Redakční autotest Toyoty Yaris GRMN: geny rally se nezapřou!
Fandíte rally? Chtěli byste rallyové auto nebo aspoň něco, co se mu přibližuje? Je tady. Jmenuje se Toyota Yaris GRMN.
Toyota je teprve druhým rokem ve světovém rallyovém šampionátu WRC, ale daří se jí. Vždyť v loňské premiéře skončil tým Toyota bronzový, což je na nováčka skvělý výsledek. Letos jim na první místo chybí 35 bodů. Úspěch má na svědomí divize Toyota Gazoo Racing, která připravila opravdu skvělý vůz. Stejná divize pak stojí za vozem určeným pro běžné smrtelníky – Toyta Yaris GRMN.
Válečné barvy
Už z dálky dává Yaris tušit, že nejde jen tak o běžné auto. Velká kola se do podběhů sotva vejdou – není divu, když je podvozek o 24 mm snížený. Za koly jsou pak vidět obrovské kotouče, které navíc mají drážkování. Který hot-hatch tohle dnes nabízí?
Japonský inženýr si pohrál
Drážkování zajišťuje lepší odvod tepla, destičky se do kotoučů doslova zakusují. Také decentní křídlo dává tušit, že tenhle Yaris je ostrý. No a nakonec obrovská koncovka výfuku ve středu vozu. Vypadá stejně, jako u samotného WRC. Japonský inženýr je hravý a tenhle vůz to dokazuje.
Klenot pod kapotou i mezi koly
Válečné barvy by byly k ničemu, pokud by nebyly podpořeny tou nejlepší technikou. A tady Yaris opět nezklame. Čekáte malý motor dopovaný turbem? Chyba lávky. Yaris sází na objem 1,8 litru! A na turbo zapomeňte. Nevýhodou turba je, že jeho plnící tlak není stálý. Roztáčí jej spálená směs, která míří z válců do výfuku, takže než se turbo roztočí, tak to chvíli trvá.
Konstantní tlak
Díky nestálosti plnícího tlaku nikdy nevíte, jak bude plynový pedál reagovat. GRMN sází na kompresor. Ten běží pořád a dává konstantní tlak. Auto tak táhne pořád stejně skvěle – lineárně, okamžitě, bez prodlevy a až do vysokých otáček. Tohle je krok správným směrem.
V řeči čísel nabízí výkon 156 kW, čímž za sebou nechává všechny konkurenty v této třídě. Nepřekonatelný je Yaris i ve zrychlení – stovku má za 6,4 sekundy, ale to není důležité. S autem si budete užívat jinak, než v přímém zrychlení.
Yarise GRMN je totiž radost řídit. Povely plynového pedálu jsou okamžité, auto je připravené kdykoliv vystřelit vpřed. Řazení je krátké a přesné, rychlosti tam budete sypat jednou za druhou. A pak to řízení! To je pecka!
Jako kdybyste řídili supersport. Necháte všech 210 koní, ať vás vytáhnou ze zatáčky. Počítejte s tím, že volant vás doslova kopne. Nabízí úžasný kontakt s vozovkou, přesně cítíte, co se předními koly děje, jak fungují, jak jsou přilepená k silnici.
Spousta hot-hatchů dnes nabízí diferenciál s omezenou svorností mezi předními koly, tedy mechanický způsob toho, jak zaručit, aby se jedno z kol neprotočilo. Ale zatím jsem u žádného vozu nezažil, že by tento diferenciál fungoval tak skvěle. Toyota vsadila na osvědčený diferenciál Torsen, který funguje výtečně.
I když jsou poháněna jen přední kola, nestane se vám, že by se kolo protočilo. Dokonce i rychlý start z vysokých otáček znamená, že auto vystřelí vpřed a nedojde k protočení kol. Neskutečné, jak to funguje. Svůj podíl na tom jistě mají i sportovní pneumatiky Bridgestone, které se nechtějí asfaltu pustit.
Závodní i uvnitř
Interiér také není zklamáním, s běžným Yarisem toho nemá mnoho společného. Úplně jiná jsou závodní sedadla s výrazným bočním vedením. Jsou překvapivě prostorná a pohodlná, trpět určitě nebudete. Bál jsem se, že se 190 cm nebudu mít v autě mnoho místa, ale nakonec to nebyl problém.
Také volant nese geny rally – nechybí mu červená značka, abyste vždy věděli, kam máte natočená kola. Mimochodem, od dorazu k dorazu je to jen 2 a čtvrt otáčky, dokážete si tak představit, jak rychle je možné v Yarisu vymetat serpentiny?
Mnoho dalších detailů, jako jsou kovové pedály pak dokreslují příjemnou závodní atmosféru.
Hurá na okresku
Pořád přemýšlíte, co znamená zkratka GRMN? Jde o zkratku Gazoo Racing Masters of Nürburgring. Protože právě na tomto vyhlášeném německém závodním okruhu inženýři ladili celé auto. A jak dobře funguje na okruhu, tak skvěle funguje i na okreskách. Bude vás bavit vytáčet jej až k 7000 otáčkám a letět zakrouceným asfaltem mezi kukuřičnými klasy. Má na to podvozek, motor i brzdy. Podvozek je tedy tvrdý, hodně tvrdý, ale nic, co by se nedalo použít i na každodenní ježdění. Jen je třeba počítat s tím, že retardéry se přejíždí opravdu krokem.
Tohle chceš
Rádi se svezete ostře? Máte rádi auto, které opravdu řídíte a cítíte, co se s ním děje? Chcete unikát? Začněte Yarise GRMN shánět. Nemá ani jednu slabinu. Auto pro Evropu navíc existuje jen v omezené sérii 400 kusů, takže v čase jeho hodnota jen poroste. A už teď se těšíme na to, čím nás Toyota Gazoo Racing překvapí příště.
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,5 s |
Maximální rychlost | 230 km/h |
Pohotovostní hmotnost | 1 135 kg |
Maximální výkon | 156 kW |
Rozměry | 3 945 x 1 695 x 1 510 mm |
Cena od / testovaného vozu | 282 900 Kč / 850 000 Kč |
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Lexus RX L – komfort na sedmou. První redakční autotest v Česku!
Redakční autotest Ford Mustang: kdy je čtyřválec lepší než osmiválec?