Náš autotest: Lexus ES zašlape Superb do země. Čím boduje? První podrobný test na internetu.

Lexus ES je na evropském trhu úplnou novinkou. Americký trh jej zná už od roku 1989, konečně se dostává i k nám. Přináší komfort a techniku, která evropské konkurenci chybí.

Když budeme chtít ES někam zaškatulkovat, tak jde o prémiový sedan vyšší střední třídy. Postaví se tak vedle vozů Audi A6, Mercedes třídy E nebo BMW 5. V Česku to znamená, že bude soupeřit především se Škodou Superb. Auto stojí podobné peníze a také sází především na komfort. Neznamená to ale, že by Lexus rozšiřoval své portfolio. Model ES střídá na starší model GS. Především v rozměrech jej ale předčí rozdílem třídy. Vždyť je delší o 10 cm!

Hledáte velkou a komfortní limuzínu? Seznamte se s Lexusem ES.

Toho místa

I Superb ve srovnání s ES vychází jako chudý příbuzný. Je o 114 mm kratší. No, kdyby mělo ES jen o 2,5 cm více, tak měří rovných 5 metrů. Velký prostor je znát především uvnitř vozu. Měřím 190 cm a když jsem si nastavil sedadlo podle sebe, sedl jsem si dozadu tak komfortně, že jsem si mohl hodit nohu přes nohu. Místa v kabině je opravdu na rozdávání. A že se v autě sedí moc příjemně. Sedadla jsou vyhřívaná, odvětrávaná, samozřejmě kožená a to velmi jemnou kůži. Můžeme vám zaručit, že z těchto sedadel nebudete chtít vstát.

To jsou sedadla!

V této třídě je poněkud nečekané, že nadbytek komfortu si užijete i na „ředitelském místě„, tedy vpravo vzadu. Počítá se s tím, že zde bude jezdit prominentní vlastník vozu. Čím to lze poznat? Pasažéři vzadu mají k dispozici speciální konzoli, na které si můžou ovládat vyhřívání sedadel, elektricky měnit jejich sklon a také sami ovládat hudbu ve voze. Kromě toho lze ze zadní pozice ovládat sedadlo spolujezdce – jednoduše s ním lze odjet dopředu, takže cestující vpravo vzadu si klidně natáhne své nohy. Tohle obvykle nabízí limuzíny minimálně 2x dražší.

Konečně pořádný motor

Hybridy v podání Lexusu vždy dominovaly úspornou jízdou, ale jen málokdy bylo možné je označit za dynamické. V tomto případě je ale vše jinak. Pod označením 300h se skrývá benzínový čtyřválec o objemu 2,5 litru a výkonem 178 koní. Tomu navíc pomáhá elektromotor s výkonem 120 koní. Když pracují oba motory najednou, nabídne ES kombinovaný výkon 218 koní, který stačí na to, aby vůz zrychlil na 100 km/h za 8,7 sekundy.

Pocitově je motor velmi živý. Pomáhají tomu bezprostřední reakce elektromotoru. Sotva se dotknete plynového pedálu, auto vyrazí s nečekanou chutí vpřed. Paráda!

Technologicky ES nezaostává. Umí sám držet odstup od auta, sám vás drží v jízdním pruhu, čte dopravní značky, prakticky mu nic důležitého nechybí.

Elektromotor čerpá energii z Ni-MH článků, které mají kapacitu 6,5 Ah při nominálním napětí 244,8 V. Pouze na elektřinu tak Lexus ujede pár stovek metrů. ES používá 4. generaci hybridního ústrojí, jen na elektřinu je možné jet až rychlostí 125 km/h. Elektromotor benzínovému motoru neustále pomáhá. Díky tomu lze jezdit opravdu velmi úsporně. Když jsme se opravdu moc snažili, šlo jezdit se spotřebou 4 litry. Při běžné, snad až dynamické jízdě, počítejte s 6 litry. Kombinovaná spotřeba dle nové přesnější metodiky WLTP mluví o 5,3 litrech benzínu na 100 km a opravdu to není utopie. Vzhledem k objemu motoru a velikosti vozu je to úctyhodný výkon.

BiLED světlomety obsahují celkem 24 diod a umí tak vymaskovat ostatní účastníky provozu. I když jsou zapnuté dálkové světlomety, ostatní řidiči jsou ve stínu. Funguje to bez chybičky.

