Redakční autotest: Piaggio MP3. Vypadá jako skútr, ale vlastně je to auto. Tuhle pětistovku můžete řídit i bez papírů na velkou motorku!
Vypadá jako skútr, ale ve skutečnosti je to auto. Takže i když nemáte papíry na velkou motorku, můžete ho řídit. Jak je to možné? Otestovali jsme ho a užili naplno všechny jeho skvělé vlastnosti.
Mysleli jste si, že na obrázku je skútr? Tak samozřejmě máte pravdu. Jenže. Z právního hlediska se jedná o automobil. Rozchod předních kol je více než 465 mm, navíc má MP3 pedál na podlaze. Takže pro úředníka je to auto. Co to znamená? Tento skútr můžete řídit s obyčejným řidičákem na auto. Přestože má motor o objemu 500 ccm s výkonem 29,5 kW!
Klame tělem
Když přicházíte k MP3 zezadu, vypadá jako úplně běžný skútr. Až zepředu je jasně vidět, že je něco jinak – že vepředu jsou dvě kola. Design dává tušit, odkud skútr pochází. Italská elegance se těžko zapře. Tohle není žádná Čína.
MP3 není žádný drobek. Váží 280 kg, nic pro slečinky. Ale hmotnost je oprávněná. Vše je velké, robustní a bytelné. Sedadlo je vážně velké a se svými 190 cm jsem si připadal na skútru komfortně a ne jako pověstná vosa na bonboně. I druhý cestující má dost místa a opěrku za sedadlem. Trpět tak nebudete ani na delších cestách, ke kterým Piaggio vybízí.
K čemu dvě kola?
Skútr vlastně nepotřebuje stojan. Dvě přední kola jsou zaaretovaná a stojí velmi stabilně. Povalit jej na zem, to by chtělo hodně úsilí. Jakmile nastartujete a přidáte plyn, aretace se odjistí a se skútrem se můžete libovolně naklánět. Hydraulický systém vyžaduje možná o něco málo více síly k naklonění, ale nebude vám to dělat žádné potíže. Brzy se naučíte skútru věřit a budete to klopit o sto šest.
Dokud páčkou u palcem pravé ruky nezapnete aretaci, bude se skútr naklánět. Aretaci lze opětovně aktivovat při rychlostech do cca 10 km/h, tedy v situaci, kdy třeba dojíždíte k semaforu a nechce se vám dávat noha na zem. Je to rychlé, pohodlné a návykové. Hydraulika se zablokuje a skútr se přestane naklánět.
A jak se jezdí s tříkolkou? Pokud jedete na dobrém povrchu, tak vlastně ani nepoznáte rozdíl. Na lámání chleba dojde, když se dostanete do obtížnější situace. Vyjeté koleje od těžkých aut, tramvajové koleje, špatně úrovňově srovnaný tramvajový pás. Kdo jezdí na skútru, tak ví, že tohle jsou nejhorší pasti. Jenže s MP3 to neudělá vůbec nic. Žádné smýknutí, žádné drhnutí, zkrátka jedete. Také za mokra se výrazně zlepší stabilita. Zrychlovat na mokru v zatáčce na kostkách? Pro MP3 žádný problém.
Jediná komplikace, se kterou jsem se setkal, je přejezd zpomalovacích retardérů. Nemyslíme těch přes celou šířku silnice, ale takové ty polštáře. S běžným skútrem se koly trefíte do mezer mezi nimi, ale s tříkolkou vždy aspoň jedním kolem vezmete zpomalovací polštář, takže je skutečně třeba přibrzdit.
Objem nenahradíš
Nejmenší skútry mají objem 50 ccm. Nejčastěji prodávané pak mají 125 ccm a to je maximum, co můžete řídit, pokud nemáte řidičák na motorku. MP3 má ale 500 ccm, takže je jasné, že tohle pojede. Výkon 29,5 kW je dost slušný na to, abyste z každé křižovatky vystřelili jako první. O řazení se není třeba starat. Stačí pootočit rukojetí a MP3 vyrazí vpřed. Maximální rychlost je přes 140 km/h a není problém této rychlosti v krátké době dosáhnout. Komfortní je ale cestovat tak do 100 km/h, od 120 km/h začíná na řidiče dost foukat i přes velké přední plexi. Nemusíte se bát z místa dát hned plný plyn. Skútr se na zadní nepostaví a elektronika hlídá protočení kola. Ani na mokru tak nehrozí, že by se zadní kolo protočilo a tedy šlo do smyku.
Nejen město
Doménou skútrů jsou většinou města, MP3 to bude mít také tak. Manévrovací schopnosti jsou dost dobré na to, abyste kolony předjeli nebo objeli, jen je třeba počítat s trochu větší šířkou. Pokud jezdíte jen po nejužším centru, raději zvolte menší skútr. Pokud ale jezdíte širší centrum a občas i mimo obec, MP3 bude skvělá. Hlavní doménou je výborná stabilita. Ani problematické úseky, ani špatné počasí tři kola nerozhodí.
Zrychlení z 0 na 100 km/h | cca 8 sekund |
Maximální rychlost | 142 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 280 kg |
Maximální výkon | 30 kW |
Rozměry | 2 205 x 1 405 x 775 mm |
Cena od / testovaného vozu | 199 900 Kč / 199 900 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Redakční autotest Toyoty Yaris GRMN: geny rally se nezapřou!