Virtuální realita se zadrhla? Problém her může být kinetóza. Má VR ještě další využití a slibnou budoucnost?
Pokud sledujete virtuální realitu (VR) pouze skrze herní svět, mohlo by se zdát, že pomalu začíná scházet z očí. Je však stále jasnější, že tento fenomén má daleko širší uplatnění, než „jen“ bavit hráče videoher. Jaká je její budoucnost?
Virtuální realita není jen záležitostí 21. století
Stejně jako v případě 3D filmů, které vznikaly již v polovině 10. let 20. století, není ani virtuální realita takovou novinkou, jak by se mohlo zdát. Jistě, je o něco mladší, nicméně první virtuální realitu dle všeho vymyslel v roce 1957 jistý Morton Heilig. Tento pán si nechal v roce 1962 patentovat prototyp zvaný Sensorama. Jednalo se ale vlastně jen o zařízení, které při sledování filmů umožňovalo kromě vidění obrazu a poslouchání zvuku cítit vůni. Netřeba tedy dodávat, že VR byla ještě v plenkách.
Podívejte se, jak vypadala Sensorama
O virtuální realitě se v posledních desetiletích hovořilo často, nicméně zlomovým byl tepte loňský rok, kdy světlo světa spatřily tři headsety. Jednalo se o HTC Vive, Oculus Rift a jako poslední se objevil PlayStation VR. O těchto (a dalších) systémech se v roce 2016 velmi mluvilo a pozornost k nim upínali především hráči videoher. Z tohoto pohledu to ovšem po roce příliš dobře nevypadá.
Mozek, pohyb a kinetóza
Už v rámci tzv. prototypových her bylo jasné, že existuje jeden velkým problém. Mnoha lidem se totiž při používání virtuální reality nedělalo dobře a vydrželi v ní maximálně několik desítek minut. V tomto ohledu je nutné představit tzv. kinetózu neboli nemoc z pohybu. Jde o stav, kdy signály z prostředí nesouhlasí s vestibulárním orgánem ve vnitřním uchu, jenž slouží k detekci polohy a zrychlení. Typickými důsledky jsou mořská nemoc, nevolnost v suchozemských dopravních prostředcích, ale také v simulátorech a při delším pobytu ve virtuální realitě!
Mozek totiž dokáže vyhodnotit, že vše není tak úplně v pořádku. Ve virtuální realitě se konkrétně jedná o problém toho, že váš zrak sice vnímá virtuální prostředí, po kterém se navíc lze v úhlu 360° rozhlížet, nicméně mozek nedostává signály z vnitřního ucha ani jiných smyslů o pohybu. A vzhledem k tomu, že se tento orgán v průběhu evoluce tak nějak naučil, že toto vše spolu souvisí, je poněkud zmaten a výsledkem může být nevolnost, závrať a někdy i vyčerpání organismu.
Uplatnění virtuální reality mimo herní svět
Prozatím to může vypadat, že virtuální realita začíná skomírat, neboť se většina herního světa opět spíše navrátila k tradičním videohrám. I kdyby však tento trend nadále pokračoval, musíme zdůraznit, že virtuální realita má velké množství dalších využití. A o hry rozhodně nejde. Jaké oblasti patří mezi nejzajímavější?
Využití v obchodu a průmyslu
Chcete si koupit jachtu či automobil a máte zájem si je prohlédnout? Zajímá vás, jak vypadá interiér a exteriér bytu nebo domu, kam byste se mohli přestěhovat? To vše si už dnes začíná být možné prohlédnout pomocí VR. Uplatnění se navíc začíná nabízet i ve výrobě, a to např. při navrhování a sestavování výrobní linky.
VR představení elektromobilu Jaguár I-PACE
Medicínské využití
I v této oblasti začíná nacházet virtuální realita uplatnění. Tak například Oculus Rift se speciálním softwarem je používán k léčbě tupozrakosti, tedy snížené kvalitě vidění jednoho oka. Nemocnému oku je totiž promítán kvalitnější obraz než zdravému a mozek lépe řídí jejich koordinaci. Velké možnosti nabízí virtuální realita i při překonávání fobií. Člověk je totiž ve VR vystavován situacím, z nichž má obavy (pavouci, výšky, uzavřené prostory), a dle všeho to má na něj velmi kladný vliv.
Virtuální realita a arachnofobie
Návštěva nejrůznějších míst
Díky virtuální realitě lze navštívit rozličná místa, kam bychom se normálně nedostali, tedy alespoň ne tak často. Můžete díky ní kupříkladu poznávat různá města či podmořský svět. Nedávno byla navíc představena aplikace a platforma Oculus Venues, jež má umožnit navštěvovat koncerty, kino premiéry, sportovní zápasy apod.
Zaplavte si s delfíny
https://www.youtube.com/watch?v=BbT_e8lWWdo
Poněkud netradiční uplatnění VR
Využití virtuální reality se např. nabízí i při sledování porna. Zatím tedy úplně neslouží k prožití samotné „akce“, ale umožňuje sledovat porno s větším rozhledem. Další poněkud netradiční uplatnění připravil český vývojář Jindřich „Rohlík“ Skeldal. Jeho Theatre VR se totiž umožňuje zúčastnit divadelního představení, a to jako herec!
Upoutávka na Theatre VR
Budoucnost virtuální reality není ve hrách?
Možné to je. Společnost HTC kupříkladu věří, že profesionální uplatnění virtuální reality skutečně do roku 2020 překoná herní průmysl. Výrobci v každém případě slibují novinky jako zvýšené rozlišení nebo bezdrátové připojení. Virtuální realita se tedy rozhodně nezadrhla, a jestli vůbec, tak pouze ve světě videoher, kde zatím její delší používání není ideální. Ale to se třeba brzy změní. Pro hry je však aktuálně asi přeci jen lepší rozšířená neboli augmentovaná realita, jež míchá reálný obraz s objekty vytvořenými počítačem. Sem patří např. do nedávna velmi populární Pokémon Go.
Co vy na to?
Autor: Petr81
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Realita není jenom jedna! Poznejte i tu virtuální a rozšířenou…