Formule 1 tento rok přinese novinky! Jaká jsou nová pravidla a co uvidíme poprvé? Sezóna 2019 se rozeběhne v neděli 17. března!
Letošní sezóna Formule 1 bude zahájena tento týden. Nejrychlejší motoristické závody budou moci sledovat i diváci u nás. F1 přináší změny, které letos uvidíme vůbec poprvé. Úpravy se dočkala pravidla i samotné monoposty. Co z novinek plyne?
Jezdci nemusí držet diety
Povolená váha jezdců se dočkala od minulé sezóny razantní změny. Nově teď musí vážit minimálně 80 kg, a to včetně sedačky. Není tajemstvím, že jezdci F1 nejsou žádní obři, tedy váhově. V minulosti tak mohly stáje čarovat s váhou lehčích jezdců, teď byla ale pevně stanovena spodní hranice hmotnosti.
Monoposty mají větší křídla
I stroje se dočkaly úprav, které jsou patrné na první pohled. Rozměry předního i zadního křídla jsou výraznější. To přední je více vysunuté vpřed, je širší i vyšší. Zadní je také mohutnější, a toto opatření má za cíl usnadnit pilotům předjíždění. Při takto vysokých rychlostech ho totiž ztěžují vzdušné turbulence, a právě tyto úpravy je mají jejich vliv částečně potlačit. Tohle opatření má zatraktivnit závody pro diváky, tak uvidíme, jestli se bude předjíždět dravěji, než v předchozích ročnících.
Ochranná svatozář je rozporuplný prvek
Markantní úpravu vzhledu dostaly monoposty loni, kdy se na strojích poprvé objevil ochranný systém, který vypadá jako svatozář nad hlavou jezdce. Také se mu tak říká, Halo system. Tento pevný rám, který je veden dokola na místem pro řidiče, má za úkol předejít zranění hlavy. Monoposty jsou sice připraveny na otočení vzhůru nohama tak, aby jezdec nepřišel k úhoně, hlavu v helmě ale může stejně zasáhnout například utržené kolo, jako se to stalo v roce 2009, kdy byl tím nešťastným Henry Surtees v závodech formule 2.
Ochranný prvek se pak objevil mezi prioritami po úmrtí pilota Justina Wilsona v roce 2015. Bývalému jezdci formule 1 se nehoda stala při závodech Indycar, a tak zavedení tohoto prvku u F1 mnozí kritizují. Nic naplat, monoposty je mají od roku 2018 povinně, a vyprávět by o tom mohl Charles Leclerc z týmu Ferrari, kterému svatozář loni nejspíš zachránila život. Spousta jezdců i fanoušků z řad novinářů ale rozhodnutí kritizuje.
Bod navíc za nejrychlejší kolo
Novinkou je pak změna pravidel, kterou schválila Mezinárodní automobilová federace, a posvětilo ji vedení F1. Bonusový bod bude přidělen pouze jezdcům v první desítce. Toto omezení je také čerstvě zavedeno kvůli bezpečnosti. Má totiž eliminovat situaci, kdy se piloti bez šance na body mohou pokoušet v závěru právě extra bod získat. Opatření tak tyto snahy eliminuje jako zbytečné.
Přinesou změny kýžený efekt?
Opatření a změny mají i jeden podstatný důvod, a to je zatraktivnění a provětrání závodů. Současný vlastník formule 1, americká společnost Liberty Media, je totiž pod palbou ostré kritiky ze strany promotérů. Těm vadí třeba přesun živých přenosů ze závodů na placené kanály. Bojí se tak do budoucna o popularitu mistrovství mezi diváky.
Liberty Media, která prestižní soutěž vlastní od roku 2017, také hovoří o spoustě změn, jako je úprava motorů nebo rozpočtové stropy pro stáje. Tato nejistota vyvádí promotéry z míry, a cítí se nejistě ohledně budoucnosti tváře F1. Divákům zase vadí dlouhá nadvláda Mercedesu. Změní se letos něco? Některé zdroje uvádějí, že je Ferrari ve výtečné formě, a nasvědčují tomu i výkony Sebastiana Vettela, který měl při testech nejrychlejší časy. Zajímavé bude také sledovat, jak si povede známý Kimi Räikkönen v týmu Alfa Romeo. Musíme se nechat překvapit. Tady je kalendář, kdy se jedou jednotlivé závody Velké ceny.
Kalendář Formule 1 2019 | |
Datum | Grand Prix |
17. března | Austrálie |
31. března | Bahrajn |
14. dubna | Čína |
28. dubna | Ázerbájdžán |
12. května | Španělsko |
26. května | Monako |
9. června | Kanada |
23. června | Francie |
30. června | Rakousko |
14. července | Velké Británie |
28. července | Německo |
4. srpna | Maďarsko |
1. září | Belgie |
8. září | Itálie |
22. září | Singapur |
29. září | Rusko |
13. října | Japonsko |
27. října | Mexiko |
3. listopadu | USA |
17. listopadu | Brazílie |
1. prosince | Abú Dhabí |
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: