Legendární herní vývojáři. Kdo formoval naše dětství?
Programátoři a designéři her nejsou zrovna rockové hvězdy, ale přesto nás svými zábavnými produkty ovlivňují leckdy víc než populární umělci. Podívejme se na pár frajerů, kteří navždy změnili svět her!
Pro kluky i holky
Málokdo v herní branži dokázal tak výrazně potěšit obě pohlaví jako Will Wright. V 80. letech založil společnost Maxis, která se proslavila simulacemi reálného světa. Zpočátku se jednalo o strategie SimCity, v nichž jste mohli budovat vlastní města. Komplexita a zároveň zábavnost tohoto stavění uchvátilo spoustu amatérských odborníků na architekturu či dopravu. Jenže ta opravdová bomba měla teprve přijít.
S úvodem nového milénia přitáhl Wrightův Maxis k obrazovkám počítačů i holky – vydal totiž The Sims. Herní sérii, kterou žádný normální chlap nechápe, ovšem ženské pohlaví bylo z možnosti vytvářet si vlastní postavy a žít s nimi docela obyčejný život totálně nadšené. Není náhodou, že první díl The Sims patří mezi nejprodávanější hry všech dob. Celá série se dočkala mimořádné popularity a stal se z ní společenský fenomén, který zná úplně každý. Vizionář Will Wright pochopil, že nejvíc lidi baví… realita!
Akce, jak se patří
Což je přístup, s nímž další hvězda mnoho společného nemá. John Carmack stál u zrodu společnosti id Software. Ten se dotuje pár let po Maxisu, konkrétně do roku 1991. Všechny čtyři figury, které slavnou značku založili, se staly významnými osobnostmi, ovšem hlavní tváří texaské firmy se stal právě Carmack. Proslul svými názory, že v akční hře je příběh stejně zbytečný jako v pornu, ovšem skutečnou legendou se stal díky svým novátorským dovednostem.
Jako hlavní programátor totiž vedl hned několik projektů, které navždy změnily žánr stříleček. Wolfenstein 3D, následně dva díly Dooma a Quake, to jsou všechno akční legendy, na nichž se dodnes staví. A tenhle žánr vznikl právě díky Carmackově šikovnosti. Vedle těchto her přímo od id Software poháněla Carmackova technologie i další slavné řežby – Half-Life, Medal of Honor či Call of Duty.
Jak vidíte, Carmack měl prsty ve většině zlomových stříleček historie. Před třemi lety ovšem herní branži opustil kvůli své poslední fascinaci – virtuální realitě. Momentálně se podílí na vývoji přístroje pro virtuální realitu Oculus Rift. Programátoři a designéři posuďte sami – Prostě borec!
https://www.youtube.com/watch?v=amDtAPHH-zE
Šikovný tlouštík
A když už jsme u toho Half-Lifu, podívejme se i na jeho otce. Gabe Newell strávil třináct let v Microsoftu a podílel se na vývoji prvních verzí Windows. Společně s kamarádem z Gatesova molochu Mikem Harringtonem v roce 1996 odešli a založili Valve. Tahle firma toho na svém kontě vlastně tolik nemá, ale když už něco udělala, jednalo se o událost. A vždy za tím stál Newell.
V roce 1998 vyšel první Half-Life, nesčetněkrát oceňovaný jako nejlepší hra všech dob. A to až do roku 2004, kdy vyšlo co? Half-Life 2. Očekávané pokračování nezklamalo a obě pařby patří mezi nejúžasnější herní zážitky i dnes. S tím samozřejmě souvisí i oblíbené mody jako Team Fortress, Portal a hlavně Counter-Strike. A vedle vývoje her si Valve připsalo i zlom v oblasti distribuce, když vyvinulo vlastní platformu Steam, která hraje na poli her prim dodnes. Neskutečné úspěchy!
Na konec Japonec
Když se řekne jméno Shigeru Miyamoto, asi nechápavě pokrčíte obočí. Při výčtu pařeb, které má tenhle japonský designér na kontě, už vám ale nezbyde než uznale pokývat. Série Mario, Donkey Kong a The Legend of Zelda patří k základním kamenům herního průmyslu a od 70. let vytvářejí vlastní kulturu. Od arkádových automatů přes staré konzole od Nintenda až po moderní Wii, na všech platformách se Miyamotovy hry uchytily. Zmíněné série jsou už hodně vousaté, přesto nepřestávají bavit ani v nových aranžích. Kdo by taky mohl něco mít proti kníratému italskému instalatérovi nebo naštvané opici?
Miyamoto si v Nintendu užívá privilegovaného postavení, chvíli dokonce majestátní firmě i šéfoval. Časopis Time ho označil za „Spielberga videoher“, jelikož jeho přínos pro herní branži je opravdu nepopsatelný. Protože jestli nějaké hry mohou konkurovat Half-Lifu z hlediska počtu ocenění, tak jsou to právě Miyamotova dítka.
Kterého z těchto slavných vývojářů si vážíte nejvíc? A jaké hry vás formovaly? Napište nám pod článek!
Autor: Rimsy
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Battle.net končí a pařani pláčou. Co se stalo?