Formule 1 už odstartovala. Letos bez sexy krasavic, ale s řadou novinek! Návrat tradičních okruhů, ochrana pilotů… Co dál?

Nová sezona Formule 1 je již v plném proudu a hned v Austrálii ukázala, že bude jiná, než ta předchozí. Předně, loňského mistra světa Lewise Hamiltona z Mercedesu dokázal přetlačit Sebastian Vettel ve svém Ferrari. Díky skvěle načasované výměně pneumatik tak odstartoval ročník 2018, ve velkém stylu. To ale nebyl jediný rozdíl oproti roku 2017. Na co se mohou fanoušci Formule 1 letos těšit?

Formule 1 2018

F1 2018: Konec sexy krasavic

Konec sexismu! Z cirkusu F1 definitivně zmizí jeden z jeho symbolů – populární „grid girls“. Spojení nejrychlejších motorů a krásných žen fungovalo v dokonalé symbióze od 60. let, nyní je mu však konec. Důvodem byly celospolečenské debaty o sexismu a podle marketingového šéfa F1 Seana Bratchesa byl tento zvyk v protikladu se společenskými normami dnešní doby. „Nemyslíme si, že je tato praxe vhodná pro F1 a její nové i staré fanoušky,“ vyjádřil se jasně Bratches.

sexy krásky Formule 1

Spojení nejrychlejších motorů a krásných žen fungovalo v dokonalé symbióze od 60. let.

Efjednička se zřejmě inspirovala fotbalem a spoře oděná děvčata nahradili na startu nadějní automobiloví závodníci. Děti budou vybírat národní motoristické federace krajiny, v kterých se daná Velká cena uskuteční. Místa jim budou přidělována jako odměna za výsledky v závodech, případně se budou losovat. „Bude to pro ně nezapomenutelný zážitek. Inspirace, aby dále závodili a učili se,“ objasnil Bratches.

Návrat tradičních okruhů

V nové sezóně Formule 1 se pojede až 21 velkých cen, což se vyrovná historicky nejvyššímu počtu závodníků z roku 2016. Z kalendáře vypadla po dlouhých 19 letech Velká cena Malajsie. Důvodem jejího odchodu ze seriálu byla ekonomická neefektivnost závodů, na které každoročně i pro nízký zájem fanoušků doplácela zejména státní kasa. S odchodem závodníků na okruhu v Sepangu se otevřela možnost k návratu tradičních motoristických zemí do seriálu mistrovství světa. Američtí majitelé F1, společnost Liberty Media, už od svého vstupu koncem roku 2016 avizovala, že šampionát se brzy vrátí na místa, kde se tvořila bohatá historie závodů. A do zemí, které patří mezi světové velmoci automobilového průmyslu.

Okruh v Sepangu

Okruh v Sepangu se vyznačoval specifickou architekturou. Z kalendáře F1 vypadl po 19 letech.

Prvním velkým návratem je comeback Velké ceny Francie, která se v kalendáři F1 objevila naposledy v roce 2008. 24. července se nebude jezdit na tradičním francouzském okruhu Magny Cours, který byl součástí kalendáře v letech 1991 až 2008. Nejrychlejší monoposty světa se představí na zmodernizované trati Paula Ricarda u města La Castellet. Formule 1 se na tomto okruhu jela naposledy ještě v roce 1990 – následně skoro tři desetiletí sloužila trať jako testovací okruh. Kromě Francie se do kalendáře po roční odmlce vrací i Velká cena Německa. Ta se pojede na jednom z nejrychlejších okruhů šampionátu na Hockenheimringu. Právě na něm v divokých časech F1 našel smrt šampión Jim Clark. 

Nová ochrana pilotů

Mezinárodní automobilová federace FIA testovala v posledních letech vícero prvků, které měly zvýšit bezpečnost pilotů v seriálu F1. Reagovala nejen na vážné nehody závodních monopostů s otevřenou střechou. V posledním desetiletí na nedostatečnou ochranu hlavy zaplatili životem piloti Henry Sutees a Justin Wilson, které do hlavy zasáhly úlomky z konkurenčních vozidel. FIA zavedla od tohoto roku povinnou ochranu kokpitu. Jde o trojúhelníkové rameno umístěné nad a okolo pilotovy hlavy. Většina motoristických fanoušků ho nenazývá jinak než „svatozář“. Pravdou je, že z estetického hlediska změnily tyto rámy radikálně vzhled monopostu.

nový ochranný prvek v F1

Nový ochranný prvek nad hlavou čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela z Ferrari.

