Autotest: Subaru Outback – winter si coming!

Fanoušci seriálu Hra o trůny to vědí. Zima se blíží. Ale kdo je připraven, není ohrožen. Jen těžko budete do zimního období hledat lepší auto, než je Subaru Outback.

Jaké auto je vlastně snem českého řidiče? Pokud si projdete různá diskuzní fóra, budete mít jasno. Auto velké, pohodlné, s poctivou technikou, obřím zavazadelníkem, silným, ale úsporným motorem a ideálně s pohonem všech kol. Možná vás to na první dobrou nenapadne, ale Subaru Outback tohle splňuje na jedničku.

Nejlepší charakteristika? Držák.

Nejlepší charakteristika? Držák.

Postupná evoluce

Už dlouhé roky vypadá Outback velmi podobně. Ano, každý rok prochází lehoučkým faceliftem, ale hlavní styl vozu zůstává nezměněn. Subaru se drží osvědčeného, proč měnit něco, co funguje. Outback tak nebude vzbuzovat na ulici rozruch, ostatně k tomu u Subaru slouží spíše model WRX STI.
Interiér jednoznačně sází na komfort. Pohodlné sedačky, jednoduché a přehledné ovládání, které u japonských vozů nebývají samozřejmostí, dobře padnoucí volant, to jsou detaily, díky kterým si na Outback velmi rychle zvyknete.

Jedeme!

Vozy Subaru jsou ale určené hlavně pro jízdu, takže pojďme na to! O pohon se stará čtyřválcový benzínový motor o objemu 2,5 litru. Nepomáhají mu žádná turba, ani jiné pomůcky. Zatímco jiné automobilky dokážou z takového objemu dostat i 400 koní, Subaru zůstává u země a nabízí jich 175. To je ta část o poctivé technice. Buďte si jistí, že motor bude bez potíží fungovat ještě v době, kdy už nové auto se spalovacím motorem nebude možné zakoupit.

Boxer - japonská klasika.

Boxer – japonská klasika.

Jízda samotná je velkou sázkou na komfort. Světlá výška vozu je 200 mm, tedy podobně jako je tomu u vozů SUV. Sladění tlumičů a per poskytne měkkost a tedy i komfort. Teprve až když začnete s vozem vyvádět psí kusy a začíná se více naklánět, dostanete se do té charakteristiky podvozku, když už lze podvozek označit za velmi tuhý. Subaru ukazuje, jak jednoduché to je, proč to tak neumí všichni?
Díky charakteristické stavbě vozů Subaru, s nízkým těžištěm a vyváženým motorem, jsou jízdní vlastnosti velmi neutrální až do naprosto šílených rychlostí. Pohon všech kol je trvalý, při běžné jízdě je výrazně podporována přední náprava, takže žádné záludnosti. Jízdní vlastnosti jsou tak dobré, že občas zamrzí, že Outback nemá aspoň o 100 koní více. Určitě by si je zasloužil. Jak je na tom motor s úsporností? Musíte počítat s tím, že jde o velký benzínový motor. S tím se zkrátka za 6 litrů jezdit nedá. V praxi se tak budete pohybovat kolem číslovky 9, což není žádná tragédie. Vyznavači naftových motorů mají k dispozici dvoulitrový motor, my ale jednoznačně doporučujeme zůstat u benzínu.

Auto, které vidí

Subaru již od roku 1999 vyvíjí systém nazvaný EyeSight. K čemu je dobrý? Jsou to vlastně oči auta. Jak můžete vidět na fotografii, na čelním skle se nachází dvojice kamer s obrovským množstvím funkcí. Příručka, kterou jsou od Subaru k systému EyeSight dostal, má 24 stránek. Co tedy ve zkratce umí?
Je to systém, který umí zabránit kolizi. Auto doslova vidí, co se před ním děje. Jestli je před vozem osobní auto, nákladní, chodec, cyklista… Díky dvojici kamer systém umí vyhodnotit, jak je objekt daleko a také jak rychle se přibližuje. Do rychlosti cca 50 km/h pak auto umí samo zastavit, aby nedošlo ke kolizi. Výhodou kamer je, že umí vidět i o něco více. Vidí tedy, jestli vozu před vámi svítí brzdová světla a tomu se přizpůsobí. Dokáže také pomoci s vyhýbacím manévrem, pokud už je zřejmé, že před překážkou nedobrzdíte. Systém sleduje, jak budete reagovat volantem – pokud se rozhodnete překážkou objet z pravé strany, automaticky přibrzdí kola na pravé straně vozu. Tím se auto mnohem snadněji stočí doprava i při vysoké rychlosti.
Kamery se starají i o adaptivní tempomat. Ten je tak mnohem inteligentnější, protože nemusí spoléhat jen na radar. Poradí si se situacemi, kdy radary selhávají (typicky levotočivá zatáčka na dálnici) a pracuje také lépe při změně jízdního pruhu, protože umí číst vodorovné značení na silnici.
Nevyjmenoval jsem všechny funkce, které EyeSight nabízí, a dá se očekávat, že v budoucnu se paleta funkcí ještě značně rozroste. Za nás tedy palec nahoru!

Dvojice kamer = oči auta

Dvojice kamer = oči auta

Český sen

Outback splňuje všechny požadavky ideálního auta českého řidiče. Obří kufr, dlouhá životnost, skvělé jízdní vlastnosti. Navíc je to auto, které přináší výhody SUV, jako je vyšší světlá výška a komfortní jízda, ale zároveň se nevzdává vlastností kombíku. Neuškodil by trochu výkonnější motor, protože podvozek na to rozhodně má!

Tohle chcete doma!

Tohle chcete doma!

 

Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,2 s
Maximální rychlost 198 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 598 kg
Průměrná spotřeba 7,0 l / 100 km
Rozměry 4 815 × 1 840 × 1 605 mm
Cena od / testovaného vozu 939 000 Kč / 1 111 000 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Toyota RAV4. Zábava s trochu jiným rozměrem

Náš autotest: Škoda Rapid Spaceback Scoutline