Ztracené letouny. Co může za tolik smrti a beznaděje?
Že člověk má všechno pod kontrolou? Že v dnešní době plné technologií, radarových vymožeností, satelitů, sledování a černých skříněk ho nic nepřekvapí? Omyl, pánové. Na ptáky jsme pořád ještě krátký. Letadla se ztrácejí jako na běžícím páse! Co všechno se může stát i vám?
Kdo se v posledních dnech jen minul před telkou nebo počítačem, ví. 19. května 2016 letoun Airbus A320 společnosti EgyptAir na trase z Paříže do Káhiry zmizel z radarů. Nejdřív se o něm chvíli nevědělo, pak Egypt ohlásil jeho pád…
Tak trochu předurčené osudy
Egyptské úřady pochopitelně s ohledem na mezinárodní bezpečnostní situaci ihned upozornily na tři možné důvody. Buď si s érem pohráli teroristé, nebo došlo k únavě materiálu, vždyť mechanická závada je mechanická závada. Anebo se odehrál nějaký incident v pilotní kabině.
Podrobnosti nehody se samozřejmě vyšetřují, závěry bádání mohou být uzavřeny jako „společensky přijatelné“, nebo naopak vyhnané do extrému. Vždy záleží na tom, o co komu jde. Nicméně, to nic nemění na tom, že ztracené letouny jsou něco jako fenomén, ke kterému rozhodně není potřeba ani Bermudský trojúhelník. Nehody, ztráty a popřípadě nálezy se obejdou i bez něj. Posuďte sami, co už se v minulosti stalo.
Když příroda nepřeje
Již v únoru letošního roku nepálská letová kontrola podle agentury AP pohřešovala kanadský letoun Twin Otter společnosti Tara Air, na jehož palubě bylo 23 osob včetně dvou dětí. Letadlo mířilo z města Pokhara ležícího zhruba 125 kilometrů západně od Káthmándú na nepálské letiště v Jomsomu, které je celosvětově považováno za jedno z nejnebezpečnějších, neboť leží vysoko nad mořem a má pouze jednu dráhu. Ostatně, mrkněte se něj ve videu. Odlétat z takového místa musí být fakt dobrodružství!
Nepál jako riziková oblast
Trosky letounu se později našly a policie uvedla, že letadlo se rozdělilo na dva kusy. Nikdo nepřežil a úředníci se odvolali na hustou mlhu. Ta však není jediná, která leteckou dopravu v Nepálu komplikuje.
Tato země je pověstná řadou leteckých katastrof v posledních letech, z nichž většina z nich je připisována nezkušeným pilotům, špatnému řízení nebo nedostatečné údržbě letadel. Však před dvěma lety stejný typ letounu, tedy Twin Otter, narazil do svahu krátce po startu. Zahynulo všech 18 lidí na palubě.
V roce 2010 to zase letadlo s bhútánskými turisty napralo do hory ve východní části Nepálu. Loni v květnu v téže zemi havaroval vojenský vrtulník americké armády, což stálo život 13 lidí. Jestli tedy chcete navštívit tuto oblast, tak snad jedině autem nebo pěšky. Míra rizika úmrtí je docela veliká. Ale máte pravdu – člověk si stejně asi nevybere. Ve vzduchu nebo na zemi, na něco a někdy se pojít musí.
Kdo hledá, najde
28. prosince 2014 z indonéských radarů zmizelo letadlo malajsijské společnosti Air Asia se 155 lidmi na palubě. Letoun s označením QZ8501 letěl ze Surabaje na východní Jávě (Indonésie) do Singapuru. Zkušený pilot s 6 100 nalétanými hodinami nejdřív požádal o změnu trasy, následně na to se ztratilo spojení, aniž by došlo k vyslání nouzového signálu. Trosky letounu se našly na mořské hladině a prý se jednalo o závadu řídicího systému. Co naplat, ta technika je prostě kurva. Čím jí je víc, tím častěji selhává. Však si vezměte takový „neohrožený“ boeing…
Král všech letadel není nesmrtelný
8. března 2014 zmizel Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines s 293 lidmi na palubě, kteří mířili z Kuala Lumpuru do Pekingu. Oficiální verze zněla, že letadlo se z neznámých příčin zřítilo do Indického oceánu, nicméně nikdo ho nemohl najít ani přes rozsáhlé pátrací akce.
Dlouho se zdálo, že tenhle stroj snad podlehl nějakým pokusům mimozemšťanů, protože po něm nebylo ani vidu, ani slechu. Nakonec vyšetřovatelé objevili s pomocí podvodních sonarů část jeho křídla a v prosinci roku 2015 oznámili, že jsou na dobré cestě k nalezení celého letounu. Pátrací akce hodlají dokončit maximálně do června tohoto roku. Tak co, ještě máte náladu na létání? Že cestujete radši autem? Tak to musíte vědět tohle…
Ten největší zabiják? Letadlo to není!
Podle studie Modern Railways (DETR Survey, data z let 1990 – 2000) je pravděpodobnost smrti v letadle malá. V porovnání s autem je jízda tímto nejoblíbenějším dopravním prostředkem až 62krát nebezpečnější, z čehož statistici usuzují, že lidé se na letecké havárie soustředí a upínají až příliš. Kdyby jenom věděli, kdo je skutečný the best killer. Vy to tušíte?
Tím opravdovým zabíjákem je podle počtu porovnání úmrtí v daném dopravním prostředku motorka. Ta má bilanci 108,9 úmrtí na miliardu kilometrů, 1 640 úmrtí na miliardu cest a 4 840 úmrtí na miliardu hodin. Tak hodně štěstí na cestách!
A jak to s letadly máte vy? Bojíte se létání?
Autor: Merlin