Náš autotest: Toyota RAV4. Zábava s trochu jiným rozměrem

Zábavné SUV? I tak by bylo možné Toyotu RAV4 nazvat. Ale zábava má tady úplně jiný rozměr.

Jaká auta nás baví? Ostrá! Výkonná! S brutálními motory. Je to tak. A pak je tu Toyota RAV4, která vypadá jako nejnudnější auto na světě. Jenže zdání klame. Jen ta zábava má trochu jiný rozměr.

Člověk je tvor od přírody soutěživý. Tedy aspoň já. Chci vyhrávat, chci být nejlepší. A Toyota RAV4 jako by byla dělaná přímo pro mně. Je to jako hra na smartphonu, od které se nemůžete odtrhnout. Chcete udělat co nejlepší skóre. Předvídáte jízdu na kilometry dopředu. Víte, kde budete dobře rekuperovat, kde bude lepší popojíždět jen na elektřinu a kde zase můžete nahnat čas. Je to vážně legrace, ale zpátky na začátek.

Hybrid

Testovaná Toyota RAV4 je vybavena hybridním pohonem. To znamená, že k dva a půl litrovému benzínovému čtyřválci s výkonem 114 kW jsou připojené ještě 2 elektromotory. Jeden má výkon 50 kW a je připojený na zadní nápravě. Takže ano, tušíte správně, RAV4 je čtyřkolka, ale nikoliv mechanická. O pohon zadních kol se stará speciální elektromotor.

Druhý motor má výkon 105 kW a pomáhá právě spalovacímu motoru. Použita je převodovka e-CVT, tedy bezestupňový variátor. Kdy auto jede na elektřinu, kdy na benzín a kdy pracují všechny motory nemáte šanci poznat. Právě převodovka zamaskuje pohonná ústrojí do jediného „motoru“.

Start a nic

Stisknete tlačítko Start, na palubní desce se rozsvítí Ready a dál nic. Ticho, nic se nerozběhne, nic nevrčí. Prvních pár startů vás to překvapí, jako by něco chybělo. Automatickou převodovku přepnete do režimu D a tiše se vydáte vpřed. Teprve po pár metrech ucítíte velmi jemné zabručení, to se právě rozběhl benzínový motor. Ten jednak pohání vůz, jednak dobíjí NiMH akumulátor. Vše řídí inteligentní elektronika, řidič vlastně nemusí vůbec nic řešit.

K dispozici není ani otáčkoměr. Řidič vidí jen jakýsi ukazatel výkonu. Ten je rozdělený na několik částí, podle toho, v jakém režimu vůz jede. ECO režim znamená jízda na elektřinu, případně i běh motoru a dobíjení baterie. Režim PWR znamená, že všechny motory makají a v tomto okamžiku máte k dispozici výkon všech motorů, což je dost solidní. No a nakonec režim CHG, který rekuperuje – vůz v tento okamžik nebrzdí tradičními brzdami, ale přeměňuje kinetickou energii na elektřinu a tu ukládá zpět do akumulátoru. Rekuperovat lze nejen jízdou z kopce, ale i v běžném silničním provozu. Po chvíli přijdete na to, jak jezdit s maximální efektivitou. Rekuperaci doprovází zvuk, který znáte i z brzdících tramvají (ano, i ty rekuperují). A pak se vybičováváte k tomu, jak projet trasu za co nejméně. Divte se nebo ne, ale je to fakt zábava.

Go Eco, go!

Otázkou zůstává, zda má vůbec hybridní systém smysl. Umí být úsporný, jak slibuje výrobce? Mám nacvičenou cestu, kterou jezdím denně do práce. 40 % město, 60 % okresky. Dal jsem si tu práci a jel s maximální efektivitou. Výsledná spotřeba? 3,8 litru benzínu na 100 km. A to není špatné. Ovšem žádné svižné rozjezdy, lehká noha na plynu. Trasu dlouhou 14 km jsem tak jel o 6 minut déle, než obvykle. Dokázal bych být takto úsporný i s naftovým motorem? Asi ano. Když jsem pak stejnou trasu jel tak, jak jsem zvyklý, jel jsem za 6,5. To je pořád hodně dobrý výsledek, ukazuje to, že elektronika je chytrá, i když jí moc nepomáháte. Nakonec jsem stejnou trasu projel v režimu power, brzda, plyn, rychlé starty, zkrátka Bursíkovi natruc. A spotřeba byla 9,5 litru. Jinými slovy, RAV4 umí být hodně úsporná, ale musí se snažit i řidič.

Zakladatel třídy

Toyota RAV4 byla vlastně zakládající člen segmentu SUV. Je tedy jasné, že současná generace je dobře odladěná. U vozu nenajdete žádné přešlapy, na druhou stranu za srdce také nechytí. Interiér vypadá pořád tak nějak stejně, když to funguje, tak proč by to měnili. Vnější design je odvážný, za to rozhodně palec nahoru. Toyota je prošpikovaná nejmodernějšími hi-tech prvky, i když tak možná nevypadá, je vybavena přímo královsky. Překvapil nás tvrdší podvozek, který se k charakteru auta příliš nehodí. Přeci jen je vůz stavěný na pohodovou defenzivní jízdu. Dost možná za to můžou i velká 18″ kola, 17″ by byla vhodnější.

Má to smysl?

Toyota RAV4 v provedení Hybrid stojí podobné peníze, jako konkurenční SUV s naftovým motorem. Umí být hodně úsporná, ale chce také spolupráci od řidiče, jinak se výhody sofistikovaného řešení můžou ztratit. NiMH akumulátory nebudou mít dlouhou životnost, pokud si auto plánujete nechat déle než 8 let, počítejte s tím, že ke konci tohoto období už nebudou výhody hybridu tak přesvědčivé, jako na začátku. Největší smysl vůz dává, pokud si v práci můžete vybrat služební vůz a dostáváte bonusy na to, jaké má auto emise CO2, protože s tím je RAV4 leader třídy. Smysl také dává, pokud máte garáž jako součást rodinného domu a nechcete smrad v garáži. Příjezd i odjezd z garáže lze řešit čistě na elektriku, což je velmi příjemné.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,3 s
Maximální rychlost 180 km/h
Pohotovostní hmotnost 1690 kg
Průměrná spotřeba 5,0 l/100 km
Rozměry 4605 x 1845 x 1675 mm
Cena od / testovaného vozu 594 900 Kč / 1 021 400 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Toyota – Gigant automobilového průmyslu. Co jste o ní nevěděli?

Tyhle auta si v bazaru nekupujte!