Řidiči pozor! Povinné ručení bude v roce 2019 opět zdražovat, někdy o celé desítky procent! Koho se dotkne a co za růstem cen stojí?
Tahle zpráva se jednou za čas objeví znovu a znovu. Jste překvapeni? Povinné ručení nejvíce podraží pro mladé řidiče a ty, kteří často bourají. Co přesně se všechno změní? Připravili jsme pro vás souhrn aktuálních změn.
Je to tu zase, povinné ručení v České republice opět plošně podraží. Tentokrát bude ale nárůst cen pojišťoven citelný. Co stojí tentokrát za vyšší cenou pojištění vozu? Jsou to rostoucí náklady pojišťoven na pojistná plnění. Za poslední roky narůstá o celé miliardy korun, a proto pojišťovny reagují zdražením. Zvyšuje se nejen počet škod, tedy pojistných událostí, ale i jejich hodnota.
Ceny jen porostou
Řekněme si to na rovinu. Proč vídáme tak málo zpráv o tom, že bude něco zlevňovat? Protože nic zlevňovat nejspíš nebude. Povinné ručení v posledních letech zatěžuje naši peněženku čím dál víc. Toto další plošné zdražení se nejvíce dotkne rizikových skupin řidičů. Za ty považují pojišťovny zejména mladé řidiče, tedy takové, kteří mají za sebou jen skromný počet roků splácení povinného ručení. Zda je tohle měřítko správné by se dalo polemizovat – mladší řidiči zaplatí za povinné ručení často přes deset tisíc korun ročně, jen proto, že zrovna začali jezdit. Teprve po spoustě let se částka zmenšuje.
Jezdit musíte bez nehody!
Další rizikovou skupinou jsou ti, kteří často bourají, ať už je vina kohokoliv. Jakmile máte v rejstříku pojišťoven jednu a více pojistných událostí, vaše částka za povinné ručení rapidně zdražuje. Pokud máte pojistné události třeba tři, rozdíl je opravdu markantní. Nabourat auto se přitom povede občas opravdu kdekomu – prostě se to stane. Spravedlivé by bylo, kdyby se pojistné události po několika letech ze záznamu ztrácely. Představte si, že paní Květa při couvání na parkovišti narazí do jiného vozu. Stát se to může, ale aby se to s vámi táhlo celé věky dál je nesmysl.
Daň za vyšší obsah?
Základem pro určení ceny povinného ručení je nadále objem motoru vozu. Toto pravidlo platí u nás v Čechách celé roky, byť postrádá jakýkoli logický význam. Obsah motoru jako vliv na možnou pojistnou událost? Absurdní, ale alespoň se dopad objemu motoru na konečnou částku v minulých letech mírně zmenšil.
Tažení proti dieselu
Dalším prvkem, o kterém se nemluví, je šikanování řidičů, kteří mají ve voze vznětový motor. Ano, pokud jezdíte na naftu, budete to mít dražší. Koncept vyhlazení dieselových motorů už uchopily i naše pojišťovny. Vliv má i počet najetých kilometrů, takže čím víc má vaše auto nalítáno, tím horší částku vám pojišťovny navrhnou.
Promiňte, nejste dost starý
Nejvíce ale s celkovou cenou povinného ručení zahýbe váš věk. Takže jste mladý řidič, udělal jste si řidičák v osmnácti, tři roky jste bez nehody jezdil máminým autem, které bylo pojištěno na ní. Teď jste si našetřil nebo půjčil na ojetého naftového Golfa, protože na jiné auto prostě finančně nedosáhnete. Chcete ho pojistit na sebe, ale ouha. Staré auto, které má najeto? Vznětový motor? Počet předchozích měsíců pojištění nula? Zaplatíte klidně čtyřnásobek, co jiní řidiči. Pro posuzovací síto pojišťoven jste ta nejhorší možná varianta. Nemluvě o tom, že na havarijní pojištění můžete zapomenout, protože pro vás bude tak drahé, že za dva roky splácení přeplatíte cenu vašeho vozu.
Čím méně máte, tím víc platíte
Hlavním důvodem zdražení jsou přitom nehody, při kterých letí ceny do výše stovek a stovek tisíc korun, když se srazí auta stará jen pár let, jejichž opravy letí do nesmyslných výšin. Jak tvrdí samy pojišťovny, jedním z důvodů zdražení je stále rostoucí cena náhradních dílů nových vozů. Zároveň se ale zvyšuje neochota pojišťoven něco vyplácet. Pokud nemáte zánovní auto a nemůžete si dovolit dopřát mu prvotřídní péči, dbejte na přezouvání na zimní gumy a dopřejte autu nutný servis, abyste při případném ťukanci nesplakali. Podle pojišťoven byste totiž neměli nejspíš jezdit vůbec.
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Nové auto versus rok staré auto. Vyplatí se vybírat loňský model? V čem je výhoda značkové ojetiny?