Dovolená nemusí být super. Co může nastat a jak se bránit?

Doba dovolených se pomalu blíží, tedy pokud nejste „zazobanci“, kteří vyrážejí za hranice každý druhý týden. Tak jako tak ale mohou nastat situace, které byste nepřáli ani nejhoršímu nepříteli.

Vyrazte na cesty a nenechte se napálit

Podívat se do zahraničí není od věci. Někde zjistíme, jak doma žijeme bídně, jinde zase objevíme, že se vlastně nemáme tak špatně. Jenže dovolená se neliší jen podle cílové destinace, ale také dle konkrétní cestovní kanceláře, kvality dopravy, čistoty bydlení, přístupu delegátů či průvodců apod. Na některé pobyty v zahraničí tak můžete vzpomínat opravdu až do smrti, ovšem s pocitem nefalšovaného zhnusení. Kterak se tomu vyhnout, případně jak postupovat, když už něco podobného nastane? Dozvíte se na následujících řádcích!

Prolustrovat si cestovní kancelář má něco do sebe

Před objednáním dovolené si vždy danou cestovní kancelář pořádně prolustrujte. To není tak úplně pozůstatek minulého režimu, ale prachobyčejná opatrnost. Pokud totiž najdete řadu negativních reakcí od nešťastných předchůdců, o lecčem to vypovídá (minimálně o nepřející konkurenci). Neuděláte-li to, budete se možná po návratu z dovolené chytat za hlavu a mumlat něco o idiotech.

Cesta může být jako z  hororu

Ať už pojedete autobusem, nebo poletíte letadlem, nepříjemných okamžiků může nastat opravdu mnoho. Tak například přílišné vedro nebo zima, nefunkční toalety, nevyhovující sedadla nebo nepříjemný personál. A pokud vám navíc během takové cesty autobusem pustí film Nebezpečná rychlost, zatímco budete ve „stovce“ míjet dopravní značku s „padesátkou“, na náladě vám to asi nepřidá. V každém případě se nebojte ozvat, protože i v prostředcích hromadné dopravy platí staré známé heslo: „náš zákazník, náš pán„. A kdo se neozve, má zkrátka smůlu.

„Cestovka“ nesplnila, co slíbila? Hrrr na ni!

Po příjezdu do místa pobytu můžete zjistit, že to, co inzerovala cestovní kancelář, tak úplně neodpovídá realitě – nebydlíte v pětihvězdičkovém hotelu, ale ve čtyřkolovém karavanu, nejbližší pláž není vzdálena 200 m, ale 200 km a kdo ví proč jste onu inzerovanou „Eiffelovku“ v Moskvě ani za boha nenašli. Pokud se vám stane něco takového, klidně volejte do centrály CK v Čechách a hlasitě se dožadujte nápravy a vysvětlení. Máte na to nárok!

Bydlení může být luxus, ale také psycho

Špinavé pokoje, shnilé vybavení a všudypřítomný zápach nejsou úplně věci, které dokážou dovolenou zpříjemnit. Určitě si tedy před odjezdem na internetu prohlédnete fotky daného hotelu, a to ideálně od lidí. Na stránkách CK totiž můžete nalézt fotografie z jediného úhlu, z něhož hotel vypadá jako pětihvězdičkový, a ne jako barabizna těsně před stržením, a navíc může být vyfocen jediný pokoj, ve kterém nežije několik desítek živočišných druhů.

Budete-li chtít sjednat nápravu, domluva se zaměstnanci sice může být těžká, zvláště v takové Albánii, ovšem nezapomeňte, že „fuck you“ je dnes univerzální nadávkou, kterou zpražíte každého. Jen si dejte pozor, abyste neschytali pár facek, a to zvláště v případě, pokud vážíte 60 kg i s postelí. A doplňme, že ubytovávat se v místě zvaném Batesův motel, není úplně dobrý nápad, zejména pokud má sprchu…

Delegáti a průvodci musí fungovat

Delegáti a průvodci jsou samostatnou kapitolou. Pokud budete mít štěstí, mohou vám tito lidé pobyt v zahraničí velmi zpříjemnit. Bohužel to však funguje i naopak. Neochotní zaměstnanci cestovní kanceláře, které navíc uvidíte pouze v den příjezdu a odjezdu, vám s případnými problémy pomohou jen těžko. Opět si můžete stěžovat, volat na ústředí CK, ale každopádně buďte iniciativní a nenechte si dovolenou otrávit. Pokud vás tedy delegáti a průvodci nechají na holičkách, snažte si i přes komplikace užít dovolenou co možná nejvíc po svém.

Bacha na to, problémy si můžete způsobit i sami!

Nutno podotknout, že za mnohé problémy si mohou turisté sami. Tím nemáme na mysli pouze nedostatek zabalených řízků a dlouhých ponožek do sandálů, tedy krásné české zvyky. Mnozí turisté se totiž snaží šetřit za každou cenu a pak se diví, že dovolená nepřipomíná tu vysněnou ani náhodou. Zkrátka a dobře nečekejte za málo peněz hodně muziky, budete zklamaní.

Nikdy se nebojte ozvat, ale…

Pokud dovolená nebude splňovat to, co očekáváte, můžete samozřejmě po návratu využít reklamaci. Ta musí být ovšem podána do tří měsíců a důležité je doložit co nejvíce důkazů (fotografie, svědecké výpovědi apod.). Obrátit se můžete také na Českou obchodní inspekci (ČOI), anebo dokonce na soud. Na druhou stranu se určitě neřaďte mezi notorické stěžovatele, kterým vadí, že v okolí hotelu probíhala stavba, že moře mělo o 0,5 °C méně, než je záhodno, a že na jihu Evropy neviděli ani jednoho slona ve volné přírodě…

Autor: Petr81

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Dovolená snů? Zkuste nejděsivější místa na Zemi

Exotiky se nebojte! Připravte se na ni podle našeho manuálu