Náš autotest: Opel Astra, auto roku

Každý rok je to vyvrcholení motoristické žurnalistiky. Volba COTY, nebo-li Car of the year, tedy auta roku v Evropě. Prestižní ocenění letos putovalo do Rüsselsheimu, kde sídlí automobilka roku. Je ocenění oprávněné?

Letos byla volba zatraceně napjatá. Konkurence byla opravdu silná. Technologiemi nabité BMW 7, zcela revoluční Volvo XC90, mimořádně povedená Škoda Superb, Nebo Audi A4 bez jediné chybičky. A všechny tyhle auta za sebou nechal Opel Astra. Divíte se? My ne. Předpovídali jsme to už v loňském roce. Čím tedy zaujal?

Design

Auto roku nesmí mít žádné závažné nedostatky, jinak u odborné poroty, která se skládá z novinářů z celé Evropy (včetně České republiky) nemá šanci uspět. Design je zatraceně těžká disciplína, protože každému se samozřejmě líbí něco jiného. Je třeba udělat auto, které je moderní, nadčasové, ale zároveň něčím výjimečné, aby nešlo jen o aerodynamickou rakev. Ostře řezané rysy Opelu Astra jsou přesně to, co máme na mysli. Tady má za jedna!

Technologie

Čím dál důležitější disciplína. Technologie se vyvíjí strašně rychle. To co v loňském roce bylo wooow u auta za 2 miliony má dnes kdejaká mrcha nižší střední třídy. Co víc, často jde o různé nesmyslné doplňky, které řidič málokdy využije. Jiné to je u Astry. Vůz dostal světlomety LED Matrix, které v této třídě nikdo jiný nenabízí. Najdete je u drahých limuzín, za které musíte zaplatit aspoň 3x více. A to je inovace, kterou oceníte pokaždé, když je třeba zapnout světla. Všichni víme, že LEDky jsou na svícení to nejlepší. Vedlejší je, že mají dosvit až 350 metrů, což je fakt hodně, ale hlavně mění směr paprsků a přizpůsobují ho. Třeba když jede vůz v protisměru, světlo se přizpůsobí tak, aby auto nebylo oslepeno, ale zároveň pořád hodně svítí. No zkrátka funguje to skvěle a za tohle má Opel od nás palec nahoru.

Ergonomie

Při testu Opelu Mokka jsme si posteskli, že interiér napěchovaný tlačítky není moc cool. V Astře už je samozřejmě všechno jinak. Důležitá tlačítka, jako je ovládání klimatizace, nebo rádia zůstala zachována, na displej se přesunuly multimediální funkce, jako je navigace, pokročilé ovládání audia, zrcadlení smartphonu apod. A funguje to skvěle. K řidičově zóně nemůžeme říct ani popel. Opět musíme vyzdvihnout vynikající sedačky, jaké u konkurence jen tak nenajdete. Jsou nastavitelná v 8 směrech, mají volitelnou délku sedáku, takže stehna vám nevisí ve vzduchu. Paráda!

Jízda

Auto roku musí skvěle jet. Ne dobře, ne bezpečně, musí jet skvěle a to je víc, než součet pár vlastností. Tohle Astra splňuje. No dobře, je tvrdá, je docela dost tvrdá, ale to je tím, že má obutá velká kola. Kdo chce více komfortu, nechť zvolí menší. Jinak je podvozek naprosto přesný, tip ťop. K tomu musí být i dobrý motor. My jsme měli na testovaní benzínovou jedna-čtyřku s turbem. Ta dává 110 kW. Po prvních metrech se nám zdál motor zdechlý. Jako že fakt. Tohle že je 110 kW? Nojo, jenže pak jsme si všimli tlačítka sport u řadicí páky a vše bylo v pořádku. V normálním režimu je Astra rozvážná, úsporná a pokud chcete slušný výkon, je třeba šlápnout na plný plyn, takový režim pro manželku. Jenže v režimu Sport je to úplně jiné auto. Živá, divoká, s čertíkem v těle, jak se patří.

Vyváženost

Snad nejdůležitějším parametrem při volbě auta roku je ale celková vyváženost. Skvělé auto musí dobře sloužit a také stát rozumné peníze. A ani v tomto případě Astra neztrácí hvězdičku. Komfortně odveze 4 cestující, méně komfortně 5 a do kufru se také něco málo vejde. V základu ji koupíte za 319 900 Kč, což je dost dobrá cena, nemyslíte?

Tak či onak, Opel Astra je autem roku naprosto zaslouženě.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,3 s
Maximální rychlost 215 km/h
Pohotovostní hmotnost 1278 kg
Průměrná spotřeba 5,3 l/100 km
Rozměry 4370 x 1803 x 1485 mm
Cena od / testovaného vozu 319 900 Kč / 569 200 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Čím vás zaujme Opel Mokka?

Náš autotest: Volkswagen Sharan