Nejucpanější města Evropy. Jak si stojí Praha, Brno nebo Ostrava?
Čím dál více automobilů, čím dál delší kolony. S tím se musíme smířit. Jak si vedeme ve srovnání s ostatními městy Evropy? A co Brno a Ostrava?
Společnost TomTom patří mezi největší výrobce navigací a umí zpracovat i tzv. big data. Tedy analyzovat data z miliónů navigací, která se on-line přenáší do centrály. Teď zveřejnili zajímavá čísla – jaká jsou zpoždění kvůli dopravě v 390 nejvíce ucpaných městech na světě. My jsme se podívali, jak to vypadá v Evropě.
30. Praha
U měst s více než 800 000 obyvateli se Praha umístila na 30. místě. Žádná výhra to tedy není. V průměru budete při cestování po Praze potřebovat o 28 % více času, než kdyby ve městě žádná doprava nebyla. V praxi to znamená, že pokud to máte z místa A do místa B 30 minut čisté jízdy, díky okolní dopravě budete potřebovat 38 minut. 8 minut? To není tak zlé, jenže…
Ranní špička
…jenže většina z nás se pohybuje po Praze hlavně ráno, když se jede do práce a pak večer. A tady už to taková slast není. Cesta bude trvat o 54 % déle. Na stejnou cestu tak budete potřebovat 46 minut a to už je znát.
Odpoledne není situace o moc lepší. Dojezd se prodlouží o 46 %. Místo 30 minut tak počítejte se 44 minutami.
Téměř 5 dní zbytečně
Co dále říkají big data pro Prahu? Průměrně řidiči stráví na silnicích „navíc“ 30 minut každý den. Za rok to pak znamená 116 hodin, což je za rok téměř 5 dní. A to není tak málo, když to srovnáte třeba s tím, kolik máte dovolené.
Je Brno výhra?
Myslíte si, že v Brně jezdí všichni šalinó a zácpy zde nejsou? Pak jste na omylu. V Brně si v průměru k dojezdovému času přičtěte 25 %. Ráno pak cesta bude trvat o 41 % déle a při odpolední špičce zrovna tak. Čísla jsou tedy velmi podobná Praze.
Jenže dojezdové vzdálenosti v Brně jsou kratší. Takže průměrné zdržení je v Brně jen 25 minut denně. Za rok je to 95 hodin, tedy necelé 4 dny. Takže oproti Pražákům mají Brňané den navíc a to se vyplatí!
V Ostravě by chtěl žít každý
Do žebříčku nejucpanějších měst se dostala ještě Ostrava. O kolik počítat v průměru navíc? O 18 %. To je slušný výsledek. Místo 15 minut pojede do cíle minut 18, to je opravdu maličkost.
Zajímavé je, že ranní špička je v Ostravě menší, než ta odpolední. Takových měst ve světě mnoho není. Ráno budete potřebovat o 29 % času více, odpoledne pak o 30 % času více. Zajímavé, ne?
Řidiči v Ostravě stráví každý den 18 minut v kolonách. Za rok tedy 67 hodin, tedy 2 a 3/4 dne. To jde, ne?
A co vy? Štvou vás kolony? Jak trávíte čas v autě během čekání?
Zdroj dat: TomTom
Autor: Analytik