Minimálně osm dobrých důvodů proč se nevyplatí reklamovat zboží. Jak se rozhodnete?
Dárky, které nesedí, nevyhovují, nefungují, nesetkaly se s úspěchem. Chcete je vyměnit, nebo za ně dostat peníze nazpět? Tak to upřímnou soustrast. Reklamace je něco jako pěst v zadku. Řekneme vám popravdě, proč byste se jí měli vyhnout…
Důvodů, proč po Vánocích reklamovat a vracet zboží, existuje nepřeberně. Nevhodný dárek, po rozbalení u vánočního stromku kolikrát i nefunkční. Taky spodní prádlo nebo boty mohou mít menší či větší velikost a tak dále. Někdy jsou ty Vánoce fakt za trest!
První, co člověka napadne: zboží vrátit, vyměnit, popřípadě dostat peníze zpět. Ok, pokud tyhle ambice máte, můžete si ještě do konce tohoto roku, nebo krátce po něm, docela dobře naběhnout. Důvod?
Nejdřív plať, pak se ztrať
Boty, které jste zakoupili ve sportovních potřebách, nesedí. Sednete na auto, navštívíte nejbližší pobočku firmy (ano, zboží nemusíte reklamovat nutně přímo v prodejně, kde jste ho koupili) a vytasíte požadavky.
Ještě než dojedete na místo, vás tenhle výlet stojí peníze za benzín nebo naftu – ty vám už nikdo nevrátí. Po příchodu do obchodu vám spadne brada, neboť zdaleka nejste jediní, kdo dostal stejný nápad. Vždyť někteří nakupují dárky až po svátcích.
Takže, u pokladny fronta, která stojí čas a nervy. Taky jste nuceni dívat se na otrávené prodavače, kteří mají plné kecky stížností a ve většině případů nejsou, upřímně, vstřícní. Jako sorry. Fakt to stojí za to?
Ta věc s originálními obaly a účtenkami
Mikrovlnka neohřívá, kávovar po dvou kofeinových ránech nenamele ani zrnko. Co s tím? Obal už nemáte, a účtenku vlastní ten, kdo vám tenhle dárek dal (přece Ježíšek). Na krabici se vykašlete a pádíte do prodejny.
I když nepotřebujete originální účtenku ani obal, vždycky se najde nějaký idiot, který na tom trvá a chce vám znechutit už tak pokažený den. Tady a i třeba u Amíků.
Ne nadarmo jeden americký výzkum zveřejnil data, podle kterých až 6,5 % tamních obchodníků chce na reklamacích vydělat podvodem. Tuhle se dokonce na black list dostala i slavná společnost se spodním prádlem Victoria’s Secret, která všem svým zákazníkům připravila takové reklamační podmínky, že bylo až hanba. Ale to je prostě všude!
Když se všichni milují
„Takhle jsem strávil dvě hodiny času v jednom nejmenovaném obchodě. Prodavač nemohl pochopit, že obal od synovy koloběžky prostě nemám, a paragon taky ne. Proto jsem si s sebou nakonec přivedl i svědka, který mi posvětil, že jsem zboží kupoval přímo v té prodejně. Jenže ani to ve finále nezabralo,“ stěžuje si čtenář Kamil.
Ano, je častým požadavkem prodejců, že se zboží musí vracet v původním nepoškozeném obalu, nicméně na to dotyční nemají právo, i když to písemně zahrnují do obchodních podmínek. Tento krok je v rozporu se zákonem. Nenechte se napálit a trvejte na svém.
A co se týče dokladu, vy musíte pouze být schopni jakýmkoli způsobem doložit nákup právě v oné konkrétní společnosti. To znamená třeba projít výpis z účtu, nebo oslovit někoho, kdo tam s vámi byl. Jenže toho Petra nebo Pavla či manželku musíte požádat a otravovat. Opět se jedná o vynaloženou energii, čas i nervy.
Letošní novinka, která zachraňuje zadky
Pakliže si do toho hodláte naskočit, měli byste mít v rukávu velkou páku. Na každého debila se voda vaří, tudíž v případě, že nebudete spokojení s tím, jak prodejce s reklamací naložil, máte právo stěžovat si u České obchodní inspekce, která na obou stranách bude chtít vyjádření.
Maminko, šlápla jste vedle!
Jedná se o mimosoudní řešení sporů, které v případě nutnosti a potřeby u soudu nakonec sice může skončit, ale ještě před tím takto vypálíte něco jako poslední varování. Srážka s blbcem holt bolí, no. Reklamovat, nereklamovat? Pořád záleží jenom na vás.
Další věcí je etika. Jasně, čtvrtý toastovač doma doopravdy nepotřebujete, jenže jak právě tohle vysvětlit tchýni, která si na výběru dárku dala záležet? Máte to srdce jí oznámit, že její balíček poputuje tam, odkud přišel? Můžete zranit její city. Jestli je to váš záměr, tak hurá do toho, ale budete to poslouchat ještě roky.
Víte, že…
… pokud se budete při reklamacích stresovat, může to uškodit vašemu mozku! Je totiž dokázáno, že reakce na špatný stres mohou být různé. U jednoho dojde k přívalu bojového hormonu noradrenalinu, druhému stoupne adrenalin (hormon strachu) a třetímu se vyplaví kortizol, který zabíjí mozkové neurony. A vysvětlete té štěkající feně na reklamačním oddělení, že kvůli ní snadněji zapomínáte, nebo jste víc neurotičtí! Nemožné.
A co vy, reklamujete rádi?
Autor: Adam
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Drsné pomsty podvedených nebo odkopnutých bejvalek