Tohle jsou nejlepší motory letošního roku
Každý rok volí šedesátka motoristických novinářů z celého světa motor roku. Ani letos tomu nebylo jinak. Překvapí vás výsledky v jednotlivých kategoriích?
Nic naplat – trend současné doby velí, že motory v autech musí být hlavně úsporné, ekologické a čisté. Nutno říct, že automobilky se s protichůdnými požadavky, jako je vysoký výkon, nízká spotřeba, nízké emise CO2 a dokonale čisté spalování perou zatím se ctí. A nové motory jsou ukázkou inženýrského umu. Jenže někdy jsou to strašné propadáky. Až tak budete vybírat nový vůz, projděte si tuto anketu a vyberte si správný motor. Vždyť to je základ auta.
Kompletní přehled vítězů najdete na původní stránce ankety. My se podíváme na vítěze v jednotlivých kategoriích a řekneme vám, v kterých autech je najdete.
Motory jsou rozdělené do 12 kategorií, jdeme na ně!
Do jednoho litru
Takto malých motorů dříve moc nebylo, v posledních letech se nabídka rozrůstá, stejně tak roste výkon takových motorů. Třeba tříválec Ford, který tuto kategorii vyhrál, může být naladěný až na 140 koní! Obvykle se ale setkáte s 100koňovou verzí, kterou najdete ve Fordu Fiesta, B-Bax nebo C-Max. Na některých trzích jej najdete dokonce i v Mondeu, u nás ale ne.
Tříválcový litr Ford asi už znáte. Automobilka stále pracuje na jeho vylepšení.
1,0 – 1,4 litru
Tato kategorie je hodně nařachaná, většina nových běžných aut má totiž motor právě z této kategorie. S poměrně slušným náskok jej vyhrál tříválcový motor koncernu PSA o objemu 1,2 litru. Najdete jej třeba v Peugeotu 208, 308, 2008, ale také Citroenu C3, C4, DS3, DS4 a také v Picasu. Motor má solidní výkon, startuje na 110 koních, a patří k těm nejúspornějším na trhu. Rozhodně dobrá volba!
1,4 – 1,8 litru
Vítěz v této kategorii vyhrává tak trochu podvodem. Nejde totiž o obyčejný tříválec o objemu 1,5 litru, ale je to hybrid z futuristického modelu BMW i8. Takže díky pomoci elektromotorům se dostává na výkon 362 (!) koní a kombinovaná spotřeba podle aktuálních evropských norem je 2,5 litru na 100 km. No, takže tady si nikdo jiný škrtnout nemůže, že?
1,8 – 2,0 litru
Jo, kde jsou ty doby, kdy jste měli dvoulitr v rodinném hatchbacku. Dnes na těchto objemech operují hot-hatche. No, není se čemu divit. Vždyť vítěz kategorie, dvoulitrový čtyřválec Mercedes-AMG nabídne až 381 koní. Konkrétně v modelu GLA45 AMG. V modelech A45 AMG a CLA45 AMG je pak naladěný na 360 koní a to je pořád zatraceně moc.
2.0 – 2,5 litru
Tady už se dostáváme do kategorie, kdy přestává veškerá legrace. Vítězem s více než polovičním náskokem se stal pětiválec Audi o výkonu 367 koní. Znát jej můžete z Audi RS3 a to je opravdu peklo. Jó, víc válců, více zábavy.
2,5 – 3,0 litru
To, co dříve patřilo manažerským limuzínám, to teď musí stačit i sporťákům. A taky že stačí. Vítězství si odnáší třílitrový šestiválec Porsche dopovaný turbem. Jde o nový motor, který nabídne až 400 koní. Najdete jej v modelech Porsche 911 Carrera v různých modifikacích.
3,0 – 4,0 litru
Když Ferrari představilo motor V8 biturbo s objemem 3,9 litru v modelu Ferrari 488 GTB, bylo všem jasné, že tohle je dokonalost. No a není divu, že tento motor vyhrál svou kategorii. Nabídne totiž 669 koní, což stačí pro zatraceně ostrou jízdu. Máme radost, že tento motor se stal i absolutním vítězem, protože je to famózní motor. A aby toho nebylo málo, stal se také vítězem kategorie „Nový motor roku“ a také „Výkonný motor roku“. Zkrátka velká gratulace do Maranella.
Nad 4 litry
Pro nejvíce ultimativní supersporty je určena právě tato kategorie. A také v tomto případě putuje vítězství do Maranella. Motor z Ferrari F12, 6,3 litrový dvanáctiválec sice není žádnou novinkou, ale jeho 780 koní si to zkrátka zaslouží. Kdo z vás by jej nechtěl mít ve svém voze, že?
Ekologický motor roku
S velkým náskokem vítězí motor Tesla. Ano, jde o elektromotor, ale i na ty se anketa vztahuje. Plný název motoru je Tesla full-electric powertrain. Najdete jej jak v modelu S, tak v modelu X, jeho výkon je od 320 do 773 koní. Tady asi není co dodat, pokud takto bude vypadat ekologická budoucnost, je svět ještě v pořádku. Pokud vás teda náhodou nezabije.
Autor: Analytik
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: