Čeká vás garanční prohlídka nebo řešení nějakého jiného technického problému? Důvody, proč ano a proč nejezdit do autorizovaného servisu!

Čeká vás garanční prohlídka? Měli byste se svým autem jezdit do autorizovaného servisu dané značky nebo raději k sousedovi do garáže? Sepsali jsme pro a proti. Rozhodnutí je už na vás!

Kdo má nové auto, ještě v záruce, obvykle nic neřeší. Přestože legislativa od roku 2010 umožňuje servisovat i nová auta v neautorizovaném servisu, a přitom nepřijít o záruku (stačí dodržet postupy dané automobilkou), majitelé nového auta většinou svěří svého plechového miláčka do rukou servisu, u kterého svítí logo automobilky. Jenže co po 2, 4, 5 nebo 7 letech? Kdy je lepší jet do autorizáku a kdy je lepší navštívit krále své garáže?

1. Cena práce 👎

Autorizované servisy počítají úkony obvykle po 5 minutách, což je tzv. pracovní jednotka. A cena za takovou pracovní jednotku může být i 170 Kč. Hodinová sazba pak vychází na částku přes 2000 Kč za hodinu! Tolik neberou ani špičkoví právníci. Autorizované servisy obvykle argumentují tím, že na všechny úkony mají předepsaný počet časových jednotek a i když práce trvá výrazně déle, nemůžou si účtovat více. To je sice pravda, ale i kdyby „garážista“ pracoval poloviční rychlostí, pořád to vyjde levněji.

2000 Kč na hodinu? Kdo z vás to má?

2. Originální a náhradní díly 👍

Na první pohled to může vypadat skvěle – nové kotouče od garážisty za 1000 Kč. „Je to to samé, co tam dává automobilka, jenže oni na tom mají velkou marži„, říká. Někdy bývá takový díl dokonce zabalený v originální krabičce s logem automobilky, jenže máte opravdu peníze na to, kupovat levné věci? Právě kritické díly, jako jsou brzdy, díly podvozku, řízení, řetězy nebo spojku doporučujeme kupovat v autorizovaném servisu. S jasnou zárukou, s tím, že díl bude vyměněn přesně podle pracovního postupu výrobce. Prakticky všechny autorizované servisy nabízejí tzv. economy díly, které bodují poměrem cena/výkon. Jsou dostatečně kvalitní, ale za rozumnou cenu.
A co ty díly v originálních krabičkách? Dost často jde o falzifikáty, proudící z Číny nebo Polska. Uvědomte si, že kvalitní kotouč opravdu nemůže stát 1500 Kč.

Prasklý brzdový kotouč nechcete. Životu nebezpečné!

3. Spotřební díly 👎

Vyměnit v autorizovaném servisu stírátka? Pylový filtr? Svíčky? Setkal jsem i s nabídkou 1000 Kč za jednu svíčku! Reálná cena se přitom pohybuje hluboko pod částkou 100 Kč. A co teprve, když máte třeba šestiválec a budete jich měnit 6. V případě výměny těchto „nekritických“ dílů zajeďte v klidu do garáže, nebo si výměnu udělejte sami. V době youtube tutoriálů to není nic složitého.

4. Svolávačky 👍

Jsme zvyklí, že počítač nebo telefon dostane každý měsíc sadu „záplat“, tedy opravy chyb. A věděli jste, že zcela běžné jsou takové „záplaty“ i u automobilů? Většinou se to vůbec nedozvíte, protože nejde o kritické problémy. Tu chybí nějaké sváry, tu koroduje nějaký konektor. Každý měsíc se provádí desítky svolávaček. Najít si je můžete na webu www.svolavacky.cz. Pokud nejezdíte do autorizovaného servisu, tak se o svolávačce nejspíš vůbec nedozvíte. Pokud naopak jezdíte do autorizáku, opravu vám udělají, často se ani nezmíní. Je to taková trošku ostuda, že automobilka u 10 000 vozů zapomene třeba dotáhnout nějaký šroubek.

Důležité je, že svolávačky se dělají třeba i na stará auta, kterou jsou už dlouho po záruce. Pokud tedy nejezdíte do autorizovaného servisu, tak se aspoň každý rok mrkněte na výše uvedený web a ověřte si, zda byste si neměli nechat udělat záplatu. Svolávačky jsou zdarma!

5. Proaktivní přístup 👎

„Fando, podívej, ten výfuk to dá ještě tak půl roku, takže našetři lováky a přijeď než začnou solit silnice“, tak takovou větu obvykle v autorizovaném servisu neuslyšíte. Je díl špatný? Příručka říká vyměnit ho. Není špatný? Uvidíme se za rok. Čím starší auto, tím potřebuje individuálnější péči. V autorizovaném servisu mají přesné postupy, směrnice, které se zkrátka někdy nevyrovnají individuálnímu přístupu rodinného automechanika.

6. Opravy po nehodě👍

Měli jste dopravní nehodu? Uvažujete o tom, že byste dali auto opravit někam jinam, než do autorizovaného servisu? Na to ani nemyslete. Nezávislá laboratoř DEKRA dělala testy, kdy auta po stejné nehodě nechala opravit autorizovaný servis a pak neautorizovaný. Rozdíly byly obrovské. U autorizovaného servisu se prakticky dostanete na stav nového vozu. U neautorizovaného po opětovném crashtestu ani nevystřelily airbagy. Nejde o to jen narovnat plechy a vyměnit rozbité díly, ale také zajistit zpět plnou bezpečnost vozu. To je totiž to nejdůležitější.

7. Know-how a vybavení👍

Nedávno si stěžoval jeden servis supersportovních vozů, že k novému modelu auta musí koupit speciální nový zvedák za stovky tisíc korun. A o tom to je. Pokud chce být servis autorizovaný, musí vlastnit příslušné vybavení pro servis vozů dané značky. A k tomu má příslušné know-how, technici mají pravidelná školení a u běžných závad naprosto přesně ví, co a jak dělat. K takovým informacím se obvykle garážista nedostane a drahé vybavení si nikdy nekoupí. Dokonce ani autorizované servisy vždy nemůžou opravovat všechny vozy. Jsou autorizované servisy, které nemůžou dělat opravy vybraných modelů, obvykle drahých, sportovních a speciálních, pak je třeba jezdit do takového servisu, který má povolení automobilky.

8. Speciální případy👎

Přestala vám fungovat automatická převodovka? Autorizovaný servis to vidí jasně. Výměna. Připravte si asi tak 160 000 Kč. Někdy oprava převýší i hodnotu auta. Jiný způsob autorizák obvykle nenabídne. To už přemýšlíte, že hodíte auto ze skály. Pak ale zjistíte, že v Kojetíně je firma, která dělá repasování a oprava vyjde asi na 15 000 Kč. To je trochu rozdíl, že?

9. Servisní historie👍

Nechali jste si v autorizovaném servisu v Chebu vyměnit olej? Autorizovaný servis v Ostravě si tuto informaci může okamžitě ověřit. Data se dnes ukládají do společných databází, což se hodí především při prodeji, auta. Pokud jezdilo pravidelně na servis a je to prokazatelné, bude mít vyšší hodnotu, než když jen dodáte účtenky z garáže.

Závěr

Pokud máte auto nové, řekněme do 5 let, do 150 000 km, vyplatí se jezdit do autorizovaného servisu, kde vozu přesně rozumí, mají s tímto modelem zkušenosti, vyřeší vám svolávačky a ještě budete mít kvalitní servisní historii. U starších vozů je to na vážkách. Tady se vyplatí servisy prostřídat. S kritickými díly jezdit raději do autorizáku, ty nekritické může vyměnit i garážista. Také záleží na tom, jak kvalitní je neautorizovaný servis. Rozumí tomuto autu? Má příručku od výrobce, jak postupovat? Nabídne kvalitní díly? U starých aut, s nájezdem přes 250 000 km si pak najděte takový servis, který nabízí indiviální a proaktivní přístup, případně i použité díly z vrakoviště, které ještě dobře poslouží a majitele nezrujnují.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Čas na servis kola. Kde a proč si najít odborníky?

Klimatizace? Nejhorší je nízká teplota a vysoké otáčky! Jaké zdravotní komplikace ještě způsobuje, když ji používáte v autě? Kdy je dobrým pomocníkem a co dělat, aby neškodila?