Dakar 2018: šílenství odstartovalo! Stroje se vydaly na oceán. V přístavu bylo rušno!

A je to zase tady. Dakar 2018 za dveřmi. Auta se koncem týdne nalodila. Jakou bojovku musely jednotlivé týmy absolvovat? Kde došlo k mírným komplikacím? Proč se plombovaly motory? Proč Brabec trhal kabely na své Husqvarně? A mnoho dalšího ze zákulisí…

Dakar 2018

Dakar 2017: přejímky v Le Havre

Ve francouzském přístavu Le Havre bylo ve čtvrtek rušno. Dakarské týmy odevzdávaly své závodní speciály. Ty se na obrovském trajektu, největším plovoucím parkovišti s nejcennějším nákladem v celém Atlantickém oceánu, vydaly na plavbu směr peruánská Lima. Také tým Big Shock Racing nakonec úspěšně odevzdal pořadatelům závodní i doprovodná vozidla.

Nakládka trvala přes 8 hodin

Mohlo by zdát, že nalodit se na trajekt není nic složitého, ale celý proces Martinovi Macíkovi, pilotovi žluté liazky s číslem 510, jezdci na motocyklu Janu Brabcovi i týmovým mechanikům trval přes 8 hodin. Co se v Le Havre dělo? 

Karavanu týmu Big Shock Racing tvoří závodní kamion Liaz, řečený Franta, motocykl Husqvarna Honzy Brabce, pověstný bydlík poskytující během Dakaru týmu zázemí, servisní vozidlo MAN 6×6 a také doprovodné novinářské vozy: dvě Toyoty a MINI.

Dakar 2018

Jak pravidla tu panují?

Přejímky přitom mají svá jasná pravidla. Jezdci od pořadatelů dostanou knížečku a vydávají se na bojovku, ve které je nutné úspěšně projít všechna stanoviště. Pro své stroje si musí od pořadatele zajistit všechny přístroje potřebné pro dakarský závod: navigaci či sentinel a iritrack, které pořadatelům umožňují jednotlivé jezdce během Dakaru sledovat a zprostředkovat základní komunikaci v případě neočekávaných událostí.

Dále závodníci obdrží balizu – vysílačku, která v situacích, kdy dojde k nehodě a iritracky nejsou funkční, vyšle pořadatelům signál pro lokalizaci. Vše je třeba vyzvednout a zaplatit depozity. Týmy zároveň odevzdávají seznamy s kompletním soupisem všeho, co vezou v autech.

Dakar 2018

Všechno můžou zhatit celníci

Celníci na hranicích tak mohou náklad speciálního trajektu v případě potřeby kompletně projít a překontrolovat. Vyfasované přístroje je také nutné hned namontovat na vozidla, vše zapojit, zprovoznit. Poté následují technické přejímky, kdy pořadatelé hlídají, zda jsou všechna zařízení funkční.

„V této fázi chodíme a vyměňujeme, upravujeme, ladíme, co je třeba. My jsme museli prohodit jednu z antén, protože nefungovala správně. Honzovi zase nešlo napájení GPSky, takže trhal a měnil kabely,“ popisuje Martin Macík.

Dále se pečlivě kontroluje, jestli mají vozidla správně nalepena potřebná označení. A ve finále jezdce čeká ještě technická kontrola, kdy komisař zaplombuje vyvěšovací lana, turbo, motor, aby pořadatelé měli přehled, jaké díly mechanici během závodu na vozidlech mění.

Revizí prochází i povinná výbava

„Například u motorek, pokud během závodu vyměníte motor, automaticky získáváte penalizaci,“ říká Jan Brabec. Revizí projde i povinná výbava. Organizátoři si ještě převáží a nadzvednou kamiony, aby změřili vývěs. A pak už stačí vozy jen zaparkovat před loď, rozloučit se, odevzdat klíčky a věřit, že v lednu se na startu Dakaru 2018 závodníci a jejich stroje setkají v nejlepší možné kondici.  

Držíme pěsti! 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nejlepší a nejhorší momenty z letošního Dakaru. Co se zapíše do historie a jaké jsou plány na další rok?

Češi na Dakaru: exkluzivní rozhovor s Martinem Prokopem