Stočený tachometr, machinace s VIN, vyměněné díly. Nejčastější podvody, které na vás číhají při koupi ojetého auta! Jak se proti nim bránit?
Chystáte se koupit ojeté auto? S těmito triky se u podvodníků setkáte nejčastěji. Poradíme, jak se bránit.
Koupě ojetého auta vždycky znamená riziko. Jen málokdo se zbavuje auta jen tak. Dost často je to z důvodu, že do něj nechce dávat další peníze. Kupujícího se ale často snaží přesvědčit o tom, že auto je v pořádku. Jaké triky na vás budou zkoušet?
1. Stočený tachometr
Ať si kdo chce co si říká, kdo stáčí tachometr, ten je podvodník. Snaží se auto omladit a oklamat kupujícího. Nikdo nechce koupit auto, jehož počet ujetých kilometrů přesahuje 300 000 km. Přitom jde jen o číslo a dobře servisovaný automobil může bez potíží ujet 300, 400 i 500 tisíc kilometrů. Na západě je běžné, že stáčení tachometrů je trestný čin, přesto i zde se s přetočenými tachometry setkáte. Jak se tomu bránit?
Zní to možná absurdně, ale na tachometr nekoukejte. Vždyť je jedno, kolik má najeto. Důležité je, jaký dostává servis. Auto obvykle čeká velký a drahý servis po nějakých 150 000 km. Počítejte s tím, že při takovém nájezdu bude nutné do auta investovat kolem 5 – 10 % pořizovací ceny, pokud chcete, aby dále jezdilo. Ale není to pravidlo. Viděl jsem auta, která byla zhuntovaná po 60 000 kilometrech a čekala je výměna převodovky za 150 000 Kč. Na druhou stranu, když projdete inzeráty, můžete najít auto ve slušném stavu, které má opravdu natočeno. Třeba tento Mercedes, kterému jsou 3 roky a má najeto přes 400 000 km. Někdo ho přelakuje, přiveze do Čech, stočí na 230 000 km a někomu ještě dalších 100 000 km bude dobře sloužit.
2. Servisní knížka
Větším podvodem je falešná servisní knížka. Opatřit si ji není tak složité. Stejně jako razítka od servisu. Je to nejzákeřnější druh podvodu. Protože majitel vám bude tvrdit, že auto je v pořádku, ukáže, že jezdilo na pravidelný servis a vy třeba vynecháte nějaký servisní úkon, který stojí pár korun, ale jeho zanedbání vyjde na desetitisíce. Jak se bránit?
Servisním knížkám nevěřte. V dnešní době mají autorizované servisy přístup ke každému servisovanému úkonu. Pokud kupujete třeba Škodovku v Ostravě, která jezdila na servis do Karlových Varů, stačí si zajít do autorizovaného servisu právě v Ostravě a nechat si vyjet celou servisní historii. Servisy zaznamenávají každý šroubek, všechny úkony, pravidelné prohlídky i to, když třeba auto přivezla odtahovka a bylo třeba něco opravit. Pokud se majitel brání takovému proklepnutí, nebo servisy nemají o voze přesné záznamy, dejte raději ruce pryč.
3. Machinace s VIN
Není auto kradené? Nepátrá po něm policie? Nepátrá po něm některá finanční společnost? To si dnes ověříte během minuty a zdarma na internetu. Stačí zadat unikátní ID auta – tzv. VIN. Stačí otevřít www.vincheck.cz. A okamžitě vidíte, zda vám auto neseberou. Jenže tohle samozřejmě vědí i podvodníci a tak s VIN kódy manipulují. Různě je přeráží, mění, brousí atd.
Jak se bránit? Jednoduše: VIN kód najdete na mnoha částech auta. Kde, to si vygooglíte podle daného typu auta. Věnujte 5 minut tomu, že si zkontrolujete všechny VIN kódy na autě. Zda nejsou přeražené, zda oblast kolem kódu není nějak poškozena.
4. Bouračka
Dost často se zbavují majitele automobilů po bouračce a dává to smysl. Problémem samotným není nabourané auto, ale to, jakým způsobem bylo opraveno. Pokud servis dodrží správná pravidla, je možné i hodně nabourané auto dostat do původního stavu. Nabídne plnou bezpečnost i plný komfort. Problém je, že taková oprava často stojí i více než polovinu ceny nového vozu. Což majitel obvykle nechce platit a často se cuká i pojišťovna.
Jak se bránit? Poznat nabourané auto je velmi těžké. Staré rady typu, aby si lidé zkontrolovali spáry mezi díly, už dnes tolik neplatí, protože opraváři si na tyto typy oprav dávají pozor. Vyplatí se použít zkoušečku tloušťky laku, která prozradí, zda je na autě originální lak, nebo byla část kitovaná a opravovaná. Majitele se zeptejte, zda bylo auto bourané. Pokud bude tvrdit že ne a vy najdete místo s jinou tloušťkou laku, tedy opravované, asi nebude důvod mu dále věřit. Také se doporučujeme soustředit na různé odstíny jednotlivých částí karoserie. Nastavit správnou barvu při lakování nového dílu je jednoduché, aktuální barva se měří tzv. spektrometrem, ale už po pár měsících bude odstín nového dílu jiný. To hodně napoví.
5. Vyměněné díly
Zatímco celé auto rychle ztrácí na ceně, jsou díly, jejichž cena padá velmi pomalu. Takovým dílem jsou třeba alu disky. Slušné velké disky se prodávají za 20 000 – 30 000 Kč za sadu. Naproti tomu levné čínské kopie vyjdou třeba na 4000 Kč. Často se tak stává, že prodejce prodá kola zvlášť a na ojetinu dá právě kopie. A vy to nepoznáte, protože do prvního „drbnutí“ o díru kola fungují. Šišatými se stanou až po ujetí pár tisíc kilometrů, to už je ale dost pozdě. Prodejce prodá kola zvlášť, nebo si je zkrátka nechá.
Jak se bránit? Čínské kopie je jednoduché poznat. Většinou neobsahují tolik vyražených symbolů dané značky a nejsou tak kvalitní. Kola jsou také nápadně lehká, protože je zkrátka použito méně materiálu. Pokud má auto plnohodnotné rezervní kolo, tak by mělo být úplně stejné, jako obutí na autě. Je jiné? Buďte na pozoru.
6. Smlouva
Má pro vás prodejce už nachystanou smlouvu, kterou podle svých slov běžně používá? Buďte na pozoru. Obzvláště, pokud je ve smlouvě oblíbená fráze, že kupující kupuje věc „jak stojí a leží“. Tím totiž říká, že se zbavuje veškeré odpovědnosti za skryté vady. Přitom jako kupující musíte být seznámen se stavem vozidla a pokud má skryté vady, na které prodávající neupozornil, budete mít možnost odstoupit od smlouvy. Pokud je ale smlouva výhodně napsaná jen pro prodávajícího, máte smůlu.
Jak se bránit? Ideální je případ, kdy vám smlouvu napíše váš právník. Toho ale nemá každý. V tom případě si stáhněte vzor smlouvy z internetu, která je psaná neutrálně a nenahrává žádné straně.
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Zlobí chladič? Přehřívá se motor? Nejčastější noční můry řidičů a co dělat, když se vám to stane?