Jak vznikají autotesty na ProChlapy.cz? Nahlédněte do redakčního zákulisí. Není to taková legrace, jak se na první pohled zdá!
Od roku 2015 pro vás testujeme auta. Jak to děláme?
Píše se rok 2015 a na ProChlapy.cz vychází první autotest – s vozem Volkswagen Amarok. Od té doby jste si na našem webu mohli přečíst stovky dalších recenzí aut. Pohledem automobilového nadšence.
Jak hodnotíme – design
Obvykle začínáme designem, ale tady jsme opatrní. Protože každému se může líbit něco jiného. Většinou tak popisujeme jen to, jak na auto reaguje okolí. Jsou totiž auta, která byť stojí i několik milionů, tak se u nich nikdo nezastaví. Pak jsou ale káry, jako je třeba Ford Mustang, které přitahují pozornost na stovky metrů. Těžké je to hodnotit i z toho důvodu, že každý chce něco jiného. Pan ředitel nechce okázale dávat najevo, že peníze přehazuje vidlemi, aby mu valná hromada neškrtla odměny, naopak mladý klučina hledá kočkolap, na který sbalí nějakou tu kost.
Jako doma
Velmi důležité je, jak se cítíme uvnitř auta. Jsou sedačky dost pohodlné? Vejdu se do nich vůbec? Jak odstíní mou páteř od silnice, která je hrbolatá jak tvář puberťáka? Kapitolou sama pro sebe je ergonomie. Ta je do značné míry také dost o zvyku. Pokud máte rádi francouzská auta, nepřijde vám podivné, že některé ovladače se chovají gumově a při řazení si nejste jisti, jestli tam máte trojku nebo pětku. Ale na to všechno se dá zvyknout. Je ale třeba upozornit na přešlapy, kdy třeba horní část volantu překáží ve výhledu na přístrojovku.
Podvozek
Právě to považuji u auta za nejdůležitější. Je podvozek poctivě postavený? Je dostatečně komfortní, ale zachrání vám krk, když vám zajíc vběhne pod kola a vy se mu potřebujete vyhnout? Během pár dnů ujedu s autem několik stovek kilometrů a to už člověk pozná, jak se podvozek chová. Svou roli také hraje kvalita silnice. Na vyžehleném asfaltu se všechna auta chovají skvěle, lámání chleba přichází až na rozbité okresce. A těch mám ve svém okolí naštěstí spoustu.
Vůbec nejraději ale podvozek testuji na zpomalovacím retardéru uprostřed Kolovrat, který je umístěn uprostřed zatáčky. Najíždí se na něj už se zatočenými koly, takže na auto působí i příčné zrychlení. Při takovém průjezdu se nejvíce ukáže kvalita podvozku. Odskočí auto? Udrží zvolený směr? Jak rychle se vrátí pneumatiky zpět na silnici? Jak zareaguje stabilizace? Jeden přejetý retardér řekne víc než cokoliv jiného.
Motor
Snad nic neklame v technickém popisu výrobce tolik, jako jsou tabulkové údaje motoru. Někdy i 200 koňový motor jede tak, že byste mu netipovali ani polovinu. Pocitově zkrátka nechce do otáček. Nebo nemá kultivovaný běh, duní, táhne až od vysokých otáček. Výrobce většinou udává u motoru maximální výkon, třeba 140 kW při 6000 otáčkách. Ale už nevíte, jak se chová při běžné jízdě, kdy točíte 1200 – 3000 otáček. Udávaný točivý moment laikovi zase mnoho neřekne, navíc je třeba brát v potaz parametry převodovky. Nic neříkající je také udávaná spotřeba. Ta je často jen velmi orientační a může se od reálu lišit i o 100 %.
Naše nářadí
Co používáme proto, abychom pro vás měli ty nejlepší fotky? Při focení sázíme na Nikon D610. Jde o full-frame zrcadlovku, se kterou se dají vykouzlit dost dobré fotky. Není divu, pořizovací cena je 40 000 Kč. Objektivy používáme dva. Pevnou 50 mm, která krásně kreslí a dělá nádherný bokeh. A pak také univerzální objektiv Nikon 24-120 mm, kterým se dají udělat jak krásné jízdní fotky s rozmazaným pozadím, stejně tak široké fotky interiéru.
Co se týče videí, tady si vystačíme s obyčejným iPhone 6S Plus, který natáčí fakt dobře. Jeho nevýhodou je držení a ovládání. Z toho důvodu jsme si pořídili držák a stabilizátor obrazu FEIYU TECH SPG. Do něj se umístí telefon a stabilizátor zajistí, že se obraz netřepe. Na tyči se tenký telefon také drží mnohem lépe, než jen tak v ruce.
Tu a tam u našich testů najdete i fotky z dronu. Také nejde o levnou záležitost, protože používáme DJI MAVIC PRO, který stojí přes 30 000 Kč. Ale stojí to za to. Dron umí natáčet video ve 4K rozlišení a fotografie má na úrovni pokročilého kompaktu. Ve vzduchu vydrží něco kolem 20 minut a během krátké chvíle umí vystoupat až do výšky 500 metrů od místa vzletu. Tady se zastaví, to je softwarové omezení.
Baví vás naše testy? Chcete se dozvědět něco víc? Napište nám do diskuze! Děkujeme za přízeň.
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Lexus RX L – komfort na sedmou. První redakční autotest v Česku!
Redakční autotest Ford Mustang: kdy je čtyřválec lepší než osmiválec?