Nejlepší hry, které nikoho nezajímaly. Znáte je?
Kvalitní herní počiny nemusejí být vždy úspěšné z hlediska prodejů. A občas se dokonce jedná o propadáky! Na které takové si vzpomeneme?
Je samozřejmě ideální, když hodnocení kritiky a komerční výsledky jdou ruku v ruce. Dobré hry přece hráči kupují a na ty špatné se vykašlou. Tak to obvykle funguje. Jenže jsou i výjimky – špatné hry, které díky kvalitnímu marketingu či vysokým očekáváním ze strany hráčů vykážou i slušné prodejní výsledky. V takovém případě si vývojářské studio může oddechnout, že nepovedeným projektem nebyla ohrožena jeho existence. Ale co když to dopadne opačně a dobrá hra i přes pochvalné recenze u hráčské komunity propadne? To zamrzí. Máme několik takových případů, které možná neznáte.
Kyberpunk v nejlepší formě
Tenhle originální sci-fi žánr už má zřejmě nejlepší roky za sebou, ovšem v 90. letech byl kyperpunk na vrcholu. Už v roce 1994 vyšlo akční RPG System Shock, které bylo kritiky chváleno, prodávalo se však průměrně. Až o pět let později však přišel skutečný šok – druhý díl System Shocku, jenž se stal jednou z nejvlivnějších her všech dob. Na jeho základě pak vznikla série Deux Ex a nepřímé pokračování BioShock. Kritici se v recenzích rozplývali a SS2 představoval hru, která výrazně předběhla svou dobu.
Zřejmě i proto se nesetkala s komerčním úspěchem. V prvním roce se jí prodalo jen několik desítek tisíc kusů! Kultovní status, který se ale časem kolem System Shocku vytvořil, vedl k prodejnímu úspěchu BioShocku v roce 2007 a momentálně je v přípravě regulérní třetí díl, na němž pracuje duchovní otec série (a Deux Exu) Warren Spector, takže budoucnost vypadá pro tuhle nešťastnou sci-fi legendu nečekaně růžově!
Hardcore fantasy
Tohle RPG z fantasy světa Dungeons & Dragons sdílí s předchozím titulem překvapivě mnoho. Planescape: Torment vyšel také v roce 1999, také byl zbožňován kritiky a také jeho hráči docela ignorovali. Jednalo se přitom o kousek z dílny Black Isle, slavných tvůrců RPG her, kteří se podíleli na hitech jako Baldur’s Gate, Icewind Dale či dvojce Falloutu.
Jenže pomalost hře nepřidávala, boje byly až na vedlejší koleji a prim hrály dialogy obsahující neskutečné množství textů, které se leckomu nechtělo číst už tenkrát. Navíc použitý fantasy svět byl sám o sobě dost bizarní, jednalo se tak o nezvyklou zkušenost, kterou spousta hráčů prostě nezkousla. Dnes je Planescape: Torment po zásluze legendou a nedávno vyšlo jeho nepřímé pokračování s názvem Torment: Tides of Numenera.
Hádanky v hlíně
Pouhých pár desítek tisíc kopií si do kolonky „prodané“ mohla připsat dnes tak slavná adventura Neverhood. Jedinečná trojrozměrná grafika byla na rok 1996 šokující, stejně jako práce za rozpohybováním hliněných modelů. I díky tomuto originálnímu přístupu ke grafické stránce však tahle dvě dekády stará rébusovka vypadá k světu i dnes. A když si k tomu přičtete i humorný nadhled a důraz na rozumné řešení hádanek, můžete nad nezájmem hráčů jen kroutit hlavami. O to bizarněji působí informace, že se tahle pařba stala populární hlavně v Rusku a Íránu, jelikož jeden čas byla předinstalována na počítačích, jež se v těchto zemích prodávaly…
Na které další nedoceněné hity si vzpomínáte vy? Napište nám pod článek!
Autor: Rimsy
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Herní novinky – s čím nás vývojáři potěšili v poslední době