Zažloutlé světlomety! Také díky nim vypadá vaše auto ještě o pár let starší? Vybruste je k dokonalosti tak, že budou jako nové!
Známe to všichni, kteří nemáme zrovna zánovní vůz. Světlomety žloutnou. Mají horší svítivost a navíc vůbec nevypadají dobře. Snadno ale mohou být zase úplně čiré, a ani to není nijak složitá práce. Jak na to?
Nevypadá to dobře. Přitom by mohlo
Spousta z nás nejezdí zrovna zánovním vozem. Jak už to tak bývá, věci, které stárnou, se opotřebovávají. Jedním z takových neduhů je postupné zakalení světlometů u starších aut. Nejen, že při vlastní jízdě za šera nebo v noci špatně vidíte na cestu. Sami jste hůře viditelní pro ostatní motoristy, a navíc tenhle detail na vašem autě prostě špatně vypadá. Přímo upozorňuje na jeho starší věk, případně mu ještě pár let přidává. Samozřejmě lze objednat službu, a nechat světlomety vyčistit. Dá se to ale udělat i svépomocí. Jak na to?
Budou jako nové
Samotná práce je tak na dvě hodiny času, a to vám za to určitě stojí. Vaše přední lampy budou totiž vypadat jako nové. Před samotným leštěním určitě zakryjte okolí světlometu lepící páskou. Nebylo by zrovna dobré odřít přední nárazník, nebo nedejbože blatník. Aby páska držela, raději nejdřív podklad zbavte nečistot, to znamená omýt. Klidně použijte více vrstev pásky, pokud svým motorickým schopnostem plně nedůvěřujete. Je to jako omalovánky – snadno můžete přetáhnout.
Vybrousit k dokonalosti
Na tu hlavní práci budete potřebovat vrtačku. Takovou, kterou zapojíte do elektriky, ne nějaký akušroubovák zapomeňte. Použít můžete i brusku neboli flexu. Do ní upevníte brusný kotouč. Nejlepší variantou je, že si na celou práci zakoupíte sadu, která je k tomu přímo určená. Stojí jen pár stovek. Samozřejmě můžete podobné vybavení zakoupit i v Bauhausu nebo Obi, ale to by mohlo vyjít draze, pokud si světlomety poškrábete. V předpřipravených sadách na renovaci světel najdete úplně vše, co k tomu potřebujete. Pak už to znamená zapnout vrtačku a jezdit, jezdit a jezdit. Kdo chce perfektní výsledek, musí být trpělivý. Sady obsahují několik brusných kotoučů, takže začnete tím nejhrubším a skončíte u nejjemnějšího.
Voda je také váš spojenec
Tato práce postupně zmizí zoxidovaný povrch a navrátí světlům jejich čirost. Během práce světlomety omývejte vodou. Je to kvůli tomu, aby se ubroušený materiál znovu nezapékal do plastu kvůli rotaci kotouče, při které vzniká teplo. Bruste kolem jedné minuty a pak omyjte. Vždy po opláchnutí povrch vysušte ještě jiným hadrem, nejlépe mikrovláknem, abyste pokračovali v broušení bez vlhkosti. Práci dělejte tak dlouho, dokud nebudete s výsledkem spokojeni. Sami poznáte, kdy je výsledek podle vašeho gusta.
Poslední fáze
Na závěr přijde na řadu brusná pasta. Sada na leštění světlometů ji obsahuje, koupit ji můžete ale samozřejmě zvlášť. Brusnou pastu na čiré plasty seženete i samostatně. Naneste na nějaký vhodný hadřík a opět leštit, leštit a leštit. Pasta zahladí povrch a navíc dodá potřebný lesk. Přední lampy budou vypadat jako nové. Samozřejmě se můžete pustit i do těch zadních, jejich lesk možná potřebujete zvýšit taky. Samotné zažloutnutí se ale týká především „čumáku“ vozu, a výsledný efekt pocítíte hlavně tady. Chce to trochu trpělivosti, ale z výsledku budete nadšení a každý si toho hned všimne.
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: