Ojeté pneumatiky. Poznáte, kdy je čas na jejich výměnu?
Poznáte, kdy je vzorek na pneumatikách ve stavu, že už jízda není bezpečná pro vás ani okolí? Kdy je čas na výměnu pneumatiky?
Současný zrychlený životní styl ve městech zapříčiňuje, že lidé nevěnují tolik času běžné kontrole svého vozu, ale často ani samotnému řízení. To se stává běžnou činností, během které jsme často pasivní a provádíme jí automaticky, místo abychom se na řízení vozu opravdu soustředili. Spousta lidí se potom vzorkem na pneumatikách nezabývá, dokud nejsou sjeté tak, že jsou na vyhození.
Město přitom skýtá spoustu nástrah pro pneumatiky. Asfalt střídají kostky, výmoly, hluboké kaluže vody za deště nebo vyjeté koleje. Nepříjemná je také souvislá vrstva vody, když ji nepoberou kanály. Pokud pneumatiky vozu ztratí přilnavost neboli adhezi, vznikají situace, vedoucí často k dopravní nehodě. Právě v těchto chvílích je rozhodující i kvalita vašich pneumatik.
Hloubka dezénu pneumatiky je důležitá pro bezpečnou jízdu po každém povrchu. Obzvlášť během prudkého deště nebo v zimních měsících ve sněhové břečce jsou milimetry hloubky vzorku na pneumatikách rozhodující. Jak hloubku dezénu kontrolovat?
Kdy jsou pneumatiky ještě použitelné
Podle zákona mají mít letní pneumatiky vzorek hluboký minimálně 1,6 mm. Zimní pneumatiky potom minimálně 4 mm. Jakým způsobem laicky zjistit, jestli pneumatika dané parametry ještě splňuje?
Pokud na zimu nekupujete novou sadu pneumatik, vyvstává otázka, zda jsou ty starší, které celé letní období ležely v garáži, ještě použitelné. Není nic snazšího, než vzít měrku nebo šupléru, změřit hloubku dezénu a každou gumu vizuálně zkontrolovat kvůli případným mechanickým poškozením a boulím.
Pokud měrku nemáte, je tu i jedno rychlé řešení. Někteří výrobci novějších pneumatik mají v dezénu kontrolní body, podle kterých se pozná ojetí gumy. Můžete okamžitě poznat, že je pneumatika na hranici svých bezpečných vlastností a měli byste začít jezdit obezřetněji, nebo gumy rovnou vyměnit.
V dezénu drážky pneumatiky najdete malé přechodové můstky. V případě, že se nachází v rovině se zbytkem dezénu gumy, zjistíte, jaká zbývá minimální hloubka. Tento kontrolní bod snadno najdete díky malé značce na boku kvalitnějších pneumatik. Označují ho písmena TWI (Trend Wear Indicator). Pokud značka splyne s povrchem dezénu, je třeba ji vyměnit.
Tip: Přečtěte si o dalších možnostech měření hloubky dezénu pneumatiky. Mimo jiné se dozvíte, proč není vhodné měřit hloubku vzorku mincí nebo proč ideální metodou je právě hloubkoměr, který levně seženete u většiny benzínových pump.
Ideální spotřeba pneumatiky
Pokud je pneumatika ojetá rovnoměrně po celé šířce dezénu, jedná se o ideální spotřebu. Díky tomu poznáte, jestli je něco v nepořádku. Pokud ano, dochází k nesymetrickému ojetí gumy, kdy se jedna ze stran dezénu opotřebuje rychleji, než druhá. Příčinou mohou být nevyvážená kola. Pokud je spotřeba pneumatiky vetší v centrální části dezénu než po stranách, příčinou bývá příliš vysoký tlak v pneumatikách.
Způsob jízdy a brzdění má veliký vliv na spotřebu pneumatik. Pokud chcete, aby gumy vydržely co nejdéle, je třeba dodržovat správný tlak pro konkrétní rozměr, jaký doporučuje výrobce. Tlak snížený o 20% způsobí snížení životnosti pneumatiky o celých 30%. Mimo jiné také prodlouží brzdnou dráhu a lehce zvyšuje spotřebu paliva. Jednou za čas se vyplatí nechat srovnat geometrii vozu, protože divergence nebo sbíhavost má také veliký vliv na ojetí pneumatik.
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Pneumatiky na 3D tiskárně. To je budoucnost!