Jezdíme po okruhu

Kdy se motorista stává motoristou s velkým M? Až si vyzkouší své vlastní limity, případně i limity svého vozu. Pokud se chcete takovým motoristou stát, nedělejte to na silnici. Vyjeďte si na okruh.

Dokonale poznáte své možnosti a své auto až tehdy, když překročíte hranice – svých schopností, případně i svého auta. Jenže zkoušet toto na silnici, to je hazard se životem. Ideální je, pokud vyrazíte na okruh. Šance, že zde poškodíte své auto, nebo že dojde k újmě na zdraví, jsou minimální.

Kam na okruh?

Kam vyrazit? Možností není v České republice tolik, jako v zahraničí, ale také jsou. Můžete jet na okruh do Brna, do Mostu, do Sosnové nebo Vysokého Mýta. Menších závodních tratí je po České republice více. Až budete mít auto dokonale v ruce, nemusíte se bát vyrazit za hranice, třeba na slavný Nürburgring.

Na okruhu můžete jet i více, než 130 km/h.

Na okruhu můžete jet i více, než 130 km/h.

Jaké auto?

Co si budeme nalhávat, Octavia TDI zkrátka není ideální auto, se kterým se zabavíte. Ideální je samozřejmě nějaký supersport. Z fotografií vidíte, že jsme sáhli po novém Audi R8 Coupé s výkonem 610 koní. To je perfektní auto na okruh. Jeho limity jsou tak daleko, že bude záležet především na vašich schopnostech.
Ideální auto je tedy s přebytkem výkonu. Abyste to mohli na rovince pořádně rozpálit. Ještě důležitější jsou ale brzdy. Pokud mají vydržet déle, než pár kol, budou muset být správně chlazené. Ideální jsou samozřejmě keramické brzdy, které nemáte šanci utahat.
Pozornost věnujte také pneumatikám. Pojedete-li na limitu, počítejte s tím, že večer je budete muset vyhodit.
Pokud nemáte supersport, jeďte s tím, co máte. I tak to bude super zážitek.

Keramické brzdy? Na okruh to nejlepší.

Keramické brzdy? Na okruh to nejlepší.

Instruktora?

Mysleli jste si, že umíte řídit? Najměte si instruktora a ten vám vysvětlí, že vlastně vůbec řídit neumíte. Že všechno co děláte, děláte úplně špatně. Je to rozhodně dobrá investice, pokud se chcete někam posunout. Pokud chcete zkusit trénink sami, přinášíme pár dobrých rad.

Instruktor je pro jízdu po okruhu nepostradatelný. Zde závodník Josef Venc.

Instruktor je pro jízdu po okruhu nepostradatelný. Zde závodník Josef Venc.

Rady pro jízdu na okruhu

Správně se posaďte: Když držíte volant, musíte mít v loktech pravý úhel. Máte ruce více natažené? Pak sedíte špatně. Když naplno prošlápnete pedály, musíte mít nohu ještě s rezervou pokrčenou. Takže budete sedět asi o dost blíže, než jste zvyklí. Volant držte ve „tři čtvrtě na tři“. Vše ostatní je špatně.
Nájezdy do zatáček: Většina umění jízdy na okruhu visí na tom, že správně najíždíte do zatáčky. Respektive ji opouštíte. Protože když opouštíte zatáčku, už musíte jet maximální možnou rychlostí. Pokud teprve na konci zatáčky měníte směr a korigujete volant, už jedete špatně a ztrácíte čas.

Zatáčky jsou klíčové!

Zatáčky jsou klíčové!

Práce s váhou vozu: Jedna z nejtěžších věcí, které musíte umět naučit, je pracovat s váhou auta. Zatímco při běžné jízdě tohle vůbec nemusíte řešit, na okruhu je to klíčové právě pro projíždění zatáček. Univerzální návod neexistuje, protože každé auto má trochu jiné rozložení hmotnosti a trochu jinou kinematiku, ale aspoň obecně – když má auto měnit směr, starají se o to přední kola. Pokud mají měnit směr, musí mít perfektní kontakt se silnicí. To uděláte tak, že před zatáčkou lehce dobrzdíte, případně jen uberete plyn. V obou případech se auto „zhoupne“ do předních kol a ta můžou zajistit zatáčení. Častou chybou bývá jízda do zatáčky „pod plynem“. Auto je v tomto případě na přední nápravě odlehčené a pneumatikám se nepodaří zatočit.
Brzda – plyn: Na okruhu buď zrychlujete nebo brzdíte. Nic mezitím nemá smysl. Plachtění, tedy když nezrychlujete ani nezpomalujete, nemá smysl. Neznamená to ale, že vše musíte dělat „naplno“. Pokud budete vždy brzdit na 100 %, utaháte brzdy, přehřejete pneumatiky. Chce to zkrátka vyzkoušet.

Když se naučíte jezdit na okruhu, půjde to lépe i na silnici.

Když se naučíte jezdit na okruhu, půjde to lépe i na silnici.

Byli jste se někdy projet na okruhu? Popište nám své zkušenosti!

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

6 důvodů, proč si koupit zadokolku

Náš autotest: Mustang Convertible. Jízdááááá!