Jak jsme u Lexusu zvyklí, tento hybrid se nedobíjí externě. Energie se do něj ukládá vždy, když sundáte nohu z plynu, případně začnete brzdit. Ukazatel na přístrojovce vám přesně ukáže, kdy brzdíte rekuperací a kdy už jste nad limitem toho, co zvládne rekuperace a brzdí se i běžnými brzdami. Po pár dnech dokážete jezdit tak, že brzdy vlastně nepotřebujete a energii si uložíte zpět do baterií. Funguje to opravdu výtečně.

Kufrem nenadchne. Je to zkrátka limuzína. Nechybí ale díra pro protažení lyží. Baterie se musí někam vejít.

Převodovka je tradičně bezestupňová, planetová. Když dáte plný plyn, otáčky motoru začnou stoupat, až dosáhnout hodnoty 6000 a zde se pak drží, přičemž auto dále zrychluje. Ale pozor, v okamžiku, kdy dosáhnete této hodnoty, tak už jedete 140 km/h, po další sekundě 150 km/h a už se dostáváte do hodnot, které můžou být velmi drahé. A teprve v těchto rychlostech začnete v autě výrazněji slyšet hluk, do té doby je opravdu tichoučké.

Hlavní město Praha podporuje hybridy. I s tímto vozem tak můžete stát na všech modrých a fialových zónách v Praze. To je velký bonus.

Komfort:sport = 95:5

Jízda s ES je balzámem na duši. Žádné auto v této třídě nenabízí takový jízdní komfort. Můžou za to adaptivní tlumiče i poctivá mechanika – vpředu najdete nápravu MacPherson, vzadu pak víceprvkové zavěšení s dvojitými lichoběžníky. Prakticky s jakoukoliv nerovností si podvozek poradí. Jenže komfort má svou druhou sestru – sport. A tyhle dvě sestry se spolu nesnáší.

Ani pneumatika o šířce 235 mm nezabrání tomu, že nedotáčivost Lexusu přichází hodně brzy. Michelin Alpine také není žádná sportovní pneumatika.

Nechtějte od ES sportovní jízdu. Podvozek je naladěný komfortně a výrazná nedotáčivost přichází mnohem dříve, než byste kdy vůbec čekali. Do zatáček je třeba najíždět opatrně, spoléhat se na stabilizaci není vždy nejlepší nápad. Ta naštěstí zasahuje velmi brzy a pokud to nepřeženete s rychlostí, pomůže auto stočit do zatáčky dříve, než začnou kola nekontrolovatelně klouzat pryč. Auto je zkrátka postavené na komfort a tak to musíte brát.

Rozmazluje, ale ten infotainment

Pusťte si v autě hudbu a relaxujte. Půjde to samo, protože audiosystém Mark Levinson se 17 reproduktory hraje opravdu kouzelně. Tedy za předpokladu, že se vám podaří pustit to, co potřebujete. Ovládání infotainmentu pomocí dotykové plošky je asi nejhorší, jaké můžete ve vozech všech značek a všech výrobců najít. S tímhle bojuje Lexus už dlouhé roky a návrat k němu poté, co si zvyknete na propracované systémy evropských automobilek, je doslova frustrující. Útěchou může být, že infotainment podporuje hlasové ovládání v českém jazyce, takže stačí říct název rádiové stanice a více řešit nemusíte. Dá se na něj zvyknout? Ano, dá, ale je to největší slabina celého vozu.

Slušná nabídka

Lexus ES je hodně povedené auto. Nabízí velký vnitřní prostor, vynikající motorizaci, překypuje komfortem a základní verze vyjde na 1 208 790 Kč, přičemž nejde o žádný holobyt, ale o slušně vybavené auto. Hlavním nedostatek je infotainment. Ten by měl Lexus celý vyhodit a začít dělat nový na zelené louce. Je také třeba počítat s tím, že vůz nemá žádné sportovní ambice a do zatáček je třeba najíždět opatrně, i když jde o předokolku. Pro mnoho zákazníků v České republice bude také překážkou to, že vůz se nedodává jako kombík, ale jen jako limuzína. Navíc kufr o objemu 454 litrů českého chalupáře nenadchne. Ale pro něj ani není auto určeno.

Vrrrr.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,7 s
Maximální rychlost 180 km/h
Pohotovostní hmotnost 1680 kg
Průměrná spotřeba 4,7 l/100 km
Rozměry 4 975 x 1 865 x 1 445 mm
Cena od / testovaného vozu  1 208 790 Kč / 1 571 790 Kč

Autor: Analytik

Lexus RX L – komfort na sedmou. První redakční autotest v Česku!

BMW 530d: sen vašeho šéfa