Diesel: proč se nám EU snaží vnutit zákaz naftových motorů?
Konec naftových motorů. To má být trend příštích let v automobilovém průmyslu v Evropě. Jaký to má důvod?
Už je to tady. Ze zahraničí se ozývá čím dál víc hlasů o tom, že je potřeba postupně omezit naftové motory. Některé automobilky se už dokonce nechaly slyšet, že s nimi do budoucna vůbec nepočítají. Konkrétně francouzský Renault a německý Volkswagen, což se nás jako Čechů zřejmě dotkne víc, vzhledem ke koncernu se Škodou. Co tím automobilky sledují?
Německo diktuje a vládne
Vůbec sousední Německo volá po kompletním zrušení spalovacích motorů. Zatím to zní jako perverzní sci-fi, ale tamní tlak musí být obrovský, a první hořkou tabletu budeme polykat už za několik let. Paříž, Madrid a Atény dokonce ohlásily kompletní zákaz vjezdu naftovým motorům do roku 2025. I u nás leží na stole zákon o zákazu vjezdu, zatím jen starších vozidel, do centra Prahy. Trnem v oku jsou samozřejmě nafťáky, a jejich soumrak je zřejmě nejblíž. Pokud jezdíte v Oktávce v TDíčku, je možné, že ji ještě budete mít, když se vjezd do centra zakáže.
Normy a omezování
Důvodem honu na dieslové motory je samozřejmě jejich dopad na životní prostředí, údajně. Nejdříve přišla od Evropské Unie drastická navýšení emisních norem, v roce 2014 to bylo Euro 6, ale to je pořád málo. Přestože jsou moderní vznětové agregáty ve škodlivosti vyrovnané s těmi zážehovými, útlak nafty se neustále zvyšuje. Přitom z testů jasně plyne, že mají naftová vozidla horší regulované složky, ovlivňující kvalitu ovzduší, ale mají nižší emise plynu, způsobující klimatickou změnu. Benzinové motory mají sice nižší emise regulovaných složek, ale jsou horší na klimatické změny, vzhledem k emisím oxidu uhelnatého. Laicky řečeno, u dnešních moderních aut je to prašť jako uhoď. Hlavně, že letecká doprava nikomu nevadí.
Co ti je, Unie?
Možná namítnete, že se po našich silnicích pohybují spíše starší nafťáky. Ale na to je jasná odpověď, on totiž starý benziňák není o nic lepší. Výrobci aut nicméně reagují a některé menší modely už si můžete pořídit jen s benzínovým agregátem, případně hybrida. To je také současný trend, zmenšující se obsahy motorů jsou stále častěji doplněny o elektromotor. Cesta k němu je to, o co se zuby nehty snaží evropští lídři. Problém je, že se současné směřování EU stáčí ostře doleva. Zatížení sociálního systému nepracujícími migranty, zavedení eura do ekonomicky slabších zemí (dopadnem jako Slováci?), zvýhodňování menšin na úkor vlastních obyvatel, a teď i tažení proti naftě.
V devadesátých letech byl nafťák prostě traktor. Na přelomu milénia se to změnilo a vznětové agregáty se v Evropě rozšířily ve velkém, hlavně kvůli nižší spotřebě. Staly se z nich díky přeplňování pružné motory a nejen u nás jich jezdí víc, než aut na benzin. Některé automobilky mají dokonce výrazně vyšší podíl prodaných nových vozů s naftovým motorem, například 86 % pro BMW a 67 % pro Audi. Minulou dekádu se na našich silnicích stal téměř standartem 3.0 v naftě, dnes je to 1.2 benzin. Začíná to vypadat, že nás nic dobrého nečeká.
Na obzoru zataženo
Jako mladí jsme těsně po řidičáku řešili auta jako Saab se zážehovým motorem 2.3 turbo, nebo staré baworáky s benzínovými šestiválci. Hlavně náhon „na prdel“. Dneska jezdí kluci v Golfech TDI, a příští generace už budou muset vystačit s obsahem 1.0. Opatření a restrikcí přibývá, a díky nim se taková ta naše pomyslná svoboda pomalu ztenčuje.
Zastánci benzínu se možná smějí, že se na ropáky chystá omezení. Pravda je, že benzín je zkrátka benzín, a do auta prostě patří. Už jste se ale sklouzli třeba BMW 535d? Není fajn mít možnost volby?
A čím jezdíte vy? Preferujete benál nebo diesel?
Autor: Eduard Havel
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Filtr pevných částic. Proč to bez něj v dnešní době nejde a kdy je třeba ho vyměnit?