Kritikou na tuto bezpečnostní novinku nešetřil německý motoristický odborník z magazínu Auto Motor und Sport Michael Schmidt. „Každý z nás má s monopostem spojený určitý obraz. Kdybych byl fanoušek, tak bych se určitě rozhodl nesledovat Formuli 1,“ uvedl Schmidt. Poukazuje na skutečnost, že ani tento rám není zárukou záchrany života ve všech nebezpečných situacích, které můžou závodníky Formule 1 potkat. „Jde o unáhlené řešení. Lepším řešením se už jeví skleněná kopule, která by vypadala lépe a elegantněji,“ konstatoval Schmidt. Celkové zakrytí bylo odmítnuto z důvodu, že by v případě nouze mohlo dojít k problému s vysvobozením jezdce z vozu.

Další Rus na startu

Zajímavostí nové sezóny formule je další, v pořadí už třetí pilot z Ruska, který se postaví na start. Po Vitalijovi Petrovi a Daniilovi Kvyjatovi je to 22letý Sergej Sirotkin. Dvojnásobný bronzový muž celkového hodnocení GP2 Series působil v posledních třech letech jako testovací pilot týmu Sauber a Renault. V tomto ročníku Formule 1 se však posadí do monopostu také Williams Martini Racing, kde se stal týmovým kolegou zkušenějšího Kanaďana Lancea Strolla. Daniil Kvyjat, který absolvoval kompletně poslední čtyři ročníky efjedničky, se pro rok 2018 stal testovacím jezdcem italského týmu z Maranella – Scuderie Ferrari.

Nový pilot Rusů

Novou tváří v F1 je ruský pilot Sergej Sirotkin (vpravo s týmovým kolegou Lancom Strollem).

V mezi-sezónním období jsme tentokrát nebyli svědky žádných hvězdných přestupů mezi top týmy. Mercedes i Ferrari vstupují do sezóny se stejným duem jako v loni, Hamilton – Bottas (Mercedes), resp. Vettel – Räikkönen (Ferrari). Mimo zmíněného Sirotkina bude druhým novým debutantem mezi desítkou pilotů jen 20letý reprezentant monackého knížectví, Charles Leclerc. Ten zasedne do monopostu stáje Alfa Romeo Sauber F1 Team. Pro doplnění, posledním závodníkem z Monaka v seriálu F1 byl v roce 2006 Robert Doornbos, který v kokpitu Red Bull Racing absolvoval tři Velké ceny v Číně, Japonsku a Brazílii. V kariéře celkově absolvoval jen jedenáct závodů a nejlépe se umístil na 12. místě.

Více pneumatik, méně součástek

Už osmkrát v řadě bude výhradním dodavatelem pneumatik šampionátu Formule 1 italský výrobce Pirelli. V porovnání s minulou sezónou bude namísto sedmi typů pneumatik vyrábět až devět. Přibyla nejměkčí směs „hypersoft“ a nejtvrdší „superhard“. Všechny směsi pro sezónu 2018 mají být až o dva stupně měkčí než ty v minulém roce. Znamená to, že na okruzích dojde k jejich rychlejšímu opotřebení. Cílem Pirelli je zabezpečit v průměru minimálně dvě zastávky v boxech během závodů. Podle expertů se předpokládá, že žádný z týmů během sezóny na supertvrdé pneumatiky nesáhne.

Stáje v F1 si budou moci v této sezóně vybrat z devíti různých typů pneumatik

Počet možností na výběr pneumatik vzroste, ale doplňování motorových součástek klesne. Do této doby mohl každý pilot v průběhu sezóny bez trestu nasadit čtyři spalovací motory, turba, pohonné jednotky, baterie i jednotky kontrolní elektroniky. Nově mají k dispozici už jen tři motory, turba, dvě baterie a jednotky kontrolní elektroniky. Dá se proto předpokládat, že počet trestů za výměny vzroste. Navíc v porovnání s minulým ročníkem se bude místo 20. konat až 21. Velkých cen. 

F1 můžete sledovat exkluzivně na stanicích Sport1 a Sport2.

Autor: red

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Ženy, co fušují chlapům do řemesla. Zápasení, létání i Formule 1!

VIDEO: Orgazmus pro fanoušky F1. Formule na sněhu! Nebylo to ale poprvé