity v rámci Desetileté výzvy halasně přesvědčují, že vlastně vypadají pořád stejně (ne-li ještě lépe), a vyjma pár face-liftů nebo razantnějších zákroků plastického chirurga jsou vlastně pořád nestárnoucí, běžní uživatelé často nepopřou, že v posledních deseti letech urazili kupředu pár kilogramů nebo vrásek. K čemu je ale tohle zbytečné porovnávání vhodné? Na to upozornila počítačová expertka s současně redaktorka žurnálu Wired, Kate O’Neill, svým trefným komentářem.

Krmíme počítače citlivými daty

Já před deseti lety? To bych asi byla ta, která vesele jede tenhle internetový mem, a sdílí své archivní fotky na Instagramu a Facebooku. Já dnes? Přemýšlející o tom, jak všichni hloupě pomáhají vytvořit dokonalejší algoritmus na rozpoznávání lidských obličejů a věku, a dobrovolně krmí neznámý software svými důvěrnými daty.“ Co prosím?

Zábava na objednávku

Přesně tak: O’Neilová si vůbec nedělá iluze, že tahle Desetiletá výzva je jen nějakou nevinnou hříčkou sociálních sítí. Podle ní je to prostě uměle vytvořená kampaň, ze které má prospěch někdo jiný, než uživatelé. Kdo konkrétně by z hromadného sdílení fotek mohl těžit, už neuvádí. To přenechává skalním příznivcům konspiračních teorií. Upozorňuje jen na to, co všechno na sociálních sítích sdílíme, a jak to teď pomáháme zasadit do konkrétnějšího rámce.

Lepší reklama i státní dozor

Existují například programy, které podle snímku obličeje člověka dokáží odhadnout jeho věk. Ale co si budeme povídat, zatím nejsou zrovna přesné. Teď ale možná krmíme takové programy nejen profilovou fotkou s údajem o našem věku, ale dodáváme mu korekční rozměr pro lepší rozpoznávání „stárnoucích“ tváří. V rámci současné trendy Desetileté výzvy jsou to miliony fotek, opravdu pořádná spousta dat, za které by někdo jinak musel draze platit.

Už se prostě neschováte

K čemu se to může hodit? Třeba k lépe zacílené reklamě, kdy jen na základě vaší profilové fotky bude snazší přesně odhadnout váš věk. Nebylo by to poprvé, co se Facebook právě na takové uživatelsky zacílené reklamě přiživil. Vlastně, celý ten Zuckerbergův nápad není o ničem jiném. Dokonalý program na rozpoznávání stárnoucích lidských tváří by ale mohl dokázat mnohem víc.

Třeba hledat vysloužilé šílené teroristy a špiony, o kterých už nebylo nějakou dobu slyšet. Byli aktivní před desítkami let, a k dispozici jsou jen jejich archivní fotky. Na základě našich snímků zdokonalený program na rekongici tváří by mohl poznat, jak asi vypadají dnes. Před systémem se pak nikdo neschová, ani kdyby moc chtěl. „Je to prostě taková hra na Pojďme sdílet důvěrné informace. A cena pro hráče je jako vždycky nic.“

Facebook je v tom prý nevinně

Konspiračním teoretikům Desetiletá výzva hraje do karet. Nejprve se totiž rozjela na Facebooku a Instagramu (a ano, obě tyhle platformy patří Zuckerbergovy), zatímco Twitter, který mu nepatří, se moc nechytal. Tiskoví mluvčí Facebooku důrazně popřeli, že by za touhle výzvou stáli. Je to prostě jen nezávislý internetový mem, který se samovolně šíří. Ale nejrůznější úniky citlivých dat, například o volebních preferencích uživatelů, popírají skoro každý den.

Komu to prospěje?

Jenže hned v první den kampaně se zapojilo 6,8 milionu uživatelů. Což znamená, že se tahle nezávislá myšlenka musela současně rozšířit z desítek ohnisek současně. Prostě start na něčí popud. Jen v USA se podařilo v rekordním čase nastřádat neuvěřitelných 70 milionů dvojic fotek, zachycujících tváře uživatelů v desetiletém odstupu. Je to ohromný balík dat, které někomu mohou přinést užitek. Komu? To se možná brzo dozvíme.

Autor: Radomír Dohnal

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Pachová stopa jako usvědčující důkaz u soudu skončí! Konečně, říkají odborníci. Zavedená praxe kriminalistů je velkým omylem!

Celebrity slibovaly, že pokud volby vyhraje Trump, opustí Spojené státy. Kdo z nich skutečně dodržel slib a emigroval?